Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex formgivning

Diskussion i 'Diskussion' startad av Tobias Åkeblom, 17 december 2013.

1. Tobias Åkeblom
    Trådstartare

Tobias Åkeblom Bonde

Från:
    Luleå
    Nu är det väl lite av att svära i kyrkan eftersom Rolex är så populärt här på forumet. Men jag måste ventilera :) I vissa fall undrar jag vad Rolex designers håller på med.

bild lånad från uret.se

Nu är det inte datejust jag har något emot. I rätt utförande är den riktigt fin. Men när indexsiffrorna är vridna på det där sättet, och dessutom alldeles för stora i mitt tycke, får det mitt formgivarhjärta att gråta. Tacka vet jag stavindex :)

Förövring är just datejust med stavindex samt den röda datummarkeringen en av mina favoriter bland Rolex just nu. Den och Explorer 1016.

Sond, Spindel och vekktah gillar detta.
  2. Molle

Molle Kambei Kobra Kai

Det bästa med den ovan är 6:an som blev en 9:a

yonsson, Scaramanga, papadok och 10 andra gillar detta.
  3. Mangusta

Mangusta Borgare

Jag retar mig också som fan på just den där klockan! VARFÖR ha så stora siffror och dessutom ha dom upp och ner?! :mad:

4. Klockan är uppochner....

Horologist gillar detta.
  5. Davvan

Davvan My Kung Fu is stronger than yours!

Från:
    Fettefleur......
    Design handlar väl mest vad betraktaren tycker, bara för en någon tycker det är Hagby.....så behöver inte nästa man göra det. Så.......låt det vara......fokka på de modeller du gillar...och blunda för resten......

Aquaracer2 och paradis gillar detta.
  6. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    För mig är det raka motsatsen, utformningen av denna tavla gör det hela rätt mycket roligare och får mitt svarta, skrumpnade tjänstemannahjärta att hoppa igång.

keroro, Spencer och Tobias Åkeblom gillar detta.
  7. fredrik

fredrik Bonde

Är formblind och aldrig sett 6/9 grejen. Nu kommer jag aldrig kunna se den klockan igen utan att tänka på er. Tolka det som ni vill ;-).

8. vekktah

vekktah Borgare

Tack ts. Jag har också jobbat med form i olika former (ej industridesign dock) i många år och känner att så jäkla många moderna rolex (och många andra) är nästan "objektivt" fula. Det är så mycket som är oharmoniskt och udda. Typografin, hur de hanterar siffror oavsett om de är romerska eller arabiska så ser det oftast keso ut.

plattfot, Sandkvist, Pope och 2 andra gillar detta.
  9. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Den där tavlan är mindre lyckad. Men Rolex är ändå generellt sett the shit designmässigt. Med trögheten i förändringsviljan slipper man göra bort sig lika ofta som Omega gör...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Spencer gillar detta.
  10. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Och så var tramset igång med ännu en ostig rolexärfaktisktbättreänomegakommentar....

yonsson och Eurenius gillar detta.
  11. DrSbaitso

DrSbaitso Friends of KS

Från:
    Uppsala
    Jag håller med Boris (och Vekktah). Tack vare att förändringar sker långsamt och i små steg tar de sig mer tid att känna efter. Det gör att det sällan blir jättefel, men dessvärre att när det blir fel så förblir det fel väldigt länge. Omega tar ut svängarna betydligt mer, och när det blir rätt blir det fantastiskt rätt, men när det blir fel så blir det också vansinnigt fel. Jag tror faktiskt att trögheten är en avgörande källa till rolex framgång. En DJ från '63 och en DJ från '13 går knappt att särskilja, trots ett halvt sekels skillnad. Jämfört med en viss planned obsolescence från många andra tillverkare som spottar ur sig en helt ny katalog varje år. (nåja)

keroro, Sandkvist och Boris Balkan gillar detta.
  12. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    men...jag tycker att omega är bättre än rolex! vad ska jag skriva? :eek:

13. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Något okontroversiellt men vad sägs om inget alls?

14. Horologist

Horologist Stadsbo

Men bara nedre halvan. ;)

15. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Äh. Tråkmåns.

Sent from my iPhone using Tapatalk

16. nima

nima Bonde

Från:
    Malmö
    Rolex kan i princip designa vilken form eller storlek som helst och endå ta 20,30,40 gånger pengarna

Spindel gillar detta.
  17. Sandkvist

Sandkvist Friends of KS

Tycker samma här och man ser liknande på många andra klockor med som är helt off imo i designen.

nima gillar detta.
  18. Jakobb

Jakobb Friends of KS

"Inverted 6" är väldigt samlarnördigt på Daytona, just sayin...

19. MKRGG

MKRGG Koprolog

Från:
    chokladfabriken
    Må så vara...

20. Criss Cross

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jo, en del nyare Rolex har något blaffiga index. Tycker ändå om denna, men det är långt kvar till Breitling Bentleys superdesign . Där snackar vi perfektion. Det gyllene snittet i ett nötskal :D

21. Chrisse

Chrisse The King of Jesters

Från:
    Göteborg
    Rolex kan verkligen inte det där med design, därför de knappt säljer några klockor

Ramlösa, Patrike, Spencer och 2 andra gillar detta.
  22. Spindel

Spindel Biskop

Nu mera skulle de kunna göra en bajskorv med armband och fortfarande sälja stora volymer bara de har rolexloggan på. För den stora massan är varumärket allt som betyder något (samt den image det för med sig).

Skickas från min iPhone via Tapatalk

23. skallagrimson

skallagrimson Borgare

Ja, den var verkligen ful.
    Annars gillar jag många av Rolex klockor men har alltid haft svårt för datumförstoringen. Det ser fult ut och känns som en handikappanpassning för synskadade :)

slimjim, Tobias Åkeblom och laketwig gillar detta.
  24. Skitful...

Norrlänningen och Boris Balkan gillar detta.
  25. Boris Balkan

Boris Balkan Fark you!

Du är bara bitter och avundsjuk. Precis som alla andra som inte äger en Rolex. :p

26. Kakob

Kakob Stadsbo

Kan tycka att det mer vågade tavlorna på DJ är rätt nice. Plus att tavlan enkelt kan bytas ut, så om man nu vill vara lite vågad är det ju ett tryggt sätt jämfört med att köpa en klocka där typ hela boettformen är lite på gränsen, den aktuella DJ:n är ju bortsett från tavlan helt tidlös.

Spencer och MKRGG gillar detta.
  27. Kettil

Kettil Biskop

Jag tycker den är ordinärt snygg. Inte speciellt utsvävande; har svårt att förstå att den kan irritera.

Spencer gillar detta.
  28. Norrlänningen

Norrlänningen Präst

29. skallagrimson

skallagrimson Borgare

yonsson gillar detta.
  30. Sond

Sond Friends of KS

Kul att fler vill att 6 ska se ut dom 6 och inte 9. Har skrivit det några ggr men ingen har tidigare nappat. Hur en tavla i övrigt ska se ut kan man diskutera till livets slut.

Mårtenssons ur Brookfield