• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Boris Balkan

Fark you!
Älskade Rolex. Sen såg jag på ett plan hem från Hamburg att, halva jävla planet med lönnfeta affärsmän, alla bara Rolex. Själv hade jag en G/S. Min chef sa också till mig att "You look like a arab". Sålde Rollen. Köpte en Patek. Sen behövde jag en andra klocka. Föll på en Rolex, igen. En diskret stålis DJ II. Tillbaka i träsket.

PS. Jag vet att ni kommer bli såååå glada att jag bumpade denna tråd.


Så nu ser du ut som en Arab med en Patek istället?
 

SJ Smythe

Cartier
Det ligger onekligen något i det du säger.

Aldrins Speedy vore väl i klockkretsar så nära ovärderlig man kan komma. Samtidigt vore nog Paul Newmans "Paul Newman" inte så där vansinnigt långt efter. Det sjuka med den (eller snarare DEM) är att man faktiskt har rätt bra koll på vart dem är...

http://www.hodinkee.com/blog/ten-watches-were-still-looking-for

Nu när tråden ändå är bumpad. Finns det något bra sätt att bekräfta äktheten i Aldrins speedy om den nu skulle dyka upp ur något dödsbo eller liknande. T.ex. vore noterat serienummer en del i att styrka proveniensen. Man skulle kunna tänka sig att nasa-byråkratin behövde en kråka på ett papper vid utkvittering av klockan som refererar till serienummer. Finns uppgifter om något sådant?
 

Whedda

Rolex
Nu när tråden ändå är bumpad. Finns det något bra sätt att bekräfta äktheten i Aldrins speedy om den nu skulle dyka upp ur något dödsbo eller liknande. T.ex. vore noterat serienummer en del i att styrka proveniensen. Man skulle kunna tänka sig att nasa-byråkratin behövde en kråka på ett papper vid utkvittering av klockan som refererar till serienummer. Finns uppgifter om något sådant?

Svårt att säga...omega/NASA känner tveklöst till serienumret men om den dyker upp lär provinensen snarare vara någon som säger sig på ett eller annat sätt ha kommit över just Aldrins klocka. Omega/NASA är säkert Högst intresserade att bekräfta om det stämmer då den har historisk betydelse för dem med. Ser bara inte hur nuvarande ägaren skall bevisa ursprunget då den mystiskt försvann på väg till Museumet.
 

SJ Smythe

Cartier
Svårt att säga...omega/NASA känner tveklöst till serienumret men om den dyker upp lär provinensen snarare vara någon som säger sig på ett eller annat sätt ha kommit över just Aldrins klocka. Omega/NASA är säkert Högst intresserade att bekräfta om det stämmer då den har historisk betydelse för dem med. Ser bara inte hur nuvarande ägaren skall bevisa ursprunget då den mystiskt försvann på väg till Museumet.

Nej om någon snott den lär han inte vara så pigg att komma ut och erkänna det hela kan man förmoda. Om den dyker upp i någons dödsbo kan man ju tänka sig att arvingen, som mot förmodan är WIS, vill göra rätt för sig och återbörda den till Smithsonian. Han lär ju inte få behålla den för att sedan lägga ut den på Christies om den är stöldgods. Svårt att se under vilka omständigheter den skulle kunna gå till auktion och därmed bli prissatt när den formellt tillhör museet.
 

Whedda

Rolex
Nej om någon snott den lär han inte vara så pigg att komma ut och erkänna det hela kan man förmoda. Om den dyker upp i någons dödsbo kan man ju tänka sig att arvingen, som mot förmodan är WIS, vill göra rätt för sig och återbörda den till Smithsonian. Han lär ju inte få behålla den för att sedan lägga ut den på Christies om den är stöldgods. Svårt att se under vilka omständigheter den skulle kunna gå till auktion och därmed bli prissatt när den formellt tillhör museet.

Den kan nog passerat ganska många händer sen den stals då jag har svårt att tro att tjuven var någon mästersamlare själv.
Du har en poäng i problematiken i ägandefrågan. Särskilt när det vore ett så viktigt objekt som originalet på månen.
 

Mforce

Vacheron
2-Faktor
"It was [childhood friend Anthony Morris] who told me the reason why girls fluttered around me at St. Wilfrid's, and what it was that they wanted. He told me this because I didn't know, and even when I knew, I was less interested than when I didn't know."

Ëdit! Nu har jag bidragit (nåja!). Hoppas tråden självdör!
 

Fragge

Breitling
tmp_7989-RolexDayDateColors-51009214115.jpg
Hittade denna fantastiska skapelse på Google. Så ledde den till en fossil tråd där TS pratar om att dom att dom är alldeles förskräckliga. Jag fick iaf plötsligt lite roande läsning på kvällskvisten.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
tmp_7989-RolexDayDateColors-51009214115.jpg
Hittade denna fantastiska skapelse på Google. Så ledde den till en fossil tråd där TS pratar om att dom att dom är alldeles förskräckliga. Jag fick iaf plötsligt lite roande läsning på kvällskvisten.
Kan vara det snyggaste Rolex har enligt mig.

Om den bara varit 38-39mm. Kan inte komma ifrån att 36 känns fjolligt på handleden.
Mest fjolligt att haka upp sig på en viss storlek, antar att du är rejält grov och därmed tycker så. Majoriteten av män är dock inte så grova numera och passar därmed förträffligt i 36 mm oavsett om man anser det vara coolare i 48 mm enligt dagens "standard". Funkade det på män under 60-talet funkar det på män på 00-talet också.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vad har manlighet med klockstorlek att göra? På 40-talet var 34 mm standard för en herrklocka i en tid med ett brinnande världskrig när ordet fjollig inte fanns. Männen då visste att män och kvinnor är långt mer och större än sina attribut.
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Sjukaste ever med den här jävla tråden är det faktum att TS skaffade en Rolle, postade bilder på den men fick INTE stå till svars för det här i tråden 🙄
 

Burnman

Audemars
2-Faktor
Kul tråd och samtidigt sorglig. Det är många personliga forumprofiler som försvunnit.
Jag som ”relativt ny” och färsk medlem (4 år) reflekterar ofta över det när jag läser gamla trådar. Att medlemmar som varit med sen ”urminnes” tider med tusentals poster hux flux bara försvinner!? Man blir ju lite fundersam över vad som låg till grund för beslutet, vad de gör idag, är intresset för klockor kvar osv…







P.S Rolex är fula 🤣
 
Topp