• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex från Castros Kuba

fredrik!

Cartier
Helt underbar SD och historian är makalös, grattis till din vän och till dina öron som får dessa underbara historier!
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Halloj,

fick några bilder på GMT sänt till mig. Vi är ju alla så nyfikna att att min kompis bad sin pappa fota klockan. Så nu kommer några bilder på GMTn med samma historia som SDn.

2E00CC9E-FB98-4068-B650-22A2B3F2BEF5_zpszscjkymt.jpg


E4361EC7-6582-48D7-B057-5A8A79CC679C_zps5cj3zzgk.jpg


2D1E82C0-AD67-4AEE-92F4-14C1DBBC6A60_zpsgsbb5ofg.jpg
Riktigt vacker! Konstigt att ingen reagerat innan, men du borde säga åt din kompis pappa att inte placera klockan på sitt iPad Smart Cover. Det har ett par hyffsat starka magneter som kan ge tråkiga konsekvenser för urverket :(
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har säkert tagits upp innan men Rolex har numera en vintage-avdelning som man kan skicka klockor till för rätt vård.
Fast det där är väl mer än lite luddigt? De har länge haft en heritage-avdelning där man kan verifiera och serva dyrgriparna. Vad jag hört är det bra dyrt och inget AD iaf vanligtvis känner till.
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Fast det där är väl mer än lite luddigt? De har länge haft en heritage-avdelning där man kan verifiera och serva dyrgriparna. Vad jag hört är det bra dyrt och inget AD iaf vanligtvis känner till.

Det stämmer säkert som du säger att det är dyrt, tror inte gemene AD rekommenderar det heller. Senast jag hörde att det var på tapeten var under Christie's Important Watches i höstas då en tveksam klocka såldes inklusive service på just heritage-avdelningen för att på så sätt lägga tyng i att klockan var kosher.
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Ang service, så är min POV att en AD borde berätta för kunder som lämnar in vintage-objekt om vad sevice tavlor o dyl kan göra på samlarvärdet.
Tänk på att "vår värld" åt rätt liten jämfört med vanligt folk som äger t.ex. en Rolex och att vintagemarknaden för 5 år sedan inte var vad den är idag.

Finns nog många som köpte en klocka som bruksklocka för 30-40 år sedan som blir erbjuden att få en klocka "som ser ut som ny, är tät och har lysmassa som fungerar" som nappar på det. En AD har historiskt sett funnits till primärt för att sälja nya klockor och har inte behövt, haft möjlighet till eller eventuellt inte haft intresse för att hålla sig up to date med alla olika typer av vintageversioner. Idag med den marknaden som finns med vintage så kan en AD välja att för "good will" informera sin kund om att värdet på dennes klocka kan minska om ditt och datt görs med den men det är inget som man (imho) kan förvänta sig. Självklart skall dock en kund som vet vad de vill ha gjort vid en service respekteras. Min Rolex-urmakare tycker jag är konstig som vill behålla mitt gamla glas på min 5513 istället för att sätta på ett nytt och han garanterar ej tätheten om jag ej byter t.ex. Det är från början bruksklockor som gjordes för att användas.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Winston Churchills roségulds DJ, måste vara en VIW. Detta var Rolex 100 000e tillverkade klocka, en gåva till sir Winston, vilken även fick en graverad baksida föreställande sir Winston vapensköld.
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg


Sorry för Off-topic.
Är det någon som vet varför det står rosé colour i brevet när klockan är helt stål/silverfärgad ???
 

DrFlex

Cartier
Double red är en helt fantastisk klocka och med en sådan historia blir Klockan ännu coolare!
Svenska avundsjukan växer i mig
 

thomastheswede

Audemars
Här kommer lite bilder på servicekvitto och box. Jag tror boxen är från GMTn. Om han ska serva SDn så ska han tydligen göra det hos Rolex i NY enligt VRF.
Min kompis tror faktiskt att han har alla delar kvar efter servicen på GMTn, han ska leta lite :)

3EC7A4C5-A556-4020-A2D6-4C9F8A729C19_zpsa3hpbsyx.jpg


5B08E2E0-A7F8-4AE9-96EF-340507AD434F_zpsd5oiqmmx.jpg


05130DFB-7AA9-414F-9BE2-AE1EB46CDCA3_zpsvypskr0m.jpg
Håller tummarna för att han har kvar gamla tavlan och visarna. Dyrt att skaffa nya. "Färg i vridring", är det samma sak som ett insert?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Här kommer lite bilder på servicekvitto och box. Jag tror boxen är från GMTn. Om han ska serva SDn så ska han tydligen göra det hos Rolex i NY enligt VRF.
Min kompis tror faktiskt att han har alla delar kvar efter servicen på GMTn, han ska leta lite :)

3EC7A4C5-A556-4020-A2D6-4C9F8A729C19_zpsa3hpbsyx.jpg


5B08E2E0-A7F8-4AE9-96EF-340507AD434F_zpsd5oiqmmx.jpg


05130DFB-7AA9-414F-9BE2-AE1EB46CDCA3_zpsvypskr0m.jpg
Inte omöjligt att Rob gav tillbaka prylarna. De kan för all del serva den dubbelröda också om man bara är tydlig med att de inte ska byta synliga delar. Skaffa ett t39 superdome, ett mk3 fat font inlägg, en 9315 -länk samt en lös 285 endlink och klockan är återstäld till originalskick.

Ska ha någonsin sälja den dubbelröda så är fotot på farfar och Castro tillsammans med en skriven berättelse från farfar om klockan något som säkert kan öka värdet med 50-100k. Cool proveniens finns det många som betalar för.
 

Trulli

Cartier
Vad kan GMTn vara värd som den ser ut idag och hur påverkar det värdet om man byter ut till rätta delar? Vad kan delarna kosta att införskaffa?
 
Topp