• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT MASTER 116710LN vattenskydd?

Asplund

Patek
2-Faktor
Funderar på att byta till mig en GMT C men jag har lite funderingar kring vad den egentligen tål i vattentålighet..

Enligt vad jag själv har haft för instikter är klockor med 100 M inte riktigt vattentålig? De klockorna jag haft med 100 M har jag varit lite försiktig med dvs. tagit av mig vid bad, dusch osv.

Hur är det egentligen med det? GMtn har väl t.ex. inte skruvad krona eller?

Vad har ni som äger en GMT för erfarenheter?

Vi pratar alltså den nyare modellen dvs. 116710LN CERAMIC!

/Asplund
 

morrism

Audemars
Tror GMTc fick triplock skruvad krona men behöll bara 100m vattentät, det fick jag höra när jag var inne på nymans och han sa att det gick utmärkt att snorkla med, alltså dyka max 10m typ
 

Jörgen N

Omega
Innehar en 116710 sedan några år tillbaka, är mycket nöjd.
Har haft denna vid badsemestrar och tar aldrig av den då jag duschar eller badar.
Skruvad krona är korrekt.

116710-1_zps29e3c850.jpg
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tack för infon!

Det jag funderar på är vad som gäller med t.ex. garantin om man med en GMT badar och kronan är skruvad rätt men det ändå kommer in vatten.. Med en SUB skulle jag lämna in med ilska medans en GMT kanske jag "får skylla mig själv" lite.. eller?

/Asplund
 

naggge

Panerai
morrism skrev:
Tror GMTc fick triplock skruvad krona men behöll bara 100m vattentät, det fick jag höra när jag var inne på nymans och han sa att det gick utmärkt att snorkla med, alltså dyka max 10m typ

Stämmer bra det.
Och som du skriver i posten nedan så är det baklocket som är akilleshälen. Men 100 m är fortfarande i underkant.
Det som kan hända är att baklocket buktar lite lätt vid högre tryck men vattentätheten är det inga problem med. Buktar det för mycket kan det dock skada verket.
 
  • Like
Reactions: M3a

Asplund

Patek
2-Faktor
naggge skrev:
morrism skrev:
Tror GMTc fick triplock skruvad krona men behöll bara 100m vattentät, det fick jag höra när jag var inne på nymans och han sa att det gick utmärkt att snorkla med, alltså dyka max 10m typ

Stämmer bra det.
Och som du skriver i posten nedan så är det baklocket som är akilleshälen. Men 100 m är fortfarande i underkant.
Det som kan hända är att baklocket buktar lite lätt vid högre tryck men vattentätheten är det inga problem med. Buktar det för mycket kan det dock skada verket.

Okej, alltså jag är ju ingen dykare så det jag pratar om är typ bad på max 3 meters djup samt dusch och regn typ? Det ska vara lugnt låter det som?

/Asplund
 
C

China

Guest
Egentligen så är vattenånga vid en dusch en större risk än dykning. Kemikalierna från t.ex. schampo hamnar i vattenångan och riskerar att med tiden fräta på packningarna i klockan.
 

Joachim

Omega
Jag badar på med min 1675, den är trycktestad för 100 meter så jag ser ingen anledning till att den inte skulle gå att simma med.
Tänker jag fel?
 

olivetti

Cartier
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer
 

Asplund

Patek
2-Faktor
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.
 

naggge

Panerai
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/
 

Asplund

Patek
2-Faktor
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?
 

naggge

Panerai
Asplund skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?

Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Ja,heliumventil eliminerar bara övertryck i klockan när/om man sitter i tryckkammare. Har inget att göra med djupet du kan ta klockan till.
 

morrism

Audemars
naggge skrev:
Asplund skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?

Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
 

Johan M

Cartier
Oj 100 meter bara? Jag trodde den hade samma täthet som submariner, det här måste vara något av en miss av Rolex. Det känns som om detta är något det inte talats särskilt mycket om och det förklarar ju varför det inte står något på tavlan. Det är ju inget att skryta om direkt. :?
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Före och sedan sätter du dig i klockan och kommer ner och upp snabbare och sedan efter blir det kammare igen. Detta kallas bouncedyk.

100 m är 100 m. Ni kanske tänker på 10 ATM?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Googla "mättnadsdykning" eller "saturation diving" så får du det ganska väl förklarat - enkel uttryckt; du måste hållas under tryck (i vatten, dykarklocka eller tryckkammare) för att inte behöva gå igenom långa dekompressioner/återanpassning till "normalt" tryck under en arbetsperiod på större djup/tid.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Förstår inte heller det, OBS! jag är en sopa på detta så jag spekulerar bara OBS! :D

Aja skit samma jag är i alla fall inte rädd för att bada med min Submariner vilket @Olivetti tar upp, detta för att jag vet att den tål att dyka med. GMTn är dock en flygklocka och inte en dykklocka och därför gjorde jag posten. Och jag är nöjd med de svaren jag fått! tackar!

/Asplund
 

Pleximannen

Cartier
Johan M skrev:
Oj 100 meter bara? Jag trodde den hade samma täthet som submariner, det här måste vara något av en miss av Rolex. Det känns som om detta är något det inte talats särskilt mycket om och det förklarar ju varför det inte står något på tavlan. Det är ju inget att skryta om direkt. :?

Kan inte hålla med. GMT är ingen dykare så varför skulle mer än 100 behövas? Behöver du en dykare så köper du en Sub =)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Pleximannen skrev:
Johan M skrev:
Oj 100 meter bara? Jag trodde den hade samma täthet som submariner, det här måste vara något av en miss av Rolex. Det känns som om detta är något det inte talats särskilt mycket om och det förklarar ju varför det inte står något på tavlan. Det är ju inget att skryta om direkt. :?

Kan inte hålla med. GMT är ingen dykare så varför skulle mer än 100 behövas? Behöver du en dykare så köper du en Sub =)


Obegriplig kommentar, varför är det dåligt att en klocka som inte är en dykare bara klarar 100 meter? Ställer du det kravet på alla klockor eller bara specifikt på Rolex GMT?
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
morrism skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
naggge skrev:
Asplund skrev:
olivetti skrev:
Vågar man inte bada med en Rolex typ sub GMT Datejust Day Date eller liknade skall man inte köpa en sådan klocka är klockan trycktestad och packningarna fräscha så är här nog inte många på forumet som kan få den att ta in vatten pga av vattendjup om inte du fäster den som tyngd när du fiskar på 100 m djup eller mer

Fast nu har ju 100 M inte riktigt med några 100 meter att göra.

Jodå, det har det visst det..
Här kan du se ett test (visserligen av en SD) där de sänker ner klockan till det djup som står på tavlan.
http://www.home.no/rolextest/

SD har helium escape till skillnad från många klockor med ett djup utskrivet på tavlan?

Problemet med helium uppstår bara om du har suttit i en tryckkammare innan dyket tillsammans med din klocka om jag har förstått det rätt. Helium hittar inte in i klockan hursomhelst, de kommer från luftblandningen du får i tryckkammaren.
Tror inte det är ett problem om du ska bada eller dyka för skojs skull.

Rätta mig gärna någon om jag har fel.

Varför ska man sitta i tryckkammare innan dyket? Efter förstår jag
Har för mig att det beror på att man måste andas in en syrgas med helium för att kunna utsätta sig för de tryckändringar som sker på de djupen, sen avgör nog även tiden man jobbar på de djupen hur man kommer att påverkas.
 

olivetti

Cartier
vi kommer bort från frågan här tycker jag.
köper du en GMT C och badar med den inga problem skulle den läcka trots åtskruvad krona och godkänt trycktest så tror jag det snarare blir dödsboets problem när dom ska bärga kroppen från djupt vatten än ditt bekymmer med garantier från AD
 
Topp