• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Castros Kuba

Trulli

Cartier
Hej,

här kommer bättre bilder på klockan som jag fotade på min vänns Rolex. Jag bad min vän skriva ner historian bakom klockan och hoppas att vi kan få lite hjälp med info och ett uppskattat värde.

Min farfar (tyvärr bortgången) var vice VD på 70-talet för b.l.a. Alfa Laval och reste på grund av arbetet väldigt mycket. På den här tiden gjordes inga affärer i t.ex. Latinamerika eller Ryssland utan att man gav beslutsfattaren en muta. På grund av detta köpte min farfar ett antal Rolex:ar vid olika tillfällen.

En längre resa som min farfar gjorde var till Kuba. Kuba var nämligen intresserade av att köpa in svenska pastorasitorer (och på 70-talet var det inte många länder som gjorde affärer med Kuba). Alla större affärer på den här tiden gick alltid genom Fidel Castro personligen. Min farfar bodde ett par veckor med Fidel Castro och lärde känna honom ganska väl. De var ute och högg socker tillsammans och diskterade det penninglösa samhället ihop (min farfar påtalade flera gånger att det var en omöjlighet).

Som ni säkert känner till så är och var Kuba kommistiskt. Det innebar (eventuellt innebär fortfarande) att alla varor som såldes hade ett bestämt maxpris till vilka de fick säljas för. Rolex såldes för internationellt väldigt låga priser, men det var bara Kubas politiker som fick köpa dem. Farfar fick Fidel Castros tillåtelse att köpa Rolex-klockor på Kuba på grund av deras relation och den klockan som ni ser (en Rolex Sea Sweller) är köpt i ett sådant sammanhang.

Klockan var inne på service någon gång på 90 talet hos Rob Engström i Sthlm. Jag vet inte om den skickade till Rolex eller vem som utförde servicen. Nu till det märkliga som jag skulle behöva er hjälp med att förstå. Den här klockan hade ursprungligen ett väldigt välvt glas. Den hade inte heller någon “pärla” klockan 12. Klockan restaurerades på 90-talet och fick då nytt glas, ny bezel (ring). Urtavlan är däremot inte bytt. Nu tycks klockan se ut som en Sea Dweller “ska” se ut enligt bilder på nätet, men jag är säker på att den inte såg ut så från början.

Jag skulle uppskatta någon riktigt duktig persons insikter i vad denna klocka kan vara värd. Är den sönderrenoverad eller har den fortfarande ett högt värde? Kan någon förklara varför klockan ursprungligen hade ett väldigt välvt glas (den hade ett stort förstoringsglas vid datumet)? Kan det vara så att Rolex skickade måndagsexemplar till Kuba? Tacksam för all input. För mig är klockan mest ett otroligt minne av min farfar så jag kommer nog aldrig sälja den oavsett.

Om ni tycker att den här klockan är intressant så har min vän även en GMT från Kuba med samma bakgrund. Jag kan lägga upp bilder på den klockan lite senare.

image_zpsxpurkdzf.jpg


image_zpsfd2su9bs.jpg


image_zps9270cdzw.jpg


image_zpsppqsfhbf.jpg


image_zps4i3k9ta9.jpg


image_zps773gqdjg.jpg


image_zpstp7m7mj7.jpg


image_zpsfspiquzw.jpg


image_zpsd3ifsgil.jpg


image_zpscdzgj6yi.jpg


image_zpsie7smtnr.jpg


image_zpsxtjqicd1.jpg


image_zpsimeuxesx.jpg


image_zpszjfkxdpw.jpg


image_zpsgghkhkjo.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej,

här kommer bättre bilder på klockan som jag fotade på min vänns Rolex. Jag bad min vän skriva ner historian bakom klockan och hoppas att vi kan få lite hjälp med info och ett uppskattat värde.

Min farfar (tyvärr bortgången) var vice VD på 70-talet för b.l.a. Alfa Laval och reste på grund av arbetet väldigt mycket. På den här tiden gjordes inga affärer i t.ex. Latinamerika eller Ryssland utan att man gav beslutsfattaren en muta. På grund av detta köpte min farfar ett antal Rolex:ar vid olika tillfällen.

En längre resa som min farfar gjorde var till Kuba. Kuba var nämligen intresserade av att köpa in svenska pastorasitorer (och på 70-talet var det inte många länder som gjorde affärer med Kuba). Alla större affärer på den här tiden gick alltid genom Fidel Castro personligen. Min farfar bodde ett par veckor med Fidel Castro och lärde känna honom ganska väl. De var ute och högg socker tillsammans och diskterade det penninglösa samhället ihop (min farfar påtalade flera gånger att det var en omöjlighet).

Som ni säkert känner till så är och var Kuba kommistiskt. Det innebar (eventuellt innebär fortfarande) att alla varor som såldes hade ett bestämt maxpris till vilka de fick säljas för. Rolex såldes för internationellt väldigt låga priser, men det var bara Kubas politiker som fick köpa dem. Farfar fick Fidel Castros tillåtelse att köpa Rolex-klockor på Kuba på grund av deras relation och den klockan som ni ser (en Rolex Sea Sweller) är köpt i ett sådant sammanhang.

Klockan var inne på service någon gång på 90 talet hos Rob Engström i Sthlm. Jag vet inte om den skickade till Rolex eller vem som utförde servicen. Nu till det märkliga som jag skulle behöva er hjälp med att förstå. Den här klockan hade ursprungligen ett väldigt välvt glas. Den hade inte heller någon “pärla” klockan 12. Klockan restaurerades på 90-talet och fick då nytt glas, ny bezel (ring). Urtavlan är däremot inte bytt. Nu tycks klockan se ut som en Sea Dweller “ska” se ut enligt bilder på nätet, men jag är säker på att den inte såg ut så från början.

Jag skulle uppskatta någon riktigt duktig persons insikter i vad denna klocka kan vara värd. Är den sönderrenoverad eller har den fortfarande ett högt värde? Kan någon förklara varför klockan ursprungligen hade ett väldigt välvt glas (den hade ett stort förstoringsglas vid datumet)? Kan det vara så att Rolex skickade måndagsexemplar till Kuba? Tacksam för all input. För mig är klockan mest ett otroligt minne av min farfar så jag kommer nog aldrig sälja den oavsett.

Om ni tycker att den här klockan är intressant så har min vän även en GMT från Kuba med samma bakgrund. Jag kan lägga upp bilder på den klockan lite senare.

image_zpsxpurkdzf.jpg


image_zpsfd2su9bs.jpg


image_zps9270cdzw.jpg


image_zpsppqsfhbf.jpg


image_zps4i3k9ta9.jpg


image_zps773gqdjg.jpg


image_zpstp7m7mj7.jpg


image_zpsfspiquzw.jpg


image_zpsd3ifsgil.jpg


image_zpscdzgj6yi.jpg


image_zpsie7smtnr.jpg


image_zpsxtjqicd1.jpg


image_zpsimeuxesx.jpg


image_zpszjfkxdpw.jpg


image_zpsgghkhkjo.jpg
Låter helt fantastiskt, nästan lite för fantastiskt! Klockan är värdefull även om den polerats och fått några nya delar. Värde är jag inte rätt person att avgöra men lägg upp bilder på GMTn med.
 

Wi

NLA
2-Faktor
Om storyn är sann och går att bevisa kan du räkna med en fet jävla premium. Premium hur som iom dubbel röd
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Ser fin ut, du skulle kunna återställa den genom att hitta org delar, inte billigt men klart värt det

Sedan kan jag tycka att vännen borde hålla efter den lite bättre, mossa brukar inte växa på klockor;)
 

Daytona96

Rolex
Wow vilket fantastiskt arvegods!
Den ser ut att ha en riktigt fin boett och tavla och med proveniens så borde den vara värd minst 200 000kr
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack för historien och bilderna :) Hugga socker rör med Castro..... Låter lite som en sann version/del av 'Hundraåringen' Sälj den aldrig utan låt den gå i arv är mitt råd.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ser kanonfin ut. Bytt glas, länk och bezelinlägg men det är inget som påverkar värdet nämnvärt. Svårt med värde men definitivt norr om 200. Ska den säljas så är historien och proviniensen värd stålars den med.
 

Trulli

Cartier
Det här lite av drömmen för en klocknörd att en kompis som man har träffat i flera års tid berättar om några klockor som han ärvt av sin farfar. Hur förvånade tror ni jag vart när han lägger upp en dubel red på bordet :) Efter att jag lagt upp tråden här och folk frågat om storyn kan stämma, berättade han om ett tillfälle med Castro där Castro skulle få ett besök av svenskar och frågade om min kompis farfar ville följa med till flygplatsen och ta emot delegationen. Det visade sig vara Olof Palme.

På bilden ser ni min kompis farfar tillika vice VD för Alfa Laval stående till höger i solglasögon.

image_zpswlcwu5x1.jpg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jäklar vad fin! Håller klockan till utomlands eller var kommer den härliga tropiska gröna beläggningen ifrån? :)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Härlig story och klocka, det är sådant här som gör klockor så magiskt intressant och spännande! :)
Mer information och/eller dokumentation vore skoj.
 

oskj93

Omega
Vilken historia och låter hur intressant som helst, sånt man älskar med klockor!

Lägg gärna upp bilder på GMTn:rolleyes:
 
Topp