Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex glidelock, teknik fur alles?

Diskussion i 'Diskussion' startad av sveol, 8 juni 2014.

1. sveol
    Trådstartare

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Sommar är grymt, jag skall inte klaga på den. Men iaf min handled ändrar sig under dagen när det är varmt. Det kan bero på ölen som kunsumeras, vad vet jag. Nu har jag inte en Rååålex så mitt problem är att jag måste ändra på microjusteringen ett flertal gånger varje dag för att följa med min handleds nycker. Har ni samma problem?

Nästa fråga, varför utrustas inte alla klockor med Rolex glidelock system? Hur svårt kan det vara? Jag har sett kina klockor med detta system, men inte divers i min normala prisklass, 3000-6000kr. Har de patent på grejerna eller? Hur som, mer glidelock to the ppl!

Nykter? fråga imorgon..

erolorhun gillar detta.
  2. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Hoppas på att få se Tudors lösning på flertalet klockor framöver. Grym lösning.

Sullstrom, erolorhun, Bojke och 6 andra gillar detta.
  3. sveol
    Trådstartare

sveol Borgare

Från:
    Solna

+10

Allt för bättre passform. Helt otroligt att det fortfarande finns klockor som inte ens har microjustering, typ seiko sarb serien. Hur tänker man igentligen?

4. Karatekid

Karatekid Biskop

Från:
    Lund
    116710 har en annan form av snabbjustering. Inte lika bra som microjusteringen på subbarna men fortf väldigt skön och användningsbar.
    Bild skamlöst lånad
    12129896723_b585bf5294_z.jpg

5. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    Haha..fylleskryt
    image.jpg

Aquaracer2, erolorhun, Bojke och 6 andra gillar detta.
  6. JaTack

JaTack Friends of KS

Har Sarb-serien ingen microjustering? Skumt :O

7. Anden

Anden Friends of KS

Från:
    Lund
    Sarbarna är enligt uppgift lite hit or miss vad gäller passform på länken (inga halvlänkar, ynka två mikrojustreringsmöjligheter). Tror inte att sommarvädrets värme gör saken bättre.

JaTack och CaptainOats gillar detta.
  8. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Jag har letat lite efter att sätta en glidelock på en "annan rolex".

Det föll på:
    a) Väldigt sällan de kom ut på ebay lösa. Rolex AD:s vägrar att sälja dem lösa, om de följer reglerna.
    b) Jag var lite osäker på om de skulle passa min andra Rolex
    c) När det väl kom ut en lös, så låg den på runt 10 000 SEK, eller möjligtvis lite lägre. Dyrt!

Jag antar att det smidigaste är kanske att köpa en Sub för att komma åt glidelocken? Jag antar att en Rolex AD skulle gå med på att sätta dit en ny glidelock om man skruvar bort den och säger att den är borta, typ?

9. ZQT

ZQT The Banker

mrMyagi och Wii gillar detta.
  10. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
  11. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Lösningar utsn mikrojustering är sjukt störande, det håller jag med om, men att undra varför?
    Det är ju självklart för att det är snyggare utan. Med halvlänkar istället brukar man kunna överleva.
    [​IMG][​IMG]

JaTack gillar detta.
  12. laketwig

laketwig Friends of KS

Från:
    Schaffhausen
    IWC kom med motsvarande genialiska lösning 2012, dock bara till flygarlänken (trodde inte den kunde bli bättre ... ;)) och nån specialare på Ingyn. Riktigt bra på min SD, men frågan är om inte detta är ännu smartare. Bara att trycka på IWC-loggan för att justera.

http://www.iwc.com/forum/en/discussion/47437/

IWC Link - fine adjust 2.jpg

john b, yonsson och jabla gillar detta.
  13. bubben67

bubben67 Bonde

Från:
    Närke
    Det är därför man undviker länk på sommaren.

14. Ernesto

Ernesto Friends of KS

Klaustrofobi med länk i värmen. Bilhandlarhäng i sommar - check.

Camo00 och Knät gillar detta.
  15. kaell

kaell Friends of KS

Från:
    Karlstad
    Köpte min första rolex sub för ett par veckor sedan ovetandes om glidelocken. Skulle aldrig köpa en klocka utan detta igen! Kommer på mig själv ändra lite fram och tillbaka under dagen, speciellt nu när det är så varmt och den lätt klibbar på handleden!

Rolex 4ever :angel:

Wii gillar detta.
  16. par

par Friends of KS

Något jag reflekterat över är hur ett glidelock ser ut om 15-20 år efter alla justeringar. Grym funktion givetvis.

Boris Balkan gillar detta.
  17. RobertD

RobertD Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Man ändrar ju inte särskilt ofta. Tror inte att det är några som helst problem. Och om det är någon som byter inställning så ofta så byts väl eventuella slitdelar vid service.

Porsan gillar detta.
  18. sveol
    Trådstartare

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Oj, fel av mig. Jag har förstått att sarb inte har någon microjustering alls. Tack för infon :)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

19. sveol
    Trådstartare

sveol Borgare

Från:
    Solna
    Personligen klarar jag mig inte med enbart halvlänkar. Jag är känslig för hur klockan sitter. Finner ibland att inte ens microjustering räcker till. Kanske ytterligare en anledning till att skippa semestern i vinter och lägga krutet på en tudor pelagos ;-)

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk

20. djanbin

djanbin Bonde

Glashuttes lösning, samma som IWC ovan. Undrar dock hur det blir med åren, när det beckar igen med smuts där. Tror Rolex lösning är bra mycket hållbarare i längden, som vanligt.

Boris Balkan gillar detta.
  21. corbendallasx

corbendallasx Friends of KS

Från:
    Malmö
    Man kan ju rengöra sin klocka annars ;) Man brukar göra det med alla sina prylar man är rädd om :)

Strindberg, laketwig och RobertD gillar detta.
  22. _jonte

_jonte Friends of KS

Bara köra slappt nog från början går det bra. Orka hålla på och justera...

23. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
  24. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Heter (väl?) på rolexspråket:
    Easylink 5 mm comfort extension link

25. TicTack

TicTack Stadsbo

Från:
    Framtiden
    Ja, en enkel ultraljudstvättare kostar mindre än en hyfsad Casio. Det man bör tänka på är att inte sänka ner boetten, samt att det bästa är att ta bort armbandet helt för att inte riskera att vibrationerna skadar t.ex. balance spring. (Det sista låter fånigt, men jag har läst det på ett seriöst ställe, minns ej var! :) )

Därmed måste man kunna få av armbandet på ett smidigt sätt utan att förstöra klocka och boett. Lösningen heter bergeon 6825 som dock är runt 4 gånger dyrare än den enkla ultraljudstvättaren. Men väldigt bra!

26. corbendallasx

Från:
    Malmö
    Fast, alltså. Klart det är kul med teknik och nya prylar o så, men man har klarat sig rätt bra med tandborste och tvål (eller tandkräm som någon rekommenderade) i en herrans massa år. Och då behöver man inte ens tänka pengar, eller ta av armbandet.

Behöver man verkligen en ultrajudstvätt? Känns lite overkill i all ära :)

27. Skolläraren

Skolläraren Friends of KS

Den justeringen är guld värd nu på sommaren. Jag kommer aldrig någonsin köpa en klocka som inte går att snabbjustera efter att ha fått den här erfarenheten.

28. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Har ochså tänkt som du innan jag köpte en. Lade den nytandborstade länken i ulraljudstvötten och det var mycket gojs som hade gömt sig inne i de ihåliga delarna av oysterlänken.

Wii och corbendallasx gillar detta.
  29. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Glidelock är överlägset bäst. Så fort man tar på sig en klocka utan så tycker jag det saknas. Perfekt och enkelt att kunna justera storleken "on the go"... :)

Wii gillar detta.
  30. corbendallasx

Från:
    Malmö
    Minsann!

Lite underligt egentligen att så många klocktillverkare, speciellt premium, verkar missa det faktum att ett bra spänne är "guld värt". Borde ju vara en självklarhet på alla klockor egentligen.
    I alla fall på sportigare varianter. Eller att man kan erbjuda det som ett alternativ vid inköp tex.

Mårtenssons ur Brookfield