• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex - förstår inte hypen

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tyckte inte heller om Rolex från början.
Men sen allt eftersom så insåg vilken trevlig design det var. Just Explorer (Exploder?) tycker jag inte om. Varför? Jag avskyr siffror.
Daytona är jag inte heller något fan av. Jag älskar GMT-Master och Day-Date. Stilrena, trevliga och funktionella, speciellt GMT-Mastern.
Samt att Rolex håller en riktigt trevlig storlek på sina klockor är helt klart ett stort plus.

Här är min Root Beer. Jag gillar färgsättningen på den, lite sådär små-flashig men samtidigt alldaglig.
Rolex 16713 by BadkarsPiraten, on Flickr

Kul att man är olika då jag älskar Daytona och den klockan du visar på bilden är ett riktigt bottennapp enligt min mening. Menar absolut inget illa men smaken är verkligen som baken.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tjääna
RolexDayDateColors-5.jpg


Säger du att detta ej är stilrent så vettefan vad det är med dig...

Det där är en av Rålex absolut snyggaste klockor.
 
  • Like
Reactions: Ken

BadkarsPiraten

Vacheron
Kul att man är olika då jag älskar Daytona och den klockan du visar på bilden är ett riktigt bottennapp enligt min mening. Menar absolut inget illa men smaken är verkligen som baken.

Det är bara inte vilket bottennapp som helst, det är mitt botennapp!
Var mellan den och 16613 och Root Beer vann! 16613 är lite för... iögonfallande tycker jag. Kan lika gärna gå runt med en neonskylt på ryggen där det står "ROLEX ÄGARE COMING THROUGH!"
Rosé gulds Daytonan med choklad tavlan får mig att bli religös (nästan...) annars är jag inte mycket för Daytona, eller kronografer i övrigt.
Tyckte förr att kronografer var riktigt coolt med pekar överallt på tavlan, men nu tycker jag bara det är ganska störande och förstör rätt mycket "flow" i klockan.
Men vem kan hata på denna?
generate_stamp.php
 

Sputniq

Panerai
Smaken är olika. Personligen tycker jag att Rolex gör mycket snygg, och samtidigt många klockor som inte faller mig i smaken alls. Suben är cool medan jag inte har speciellt mycket över för daytonan. Hur som, det som jag ser som den största drawbacken är deras enorma produktion. 1.000.000 klockor om året gör märket inte direkt personligt.. Om jag hade haft en saftig slant att satsa på en klocka hade jag snarare gått mot F.P Journe eller liknande med en produktion på endast 900 klockor om året.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Eftersom vi nu haft 300 miljarder trådar som problematiseras av det fåniga begreppet stilrent hugger jag nu ett inlägg i sten som vi kan hänvisa till framöver. Stilren betyder alltså inte minimalistisk, utan ren i sin stil. Alla designelement i klockan hör ihop och kommer från samma klockbyggartradition.T ex:

JLC_Master_8.jpg

Stilren modern dressklocka

Rolex_Submariner_2012_LG.jpg

Stilren dykare

539_002a-915x731.jpg

Stilren dykare

Audemars_Piguet_RoyalOak_Offshore_26470ST_OO_A101CR_8.jpg

Stilren hiphopmutter

e59d_calculator_watch.jpg

Stilren hipstercasio

Icke stilrent kan t ex innebära anomalier som romerska siffror, guld och flygardatum på en dykare. Vilket förvisso kan bli jävligt coolt:
W7100055_0_cartier_watches_1.png
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Det är bara inte vilket bottennapp som helst, det är mitt botennapp!
Rosé gulds Daytonan med choklad tavlan får mig att bli religös (nästan...) annars är jag inte mycket för Daytona, eller kronografer i övrigt.
Tyckte förr att kronografer var riktigt coolt med pekar överallt på tavlan, men nu tycker jag bara det är ganska störande och förstör rätt mycket "flow" i klockan.
Men vem kan hata på denna?
generate_stamp.php

Jag råkar äga en sådan :D

5MoNXC9.jpg


Ps. menar absolut inget illa om din klocka men försöker få trådstartaren att förstå att alla gillar olika.
 

SSL

Audemars
Smaken är olika. Personligen tycker jag att Rolex gör mycket snygg, och samtidigt många klockor som inte faller mig i smaken alls. Suben är cool medan jag inte har speciellt mycket över för daytonan. Hur som, det som jag ser som den största drawbacken är deras enorma produktion. 1.000.000 klockor om året gör märket inte direkt personligt.. Om jag hade haft en saftig slant att satsa på en klocka hade jag snarare gått mot F.P Journe eller liknande med en produktion på endast 900 klockor om året.

Blir inga likes på KS då
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Jag råkar äga en sådan :D

5MoNXC9.jpg


Ps. menar absolut inget illa om din klocka men försöker få trådstartaren att förstå att alla gillar olika.


Och jag råkar avsky dig för tillfället!


Jo det förstår jag ;) Bara för att jag gillar den måste inte du tycka om den!
Och alla tycker inte om Root Beer, samma som att alla inte tycker om Coke heller.

Du får en fimp och en femma för den. Hämtar den nästa månad.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Alla får väl tycka som de vill men förstår inte varför du äger en Omega AT skyfall om du klagar på Rolex, den är stil mässigt inte så långt från Rolex Air-king eller Rolex explorer 1.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Som tur är har vi alla lite olika smak. Det skulle inte bli så många trådar annars, eller hur ... ;)

Samma sak gäller väl, i alla fall delvis, vad vi menar med stilrent. Jag tycker dessa tre i min samling är stilrena, men på olika sätt:

Trippel med Rolex.jpg


- Om nu en kronograf kan kallas stilren med sin lite röriga urtavla, tycker jag min Spitfire uppfyller kravet. Föredrar den framför en Daytona alla dagar i veckan ... :bag:

- Däremot när det gäller dykare går det inte att komma förbi Rolex. Subben är en klar och välförtjänt ikon! Då jag vill ha datum men utan bubbla fick det bli en SD istället. Kanske inte lika stilrent som en No Date Sub, men inte långt ifrån! :happyhappy:

- Min Mark XVI är nog så stilrent som det kan bli. En försiktig modern tolkning av IWC's klassiska flygarur med en historia som börjar redan på 30-talet. Skulle aldrig byta ut den mot t ex en Explorer 1'a, Date, Day/Date m fl dressade ur från Rolex. :cigar:

Jag har (numera ;)) inget emot Rolex, men de flesta högkvalitativa märken har både klockor som jag gillar och klockor som jag aldrig skulle sätta på mig. Whatever makes you happy and don't kick it until you've tried it ...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Som tur är har vi alla lite olika smak. Det skulle inte bli så många trådar annars, eller hur ... ;)

Samma sak gäller väl, i alla fall delvis, vad vi menar med stilrent. Jag tycker dessa tre i min samling är stilrena, men på olika sätt:

Trippel med Rolex.jpg


- Om nu en kronograf kan kallas stilren med sin lite röriga urtavla, tycker jag min Spitfire uppfyller kravet. Föredrar den framför en Daytona alla dagar i veckan ... :bag:

- Däremot när det gäller dykare går det inte att komma förbi Rolex. Subben är en klar och välförtjänt ikon! Då jag vill ha datum men utan bubbla fick det bli en SD istället. Kanske inte lika stilrent som en No Date Sub, men inte långt ifrån! :happyhappy:

- Min Mark XVI är nog så stilrent som det kan bli. En försiktig modern tolkning av IWC's klassiska flygarur med en historia som börjar redan på 30-talet. Skulle aldrig byta ut den mot t ex en Explorer 1'a, Date, Day/Date m fl dressade ur från Rolex. :cigar:

Jag har (numera ;)) inget emot Rolex, men de flesta högkvalitativa märken har både klockor som jag gillar och klockor som jag aldrig skulle sätta på mig. Whatever makes you happy and don't kick it until you've tried it ...

Mark XVI/XVII är faktiskt rätt stilorent - en brittisk flygare med tyskstuk...
 

JesperO

Rolex
Smaken är som baken...själv ser jag tidlös design hos dem...även stilrent tycker jag...

Helt klart ett ämne som engagerar - 80 cirkus svar på någon timme...
En del affekt bland märkestalibanerna ser man ju - alltid lika kul.
 

Andado

Omega
Nu ska jag svära i kyrkan:)
Rolex har gjort och gör väldigt fina klockor inget snack om saken men ibland är dom lite överhypade. Känns ibland som att dom kan släppa vad som helst och man har överseende och tycker det är bra bara för att det står Rolex på men skulle en annan tillverkare göra samma sak skulle folk dissa.
Sen kan jag tycka att vissa modeller är lite tråkiga pga av att dom tex är så vanliga.
Men som sagt vissa modeller är helt fantastiska.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Alltså lol. Dyker upp såna här trådar lite då och då. Rolex är Rolex. Så är det bara, de kommer man inte ifrån. Sub är den ultimata beater och vardagsklockan. Sen om man förstår det eller inte är ju synd.
 

Sond

Patek
Jag tänker att Rolex är lite som Porsche. Kvalitet rakt igenom och fullt användbara i nästan alla sammanhang. Olika modeller är inriktade på lite olika användande, men det finns en klar sportig/äventyrlig grundton. Självklart kan alla modellers design inte tilltala alla, men nästan alla är överens om att det ändå är bland de mest prisvärda modellerna i det övre mellansegmentet/under översegmentet. Dessutom håller Porsche priset relativt väl och det ruinerar inte ägaren i drift och underhållskostnader.

Även om man inte är bilintresserad känner nästan alla igen märket vilket är både på gott och ont. Ibland kan man bli omkörd av en Ferrari men när sedan Ferrarin står på verkstad och väntar på delar så kommer man ihåg varför man köpte just Porsche. Och när bokslutet görs över bilens kostnader blir man övertygad om att man valt rätt. Men när man parkerar sin Porsche och ser en BMW Z4 så inser man att ibland är andra modeller snyggare. Man kan också hamna bredvid en Lada Niva och inse att den bilen klarar vissa saker som Porschen inte klarar. Därför är det inte svårt att förstå att andra väljer andra bilar. Alla gör sina val. Förmågan att se vad andra ser utan att se det själv brukar göra människor lite större, lite tryggare och lite trevligare.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag tänker att Rolex är lite som Porsche. Kvalitet rakt igenom och fullt användbara i nästan alla sammanhang. Olika modeller är inriktade på lite olika användande, men det finns en klar sportig/äventyrlig grundton. Självklart kan alla modellers design inte tilltala alla, men nästan alla är överens om att det ändå är bland de mest prisvärda modellerna i det övre mellansegmentet/under översegmentet. Dessutom håller Porsche priset relativt väl och det ruinerar inte ägaren i drift och underhållskostnader.

Även om man inte är bilintresserad känner nästan alla igen märket vilket är både på gott och ont. Ibland kan man bli omkörd av en Ferrari men när sedan Ferrarin står på verkstad och väntar på delar så kommer man ihåg varför man köpte just Porsche. Och när bokslutet görs över bilens kostnader blir man övertygad om att man valt rätt. Men när man parkerar sin Porsche och ser en BMW Z4 så inser man att ibland är andra modeller snyggare. Man kan också hamna bredvid en Lada Niva och inse att den bilen klarar vissa saker som Porschen inte klarar. Därför är det inte svårt att förstå att andra väljer andra bilar. Alla gör sina val. Förmågan att se vad andra ser utan att se det själv brukar göra människor lite större, lite tryggare och lite trevligare.
*delete Porsche
*insert Pagoda

:)
 

Mille79

Trollungen
Jag får gå tillbaka och stirra på Rolexklockor i några år till så kanske jag också vänjer mig vid utseendet
 
Topp