Fast då tar man ju bort hela grejen med garantifel. Är det ett garantifel så skall det ju lösas utan kostnad för slutkonsumenten. Verkstäderna/AD faktuerar ju tillverkaren för att de tar på sig just sånna här uppdrag.
Skulle samma sak vara med t.ex. hemelektronik eller bilar skulle folk bli furiosa.
Vad gör en AD om jag går in och hävdar reklamationsrätten då? Det är ju exakt samma sak, fast längre och lagstadgad. (typ).
Ditt avtal är med, 1 butik och 2 tillverkare. En AD kan tvingas att hantera reklamationer men det bygger på ett avtal mellan tillverkare (Rolex) och AD. Det finns rent legalt inget krav på AD att hantera reklamationer som de inte sålt. Lagstiftningen är klar i detta fall. Företaget som säljer har ett ansvar, bolaget som producerar har ett avtal. MEN rent legalt har inte en utomstående AD krav på sig om inte detta är reglerat i AD-avtalet.
Innan ni börjar härja, kolla specifika AD-avtal.