Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex GMT är egentligen en kompass?

Diskussion i 'Diskussion' startad av MånsT, 11 januari 2015.

1. MånsT
    Trådstartare

MånsT Biskop

Tjena

Köpte hem ett nummer av WatchTime och läste något intressant i delen där läsare skickar in mejl, här angående Rolex GMT II (grov översättning från engelska):

"Med klockan horisontell, rotera klockan så att 12-timmarsvisaren (Mercedes) pekar mot solen varpå 24-timmarsvisaren (GMT:n) kommer att peka norrut."

Detta gällde om man var på norra halvklotet, gör man samma sak på södra halvklotet så pekar GMT:n tydligen åt söder.

Visste fler om detta? Själv hade jag inte en susning! Äger tyvärr ingen egen Rolex GMT men vet att det finns flera på forumet som kan verifiera? Tog mest upp det för att det lät intressant [emoji4]

2. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Stämmer inte. Du kan ju ställa GMT-visaren hur du vill.....

yonsson gillar detta.
  3. nissehult

nissehult Friends of KS

Eller så skaffar man en Seiko Alpinist med "kompass-komplikation"... SARB017 med vridbar kompass-innerring:

resized-DSC07799.JPG

Wozzor, bartoldous, Boris Balkan och 1 annan gillar detta.
  4. MånsT
    Trådstartare

MånsT Biskop

Men om man ställer GMT:n åt norr när timvisaren pekar åt solen då? Håller den i längden som en kompass i sådant fall?

5. mega

mega Borgare

Från scouternas hemsida:
    Klockan som kompass
    Man kan använda klockan (om den inte är digital) som kompass.
    Håll klockan i handen. Vrid dig så att timvisaren pekar mot solen. Söder har du nu mitt emellan timvisaren och klockslaget tolv (tretton sommartid).

JoberMan, Erik1, Empa och 6 andra gillar detta.
  6. Rojalisten

Rojalisten Friends of KS

Från:
    Эребру
  7. nissehult

nissehult Friends of KS

Enligt Seikos dokumentation (http://www.seikowatches.com/support/ib/pdf/SEIKO_RCR07.pdf)...

Med 24-timmarsvisare (GMT:
    1) Set “N (North) ” on the rotating compass bezel (ring) to the 12 o’clock marker. The direction marks on
    the bezel (ring) are set as follows;
    3 o’clock position: E (East)
    6 o’clock position: S (South)
    9 o’clock position: W (West)
    2) While keeping the dial level, point the 24-hour hand in the direction of the sun. The direction marks
    indicate the corresponding directions.
    Med kompass-ringen och utan 24-timmarsvisare blir det lite mer jobb, se pdf ovan.

8. Hugii

Hugii Biskop

Funkar bara på Exp II och den måste hänga i en tråd... men horisontellt :)

Skojar bara.

Måste vara en artikel dom är skriven den 1 april. :)

9. MånsT
    Trådstartare

MånsT Biskop

Länken som Rojalisten postade verkade vara vad det ursprungligen syftades på. Så länge 12- och 24-timmarsvisarna är ställda på samma lokaltid så fungerar det som en lättläst kompass?

10. meo_swe

meo_swe Biskop

It works. Själv testat det på jobbet med min Airman.
    Lägga 24H-visaren mot solen, och klockan tolv blir således norr. Är väldigt enkelt om man syfta snabbt när man är ute och marschar. Speciellt när man med största sannolikhet får ut en trasig kompass från förrådet:p

Min erfarenhet är att det går snabbare, och är exaktare än att använda t.ex. kompassen på en suunto. Ymmv

11. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Började använda det i lumpen och därefter användes det en del för att snabbt ta riktning när jag gjorde utlandstjänst. It works!

Wi och meo_swe gillar detta.
  12. carlanton

carlanton Biskop

Det är väl ganska självklart att det fungerar? Ett varv på 24-klockan motsvarar ju ett varv på jorden. Med vanlig 12-h-visning måste visaren göra två varv per dygn, därför hamnar söder mellan 12 och timvisaren vilket är lite svårare att avläsa.

yonsson, mega och paradis gillar detta.
  13. figaro

figaro Stadsbo

Från:
    Göteborg
    Fan va bra!

mega gillar detta.
  14. Marckus

Marckus Präst

Från:
    Stockholm
    Först på cal 3075 och framåt kan man ställa gmt-visaren separat om jag inte missminner mig

15. cultshit

cultshit Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Är ju inte bara Rolex som tillverkar GMTs... ;)

yonsson, nissehult och Kejsaren gillar detta.
  16. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Jo, men när Rolex inför sina förändringar kan man ju räkna med att alla andra tillverkare redan genomfört dessa sedan länge.
    På så sätt blir ju Rolex förändringar ett riktmärke. ;)

Norrlänningen gillar detta.
  17. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Sätter du 24 visaren på lokal tid, dvs om 12 visaren pekar på kl 3 så skall 24 visaren påöka på kl 15.

Om du i det läget vrider klockan så att timvisaren (12 timmars visaren) pekar mot solen. Då kommer gmt visaren peka mot norr.

Utan gmt visare får man dra en linje mitt mellan kl 12 och timvisaren för att få norr-söder riktning.

Väldigt viktig kunskap inför ev zombiapocalyps som så många här på KS väntar på :nailbiting:

M021 och Gummo gillar detta.
  18. MånsT
    Trådstartare

MånsT Biskop

Verkligen viktig kunskap, mitt huvudskäl till att köpa en klocka med GMT-funktion. Nu vet jag att det jag läste kan stämma iallafall [emoji1]

19. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Kom först med 3085 i fat Lady, 3075 och 3175 har timvisaren kopplad till GMT-visaren.
    Skall man vara petig är det timvisaren man kan ställa separat inte GMT-visaren.

20. JoberMan

JoberMan Politruk

Från:
    Minsk, Vitryssland
    Den ringen funkar väl på samma sätt som när man använder klockans timvisare eller 24-timmarsvisare.

21. carlanton

carlanton Biskop

Men med fördelen att du kan läsa av graderna direkt från vridringen och slipper sitta och räkna ut hur många grader varje index motsvarar. Säkert praktiskt om man navigerar efter karta. Fast en Rangeman kommer ju ändå bara vara typ tusen gånger bättre och mer användbar.

JoberMan gillar detta.
  22. StrawberryFields

StrawberryFields Sir Notalot

Från:
    Jordgubbsranchen
    Och typ en miljon gånger tråkigare. Det handlar inte om att ha en klocka som har en inbyggd kompass, inga tjejer blir imponerad av det. Det handlar om att kunna vara McGyver med sin GMT.

ozzyozzy, eriksson850, carlanton och 3 andra gillar detta.
  23. nissehult

nissehult Friends of KS

Förvisso, men ringen ger bättre/enklare läsning av andra väderstreck/riktningar än bara öst/väst/etc... Kan inte påstå att det är så användbart för mig själv, jag skaffade klockan för att jag tycker att den är snygg och lite annorlunda. Grön tavla för 3k inklusive länk ;) Mycket snyggare i verkligheten än på bilden nedan.

sarb017detalj.jpg

24. carlanton

carlanton Biskop

Med Seiko får man inte heller några tjejer.

25. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Det ska vi bli två om ;)

carlanton gillar detta.
  26. MånsT
    Trådstartare

MånsT Biskop

Kanske har en funktion som pekar på villiga singeltjejer [emoji1]

27. StrawberryFields

Från:
    Jordgubbsranchen
    Gå till valfri krog vid odenplan/avenyn och beställ en flaska skumpa...

28. thomastheswede

thomastheswede Borgare

You live and learn, hade ingen aning om detta: (funkar bara så länge den röda visaren har samma tidszon)

Skärmavbild 2015-02-03 kl. 15.52.26.png

Gummo gillar detta.
  29. MrRolex

MrRolex Bonde

Därför jag alltid hittar hem från krogen med min GMT

meo_swe gillar detta.
  30. 16610

16610 Baron

Från:
    BORÅS
    Har två GMT så att jag kan dubbelkolla ;)

Mårtenssons ur Brookfield