Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex GMT 116710BLNR, köpa ny eller beg (framtida värde)

Diskussion i 'Diskussion' startad av walhak, 8 augusti 2016.

1. walhak
    Trådstartare

walhak Torpare

Från:
    Östersund
    Jag har varit sugen på en sådan så pass länge att jag förmodligen kommer köpa en inom närmsta året.
    Då jag ogärna köper saker som tappar i värde undrar jag om det är vettigare att hitta ett fint exemplar från första året (2013) jämfört med att köpa en fabriksny. Ponera att jag säljer den om 20 år eller om den går i arv till min son - kommer ett exemplar från första tillverkningsåret vara värd mer än en som är tillverkad senare?
    Vad säger ni kunniga?

Jag kan mest relatera till musikinstrument och där är det ofta så att första årgången värderas högt.

Robert J gillar detta.
  2. KenKun

KenKun Biskop

Hm, näh, har svårt att tro att en så pass massproducerad klocka kommer att vara värd mer bara för att den är från 2013.
    Med det sagt så är det nog ganska safe att köpa en populär Rolex modell och sälja av den om ett par år och gå plus minus. Ibland går man dessutom plus.

3. KenKun

KenKun Biskop

Slänger in en bild också, för det är alltid roligare med bilder :)

image.jpeg

Jimpa, Mrsheepshooter, ironcastle och 3 andra gillar detta.
  4. walhak
    Trådstartare

walhak Torpare

Från:
    Östersund
    Tack för svar! Snygg bild också :)

5. Guskleto

Guskleto Friends of KS

Från:
    Compton
    Köp en begagnad i bra skick med alla tillbehör.

6. Buffi

Buffi Bonde

Begagnade går väl inte jättemycket billigare än nypris här på KS iaf? Sett flera listningar runt 74000/75000 och listpris är väl 80000.

Då är det väl lika bra att köpa ny och vara enda ägare?

Pauledward gillar detta.
  7. Pauledward

Pauledward Biskop

Från:
    Sverige
    Håller med. Jag tycker att du skall försöka köpa en ny i butik helt klart! dessutom om du planerar att ha den i åratal....

8. Robert J

Robert J Torpare

Ska själv lägga vantarna på en Batman så småningom och som marknaden ser ut nu är det nyköp som gäller. Enda anledningen till att betala 73, 75 eller ibland ännu mer för en begagnad skulle väl vara för att man inte har tålamod att vänta några månader?

9. walhak
    Trådstartare

walhak Torpare

Från:
    Östersund
    Sant. Brukar iofs finnas oanvända exemplar hos gråhandlarna.
    Jobbigt att behöva vänta flera månader när man väl fått tummen ur (!) och ska slå till, men man lär ju inte slippa undan det om man ska köpa hos AD. Var in hos Rob E för ett par månader sedan för att få akuthjälp med min sub. Passade på att fråga om Batman och fick svaret att de försvinner direkt när de får hem dem.

10. Robert J

Robert J Torpare

Runt 4 månader får man nog vänta hos de flesta AD skulle jag gissa på. Håller med om att man gärna vill ha en imorgon om man idag har bestämt sig för att slå till, det är väl så de flesta funkar :) Känns som att Rolex vet precis vad de gör när de ser till att skapa en hype genom att helt enkelt leverera färre klockor än vad som är beställt.

11. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kolla hos AD som inte ligger i storstan... De brukar finnas inne där

Apansson, Jakobb, Guskleto och 2 andra gillar detta.
  12. Robert J

Robert J Torpare

Tack för tipset! :D

13. Kron

Kron Torpare

Från:
    Halmstad
    Har du kommit längre i din köpprocess? Tänkte om du fått något pris från någon åf? :)

Robert J gillar detta.
  14. Robert J

Robert J Torpare

Priset hos en AD/ÅF lär väl inte vara något annat än listpris på en klocka med väntelista? :)

15. Hexagon

Hexagon Borgare

Troligtvis inte, om du inte redan är stamkund eller köper en GMT Saru samtidigt.

Apansson och Robert J gillar detta.
  16. Kron

Kron Torpare

Från:
    Halmstad
    Ok, förstått att det ibland finns förhandlingsutrymme vid köp av nya Rolex klockor. Så va lite nyfiken hur det var med denna modellen.
    Tack för svaret :)

Mårtenssons ur Brookfield