• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Castros Kuba

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Mycket intressant historia, tack för att du delar med dig. Skulle gärna se GMT'n också ;)
 

Trulli

Cartier
Japp klockan finns vanligtvis i Sverigen men förtillfället är vi båda på semester i Spanien och han har klockan på armen. Klockan är/har varit en bruksklocka och som jag har förstått det så är den endast servad en gång.

Vad gäller verifiering av klockans ursprung så är jag 100% säker och det går att styrka min kompis farfars bakgrund, resor och relation till Castro med bl a fotografier. Det står en hel del om hans farfar på Wikipedia.

Det kan finnas något papper/kvitto, han ska kolla när vi kommer hem. Om han inte hittar några papper, kan man be Rolex om "utdrag ur arkiv" och kanske försäljningsställe som för Patek? Om det är full set vet han inte, men eftersom han har ärvt fler klockor så har han även boxar. Här kommmer vi behöva hjälp att para ihop rätt box till rätt klocka. Jag tar bilder och lägger upp när vi kommer hem.

Det samma gäller GMTn, bilder kommer :)
Har en bild i telefonen på kompisen med GMTn på armen men det blir kornigt när man zoomar in.
 
Senast ändrad:
Japp klockan finns vanligtvis i Sverigen men förtillfället är vi båda på semester i Spanien och han har klockan på armen. Klockan är/har varit en bruksklocka och som jag har förstått det så är den endast servad en gång.

Vad gäller verifiering av klockans ursprung så är jag 100% säker och det går att styrka min kompis farfars bakgrund, resor och relation till Castro med bl a fotografier. Det står en hel del om hans farfar på Wikipedia.

Det kan finnas något papper/kvitto, han ska kolla när vi kommer hem. Om han inte hittar några papper, kan man be Rolex om "utdrag ur arkiv" och kanske försäljningsställe som för Patek? Om det är full set vet han inte, men eftersom han har ärvt fler klockor så har han även boxar. Här kommmer vi behöva hjälp att para ihop rätt box till rätt klocka. Jag tar bilder och lägger upp när vi kommer hem.

Det samma gäller GMTn, bilder kommer :)
Har en bild i telefonen på kompisen med GMTn på armen men det blir kornigt när man zoomar in.
Finns massor att se fram emot alltså, kul! :hungry:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Japp klockan finns vanligtvis i Sverigen men förtillfället är vi båda på semester i Spanien och han har klockan på armen. Klockan är/har varit en bruksklocka och som jag har förstått det så är den endast servad en gång.

Vad gäller verifiering av klockans ursprung så är jag 100% säker och det går att styrka min kompis farfars bakgrund, resor och relation till Castro med bl a fotografier. Det står en hel del om hans farfar på Wikipedia.

Det kan finnas något papper/kvitto, han ska kolla när vi kommer hem. Om han inte hittar några papper, kan man be Rolex om "utdrag ur arkiv" och kanske försäljningsställe som för Patek? Om det är full set vet han inte, men eftersom han har ärvt fler klockor så har han även boxar. Här kommmer vi behöva hjälp att para ihop rätt box till rätt klocka. Jag tar bilder och lägger upp när vi kommer hem.

Det samma gäller GMTn, bilder kommer :)
Har en bild i telefonen på kompisen med GMTn på armen men det blir kornigt när man zoomar in.

Utdrag får man inte från Rolex.....om det inte är en VIW i deras ögon. Men upp med bilder på boxar och annat så får vi pussla lite...
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Med rätt kontakt hos Rolex så kan man få ut i vilket lnd klockan är såld iaf. Osäker på vilken återförsäljare men land kan de bistå med om man bara har serienummer.

Ruggigt kul med proveniensen. Finns garanterat de som är villiga att betala mycket premium för bara den. Sen så såg klockan väldigt fin ut den med. :)
 

hejo

Panerai
Tack för att du tar dig tid och delar med dig, fantastiskt kul läsning och historia, me like :)
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
WOW!!!

Får dock komma med en liten brasklapp: vad gäller styrkande av att klockan är såld på Kuba, så misstänker jag att det inte låter sig göras direkt från Rolex ( de har helt enkelt inte den informationen). Efterforskning får nog göras i fler led.
Kommunistländerna skaffade ofta lyxartiklar genom s k joint ventures. Det var f ex anledningen till att man kunde köpa äkta fransk Napoleon konjak för en spottstyver(i västvaluta) i forna Sovjet; konjaken hade kommit in i landet via joint venture och sedan letat sig ut på svarta marknaden via dollarsugna partifunktionärer. En mycket vanlig form av korruption i flera led helt enkelt...
Jag antar dock att det finns kompletterande information kring dessa klockor som väl kan styrka den spännande proveniensen. ;)
 
Senast ändrad:

Solvik

Panerai
Kittlande minst sagt! Lite sanndrömsfeeling över detta. Man går och drömmer om att någon gammal släkting sitter på en klockmässig bomb som plötsligt ska brisera framför nosen på en..
 

Bolio

Panerai
Japp klockan finns vanligtvis i Sverigen men förtillfället är vi båda på semester i Spanien och han har klockan på armen. Klockan är/har varit en bruksklocka och som jag har förstått det så är den endast servad en gång.

Vad gäller verifiering av klockans ursprung så är jag 100% säker och det går att styrka min kompis farfars bakgrund, resor och relation till Castro med bl a fotografier. Det står en hel del om hans farfar på Wikipedia.

Det kan finnas något papper/kvitto, han ska kolla när vi kommer hem. Om han inte hittar några papper, kan man be Rolex om "utdrag ur arkiv" och kanske försäljningsställe som för Patek? Om det är full set vet han inte, men eftersom han har ärvt fler klockor så har han även boxar. Här kommmer vi behöva hjälp att para ihop rätt box till rätt klocka. Jag tar bilder och lägger upp när vi kommer hem.

Det samma gäller GMTn, bilder kommer :)
Har en bild i telefonen på kompisen med GMTn på armen men det blir kornigt när man zoomar in.

Underbart!

Det är sånt här som gör att man aldrig kan lämna KS. Så sjukt härlig historia, och som många reda skrivit man vill se mer. Och en lika fin bild kavalkad på GMTn hade varit mumma.
Tycker personligen att ni avbryter semestern genast och åker hem så allas våran nyfikenhet stillas. Det är inte hälsosamt att lägga ut en teaser som denna bland klockgalningar ;).
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Rimligt! Nu ska jag inte kapa tråden, men det vore intressant med några exempel på klockor som Rolex rankar som VIW?


Winston Churchills roségulds DJ, måste vara en VIW. Detta var Rolex 100 000e tillverkade klocka, en gåva till sir Winston, vilken även fick en graverad baksida föreställande sir Winston vapensköld.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sorry för Off-topic.
 
Senast ändrad:

thomastheswede

Audemars
Jösses. Man får lite Hundraåring-vibbar av den här underbara storyn och klockan är lika fantastisk som historiken. Grattis!

Finns det papper och box så är det en dubbel jackpot, ser fram emot mer info och bilder!

PS. Jag tror inte att klockan från början har haft glas med datumbubbla, däremot garanterat ett kraftigt välvt glas (SuperDome).
 
Topp