Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex GMT Master II

Diskussion i 'Diskussion' startad av Booo, 25 januari 2015.

1. Booo
    Trådstartare

Booo Bonde

Från:
    Stockholm
    Hej! Lite okunnig på Rolex - men är sugen på en GMT Master II. Dock ser den äldre länken snyggare ut.. När kom den nya länken tro?

2. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Om du menar med polerade mittlänkar så kom den med införandet av keramisk vridring.

Booo gillar detta.
  3. Portofino

Portofino Präst

Från:
    Stockholm
    Och det var väl 2008?

4. OskarK

OskarK Friends of KS

Mitten på 2007 va?

walle77 gillar detta.
  5. OskarK

OskarK Friends of KS

6. Palenkovich

Palenkovich Friends of KS

Polerade mittlänkar kan man tycka vad man vill om, men tänk på att länken till 116710 är klasser bättre än föregångarna..

7. Tommytvigg

Tommytvigg Borgare

Från:
    Dalarna
    Väldigt trevlig klocka GMT. Haka inte upp dej på det polerade i mitten. Det fixar du genom att få den borstad i mitten.
    Den nya länken är för övrigt väldigt trevlig.

Booo gillar detta.
  8. Donkii

Donkii Catch me if you can!

Från:
    Östersund
    Skulle satsa på en jubilee länk. Grymt snyggt på GMT II

Booo, finnirgens, paradis och 4 andra gillar detta.
  9. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn
    Jubilee alla dagar i veckan.
    Sanslöst skön och vacker
    2014-12-30 16.00.29.jpg

Booo gillar detta.
  10. Zed

Zed Swissera Forumsponsor

Från:
    Göteborg

Bättre?

11. Palenkovich

Ändlänkarnas passning till caset, robustare och bättre spänne, easy link-justering 5 mm, överlag solidare länk..

12. Zed

Från:
    Göteborg

Jag vet inte vad som skiljer den äldre länkens SEL-inpassning mot den nya? Båda har solida ändlänkar. Om du talar om icke-SEL så håller jag med dig.

Easy-link är fint men används sällan i alla fall av mig. Solidare länk stämmer inte. Länken är visserligen tyngre pga. solida länkbitar genom hela länken men problemet med stretch kvarstår eftersom pinshålen på de nya länkarna precis som på de gamla kan slitas/förstoras pga abrasiv nötning osv.

Robustare och bättre spänne vet jag inte riktigt då det nya spännet innehåller svetspunkter som bevisligen har fallerat i flera fall innan. Det gamla spännet upplevs som sämre men håller mycket bättre.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=392452

Booo och jabla gillar detta.
  13. Palenkovich

Hm, intressant..
    Visst har senare årsmodeller av 16710 SEL, men av någon anledning upplever jag inte att ändlänkarna sitter lika jämnt gentemot bandhornen på samma sätt som de gör på 116710. Vad gäller easy link kan det av vissa säkert mest tyckas vara en gimmick, men för egen del tycker jag det är riktigt bra; har stor användning av det under sommarhalvåret..

Tror det som så mycket annat till stor del handlar om personliga preferenser, även om jag vet att de många hissar den nya länken visavi de äldre.

Booo gillar detta.
  14. Zed

Från:
    Göteborg

Man ska skilja på upplevd kvalitet och kvalitetskänsla mot faktisk kvalitet. Glöm inte att de gamla länkarna överlevt över 50 år av misshandel av professionella yrkesmän och gemene man. De nya länkarna har mycket att bevisa och det börjar inte bra.

paradis gillar detta.
  15. Zed

Från:
    Göteborg
    Fem års konstant användning till allt. Strand, sport, simning osv. Inte ens tendens till stretch. Man får gå på med tandborste och tvål en gång i veckan så håller länken hur länge som helst.

[​IMG][​IMG]

Magnlar, yonsson, paradis och 3 andra gillar detta.
  16. Palenkovich

Ser bra ut, visar hur mycket bra vård är värd!
    Ja att de äldre länkarna är tåliga är det nog få som betvivlar. Här handlar det snarare om att allt är relativt; får hoppas att missödena med de nya snarare är olycksfall i arbetet snarare än ett större mönster.. Visst finns ett flertal skräckhistorier, men har inte sett det hända någon här på KS tex? Vi är ju drös folk här som har nyare Rollar. Antar att det hade kommit upp om det inträffat?

17. David

David Bödeln

Det har sålts miljontals sexsiffriga Rolex det senaste decenniet, ändå har det bara publicerats en handfull problembeskrivningar. Jag är inte orolig.

masterkiller och Palenkovich gillar detta.
  18. mruhr

mruhr Borgare

Från:
    Storstan
    Tandbortste och tvål? Nu får du allt skapa en länkbevaringstråd, blev nyfiken

19. Zed

Från:
    Göteborg

Inte alls avancerat. En ny mjuk tandborste och vanligt tvål. Använd inte en begagnad tandborste då gammal tandkräm kan slipa.

Spola klockan under varmt vatten, applicera tvål på tandborsten och skrubba hela klockan med öppet spänne. Spola av, torka med ren handduk. Klart. Gör om detta en gång i veckan så håller sig länken perfekt. Sedan ska man även bära klockan någorlunda tight eller i alla fall så att den inte går att snurra på handleden även om man tar i.

Booo och yonsson gillar detta.
  20. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Vad säger du om ultraljudstvätt? Seriöst alltså. Det tar ju troligtvis bort geggan mellan länkdelarna. Bra eller dåligt?

21. vaniljglass

vaniljglass Nisse på lagret

Från:
    Göteborg

Bra.

yonsson gillar detta.
  22. Matts

Matts Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Jag brukar köra länken i kemiskt ren bensin emellanåt ( ej varje vecka dock) kör en pensel efter det och brukar få loss en massa skit man inte sett fanns där.

23. Zed

Från:
    Göteborg

Har lurat på att köpa en enklare ultraljudstvätt men har funnit att länken håller sig grymt ren med basal regelbunden vård med tandborste och tvål.

yonsson gillar detta.
  24. JayLar

JayLar Borgare

Behöver man verkligen en ultraljudstvätt? Kan man inte bara sänka ner länken i kokande vatten?

25. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Behöver? Jag har en. Har använt den en gång sedan julafton. Klart jag behöver den. :)

David, JayLar och jabla gillar detta.
  26. BadkarsPiraten

BadkarsPiraten Biskop

Från:
    Ulricehamn

Kör på! Ultraljud är grymt!

27. vicjoh

vicjoh Bonde

En bild på min som köptes i lördags! image.jpg

28. davhei

davhei Stadsbo

Från:
    Stockholm
    Gillar det här. Men kommer man verkligen åt ordentligt med tvålsköljning och tandborste? Jag tänker ihåliga oyster, inte kommer man åt insidan på det sättet, snarare kanske tvålguck man inte lyckas skölja ur byggs upp inne i länkarna.

Ultraljudstvätt eller som någon sa bensinbad borde ju däremot komma åt överallt. Med det sagt gör jag ju hellre som du säger än att ladda med bensin och släpa fram maskiner.

Vad säger panelen? Räcker tvål och tandborste i längden?

Edit: Börjar känna mig närmast sjukligt besatt av att undvika stretch. Inte sunt det här.

29. Zed

Från:
    Göteborg

Jag brukar inte ta mycket tvål och i första hand flytande tvål. Har inte haft problem med tvålrester eftersom jag spolat klockan ordentligt efteråt med varmt vatten.

davhei gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield