• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, fake eller äkta?

Och hur många Rolex gör det då? Risk för att @jabla får en del att göra om det ska vara ett kriterie för fake... :)
Självklart menade jag inte alla Rolex klockor.
Tänker mer på helt nya och som är cosc certifierade. cosc certifierade ska ligga på -4+6 om dagen.
Nya Rolex ligger runt +-1 till 2 sek om dagen. En kopierad helt ny rolex måste väll ligga på runt +- 10-12 sek om dagen.

tänkte mest om man ville kolla upp en helt ny rolex.
 

Freddie L

Panerai
Självklart menade jag inte alla Rolex klockor.
Tänker mer på helt nya och som är cosc certifierade. cosc certifierade ska ligga på -4+6 om dagen.
Nya Rolex ligger runt +-1 till 2 sek om dagen. En kopierad helt ny rolex måste väll ligga på runt +- 10-12 sek om dagen.

tänkte mest om man ville kolla upp en helt ny rolex.
Jag tycker det är ett väldigt osäkert sätt att kontrollera äktheten. Kan bli fel åt båda håll.
 

JohnDoe

Rolex
Ja tidvisningen är ju ett långsamt och osäkert sätt. Man måste granska stämplar, finish etc på utsidan och öppna boetten fär att kontrollera urverket. I de allra flesta fall syns det snabbt om det är en fake pga att den är billigt gjord vilket är själva syftet med fake, billig produktion. När det gäller vintage modeller som är väldigt dyra är det en annan femma. Då kan det vara lönsamt att göra en dyr fake eller franken. Då måste man nästintill plocka ned klockan i smådelar för att granska allt.
 
Ja tidvisningen är ju ett långsamt och osäkert sätt. Man måste granska stämplar, finish etc på utsidan och öppna boetten fär att kontrollera urverket. I de allra flesta fall syns det snabbt om det är en fake pga att den är billigt gjord vilket är själva syftet med fake, billig produktion. När det gäller vintage modeller som är väldigt dyra är det en annan femma. Då kan det vara lönsamt att göra en dyr fake eller franken. Då måste man nästintill plocka ned klockan i smådelar för att granska allt.

självklart kollar man upp allt man kan, tänkte mer om detta var ett alternativ att ta med om man har tillgång till en timegrapher...
 

JohnDoe

Rolex
självklart kollar man upp allt man kan, tänkte mer om detta var ett alternativ att ta med om man har tillgång till en timegrapher...
Jo timegraphern sorterar ju bort kvartsarna, om det nu inte är en oysterkvarts man kollar på. Men sen så är det ju svårt att se skillnad i en timegrapher på olika urverk om de har samma parametersättning. Jag utgår då från att kopian är av bättre modell eftersom de ansträngt sig att stoppa in ett automatverk och att finishen är så bra att det inte syns vid noggrann kontroll. Tar men ett rolex 3135 urverk har det 52 graders lift angle och 28800 bph. Det lär väl vara rätt många urverk som har den specen.
 
Topp