• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex garantiservice

Ministern

Founder
2-Faktor
Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.

Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).

Ditt avtal är med, 1 butik och 2 tillverkare. En AD kan tvingas att hantera reklamationer men det bygger på ett avtal mellan tillverkare (Rolex) och AD. Det finns rent legalt inget krav på AD att hantera reklamationer som de inte sålt. Lagstiftningen är klar i detta fall. Företaget som säljer har ett ansvar, bolaget som producerar har ett avtal. MEN rent legalt har inte en utomstående AD krav på sig om inte detta är reglerat i AD-avtalet.

Innan ni börjar härja, kolla specifika AD-avtal.
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Jag tror det är rolex som står för frakten.
Har man köpt sin klocka via gråhandel tycker jag man kan vända sig till dom igen om något krånglar! När man vill ha billigast möjligt och väljer en gråhandlare kan man väl inte stå och kräva att butiker ska hjälp en kostnadsfritt? Varför skulle dom? Världsgarantin är till för de som handlat från AD fysiskt i butik från början! Börjar gråhandeln utnyttja generösa garantivillkor svarar snart handlarna med att strama åt och tyvärr drabbar det alla som köpt sin klocka utomlands och vill ha hjälp med garantin i Sverige!

Ni som mailat rolex och klagat, har ni då nämnt att ni köpt klockan utanför det officiella nätverket eller utelämnar ni den lilla detaljen?


Trevlig helg :)
Tror att du träffar ganska rätt i ditt resonemang.
Folk prisjagar på nätet men när det skiter sig vänder man sig ofta till sin lokala handlare och förväntar sig full service och helst gratis.
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Tror att du träffar ganska rätt i ditt resonemang.
Folk prisjagar på nätet men när det skiter sig vänder man sig ofta till sin lokala handlare och förväntar sig full service och helst gratis.

Som jag ser det så är det ett problem att det inte verkar finnas något praxis över hur AD ska hantera garantiärenden på produkter de ej sålt.

Vissa verkar lösa det kostnadsfritt medans andra tar ut höga kostnader samt har ett dåligt bemötande.
Varför skiljer det sig? Är det av personliga skäl eller finns det skillnader i avtalen med tillverkarna?
 
Senast ändrad:

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Hade problem med en Rolex jag köpt (AD) på semestern. Gick in på Rob med klockan och cert och fick hjälp utan att betala en krona.
Det bemötande tillsammans med annat har gjort att jag nu är en återkommande kund :)
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Om vi jämför med tex. hemelektronik tycker jag inte att det blir så konstigt att AD som inte sålt klockan vill ha betalt för frakt.
Säg att du köpt en Samsung TV på Elgiganten som går sönder under garanti.
Kan du verkligen räkna med att du kan gå in på SIBA med den och förvänta att de ska skicka iväg den på reperation kostnadsfritt?
Åtminstånde jag skulle nog räkna med att SIBA säger åt mig att gå med TV'n till Elgiganten där den är köpt, alternativt att de kan hjälpa mig men att jag då får betala frakten till Samsung.
Hade de hjälpt mig kostnadsfritt hade jag blivit glad och säkert återkommande kund men inget jag skulle räkna med eller bli upprörd över om de ville ha betalt för hanteringen då de inte har tjänat något på TV'n ursprungligen.

Alternativet hade varit att hantera ärendet direkt med Samsung (eller Rolex) då det är de som utfärdat garantin, inte handlaren.
Om de då säger åt mig att gå till SIBA för att få hjälp (om inte annan handlare finns på orten) och upprättar ett ärendenummer så förväntar jag mig att få hjälp av SIBA och att tillverkaren står för fiolerna.

Att vissa handlare tar betalt för tex. länkkortning är ju en annan sak. Det handlar om goodwill.
Tar de betalt för utfört arbete och service eller bjuder de på det och skapar en relation och hoppas att du kommer tillbaka när det är dags för ny klocka eller dyr service?
Samma sak där, hade räknat med att få betala men blivit glatt överraskad om de bjussar.
 

EmilE

Omega
Bumbar upp en gammal tråd med en fråga om garantin.
Tanken slog mig idag när jag tänkte byta band, gäller garantin ifall man byter band?
"The substitution of components with, or the addition of, components or accessories not manufactured by Rolex will invalidate the guarantee."
Känns ju bra märkligt ifall garantin blir ogiltig ifall man slänger på ett annat band
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bumbar upp en gammal tråd med en fråga om garantin.
Tanken slog mig idag när jag tänkte byta band, gäller garantin ifall man byter band?
"The substitution of components with, or the addition of, components or accessories not manufactured by Rolex will invalidate the guarantee."
Känns ju bra märkligt ifall garantin blir ogiltig ifall man slänger på ett annat band
Garantin gäller inte om du byter länk till något annat än Rolex. Men det är ju bara att slänga på den igen innan du lämnar ifrån dig klockan.
 
Topp