• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex glidelock, teknik fur alles?

wojtecki

Cartier
Detta är den bästa glidelockslösningen på sommaren.

IMG_5525.JPG
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tycker glidelock på min sub är sjukt skön, man blir lätt bortskämd och inser först när man tar på sig en annan klocka hur bra det egentligen är!
 

corbendallasx

Friends of KS
Det finns inga "tredjepartslösningar" värda namnet?
Jag bryr mig mindre om spännet är original eller inte, dock får det ju gärna vara snyggt och gärna gediget.
 

Dr Stein

Cartier
Tycker Tudor-lösningen verkar grym! Har olika märken patent på olika glidelocks? Kan det vara anledningen till att det saknas ibland? Håller med om vad som sagts tidigare, har man väl prövat vill man aldrig vara utan igen!
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Tudors lösning är grym och känns riktigt bra.
Har man däremot länken ganska snug från början (första microjusteringen) så kommer fjäderfunktionen inte hjälpa så mycket eftersom länken blir så pass slapp när man flyttat ut den dit.

Man kan ju klart justera länken så att den sitter lagom tight när den är i fjäderläge.. men då har man ingen användning av microjusteringen :pompus:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Samma som på MM300 och GS-dykarna, funkar bra, men är mindre snyggt då länken ser "trasig" ut när man dragit ut justeringsdelen.

Sant, det handlar mer om funktion än form på dessa klockor, funktionen är ju ändå tänkt för fall då man drar på sig en våtdräkt :p

Sen tycker jag det verkar vara mycket opraktiskt att använda länk när man dyker i största allmänhet, men det är kanske bara jag.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Kan inte riktigt se hur 3 hack inte ska räcka till!?

I mitt fall kan jag välja att ha den i flexläget eller att montera dit en länkbit till och ha den på det innersta hacket. Har valt flexläget. Tycker det funkar finfin och fjädrarna är lagom hårda så man märker egentligen inte att det flexar. Klockan sitter alltid bra mot handleden men man slipper känslan av att handleden stryps ;)

Pelagos är så pass tung, trots titanet, så jag vill gärna att den sitter stadigt på armen. Vintageflingan, som känns fjäderlätt i jämförelse, bär jag gärna med lite lösare länk.
 
Topp