• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex glidelock, teknik fur alles?

sveol

Cartier
Sommar är grymt, jag skall inte klaga på den. Men iaf min handled ändrar sig under dagen när det är varmt. Det kan bero på ölen som kunsumeras, vad vet jag. Nu har jag inte en Rååålex så mitt problem är att jag måste ändra på microjusteringen ett flertal gånger varje dag för att följa med min handleds nycker. Har ni samma problem?

Nästa fråga, varför utrustas inte alla klockor med Rolex glidelock system? Hur svårt kan det vara? Jag har sett kina klockor med detta system, men inte divers i min normala prisklass, 3000-6000kr. Har de patent på grejerna eller? Hur som, mer glidelock to the ppl!

Nykter? fråga imorgon..

deepsea_032.jpg

glidelock-1.jpg

100_6901.jpg
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
116710 har en annan form av snabbjustering. Inte lika bra som microjusteringen på subbarna men fortf väldigt skön och användningsbar.
Bild skamlöst lånad
12129896723_b585bf5294_z.jpg
 

TicTack

Cartier
Jag har letat lite efter att sätta en glidelock på en "annan rolex".

Det föll på:
a) Väldigt sällan de kom ut på ebay lösa. Rolex AD:s vägrar att sälja dem lösa, om de följer reglerna.
b) Jag var lite osäker på om de skulle passa min andra Rolex
c) När det väl kom ut en lös, så låg den på runt 10 000 SEK, eller möjligtvis lite lägre. Dyrt!

Jag antar att det smidigaste är kanske att köpa en Sub för att komma åt glidelocken? Jag antar att en Rolex AD skulle gå med på att sätta dit en ny glidelock om man skruvar bort den och säger att den är borta, typ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Lösningar utsn mikrojustering är sjukt störande, det håller jag med om, men att undra varför?
Det är ju självklart för att det är snyggare utan. Med halvlänkar istället brukar man kunna överleva.
DSC_0669_zps3a146c45.jpg

DSC_0045-2.jpg
DSC_0594_zps67565f34.jpg
 

svampen37

Cartier
2-Faktor
Köpte min första rolex sub för ett par veckor sedan ovetandes om glidelocken. Skulle aldrig köpa en klocka utan detta igen! Kommer på mig själv ändra lite fram och tillbaka under dagen, speciellt nu när det är så varmt och den lätt klibbar på handleden!

Rolex 4ever :angel:
 
  • Like
Reactions: Wii

par

Patek
2-Faktor
Något jag reflekterat över är hur ett glidelock ser ut om 15-20 år efter alla justeringar. Grym funktion givetvis.
 

RobertD

Ingenting
2-Faktor
Något jag reflekterat över är hur ett glidelock ser ut om 15-20 år efter alla justeringar. Grym funktion givetvis.

Man ändrar ju inte särskilt ofta. Tror inte att det är några som helst problem. Och om det är någon som byter inställning så ofta så byts väl eventuella slitdelar vid service.
 

sveol

Cartier
Sarbarna är enligt uppgift lite hit or miss vad gäller passform på länken (inga halvlänkar, ynka två mikrojustreringsmöjligheter). Tror inte att sommarvädrets värme gör saken bättre.

Oj, fel av mig. Jag har förstått att sarb inte har någon microjustering alls. Tack för infon :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

sveol

Cartier
Personligen klarar jag mig inte med enbart halvlänkar. Jag är känslig för hur klockan sitter. Finner ibland att inte ens microjustering räcker till. Kanske ytterligare en anledning till att skippa semestern i vinter och lägga krutet på en tudor pelagos ;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

djanbin

Omega
Glashuttes lösning, samma som IWC ovan. Undrar dock hur det blir med åren, när det beckar igen med smuts där. Tror Rolex lösning är bra mycket hållbarare i längden, som vanligt.



Clasp4.jpg
 

TicTack

Cartier
Man kan ju rengöra sin klocka annars ;) Man brukar göra det med alla sina prylar man är rädd om :)

Ja, en enkel ultraljudstvättare kostar mindre än en hyfsad Casio. Det man bör tänka på är att inte sänka ner boetten, samt att det bästa är att ta bort armbandet helt för att inte riskera att vibrationerna skadar t.ex. balance spring. (Det sista låter fånigt, men jag har läst det på ett seriöst ställe, minns ej var! :) )

Därmed måste man kunna få av armbandet på ett smidigt sätt utan att förstöra klocka och boett. Lösningen heter bergeon 6825 som dock är runt 4 gånger dyrare än den enkla ultraljudstvättaren. Men väldigt bra!
 

corbendallasx

Friends of KS
Ja, en enkel ultraljudstvättare kostar mindre än en hyfsad Casio. Det man bör tänka på är att inte sänka ner boetten, samt att det bästa är att ta bort armbandet helt för att inte riskera att vibrationerna skadar t.ex. balance spring. (Det sista låter fånigt, men jag har läst det på ett seriöst ställe, minns ej var! :) )

Därmed måste man kunna få av armbandet på ett smidigt sätt utan att förstöra klocka och boett. Lösningen heter bergeon 6825 som dock är runt 4 gånger dyrare än den enkla ultraljudstvättaren. Men väldigt bra!

Fast, alltså. Klart det är kul med teknik och nya prylar o så, men man har klarat sig rätt bra med tandborste och tvål (eller tandkräm som någon rekommenderade) i en herrans massa år. Och då behöver man inte ens tänka pengar, eller ta av armbandet.

Behöver man verkligen en ultrajudstvätt? Känns lite overkill i all ära :)
 

jabla

Sarlacc
Fast, alltså. Klart det är kul med teknik och nya prylar o så, men man har klarat sig rätt bra med tandborste och tvål (eller tandkräm som någon rekommenderade) i en herrans massa år. Och då behöver man inte ens tänka pengar, eller ta av armbandet.

Behöver man verkligen en ultrajudstvätt? Känns lite overkill i all ära :)
Har ochså tänkt som du innan jag köpte en. Lade den nytandborstade länken i ulraljudstvötten och det var mycket gojs som hade gömt sig inne i de ihåliga delarna av oysterlänken.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Glidelock är överlägset bäst. Så fort man tar på sig en klocka utan så tycker jag det saknas. Perfekt och enkelt att kunna justera storleken "on the go"... :)
 
  • Like
Reactions: Wii

corbendallasx

Friends of KS
Har ochså tänkt som du innan jag köpte en. Lade den nytandborstade länken i ulraljudstvötten och det var mycket gojs som hade gömt sig inne i de ihåliga delarna av oysterlänken.
Minsann!

Lite underligt egentligen att så många klocktillverkare, speciellt premium, verkar missa det faktum att ett bra spänne är "guld värt". Borde ju vara en självklarhet på alla klockor egentligen.
I alla fall på sportigare varianter. Eller att man kan erbjuda det som ett alternativ vid inköp tex.
 
Topp