• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex GMT Master II

Booo

Omega
Hej! Lite okunnig på Rolex - men är sugen på en GMT Master II. Dock ser den äldre länken snyggare ut.. När kom den nya länken tro?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Polerade mittlänkar kan man tycka vad man vill om, men tänk på att länken till 116710 är klasser bättre än föregångarna..
 

Tommytvigg

Cartier
Hej! Lite okunnig på Rolex - men är sugen på en GMT Master II. Dock ser den äldre länken snyggare ut.. När kom den nya länken tro?

Väldigt trevlig klocka GMT. Haka inte upp dej på det polerade i mitten. Det fixar du genom att få den borstad i mitten.
Den nya länken är för övrigt väldigt trevlig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Skulle satsa på en jubilee länk. Grymt snyggt på GMT II

4161228158_c631e31c7d_b.jpg

P1130442.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Ändlänkarnas passning till caset, robustare och bättre spänne, easy link-justering 5 mm, överlag solidare länk..


Jag vet inte vad som skiljer den äldre länkens SEL-inpassning mot den nya? Båda har solida ändlänkar. Om du talar om icke-SEL så håller jag med dig.

Easy-link är fint men används sällan i alla fall av mig. Solidare länk stämmer inte. Länken är visserligen tyngre pga. solida länkbitar genom hela länken men problemet med stretch kvarstår eftersom pinshålen på de nya länkarna precis som på de gamla kan slitas/förstoras pga abrasiv nötning osv.

Robustare och bättre spänne vet jag inte riktigt då det nya spännet innehåller svetspunkter som bevisligen har fallerat i flera fall innan. Det gamla spännet upplevs som sämre men håller mycket bättre.

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=392452

attachment.php
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Hm, intressant..
Visst har senare årsmodeller av 16710 SEL, men av någon anledning upplever jag inte att ändlänkarna sitter lika jämnt gentemot bandhornen på samma sätt som de gör på 116710. Vad gäller easy link kan det av vissa säkert mest tyckas vara en gimmick, men för egen del tycker jag det är riktigt bra; har stor användning av det under sommarhalvåret..

Tror det som så mycket annat till stor del handlar om personliga preferenser, även om jag vet att de många hissar den nya länken visavi de äldre.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Hm, intressant..
Visst har senare årsmodeller av 16710 SEL, men av någon anledning upplever jag inte att ändlänkarna sitter lika jämnt gentemot bandhornen på samma sätt som de gör på 116710. Vad gäller easy link kan det av vissa säkert mest tyckas vara en gimmick, men för egen del tycker jag det är riktigt bra; har stor användning av det under sommarhalvåret..

Tror det som så mycket annat till stor del handlar om personliga preferenser, även om jag vet att de många hissar den nya länken visavi de äldre.


Man ska skilja på upplevd kvalitet och kvalitetskänsla mot faktisk kvalitet. Glöm inte att de gamla länkarna överlevt över 50 år av misshandel av professionella yrkesmän och gemene man. De nya länkarna har mycket att bevisa och det börjar inte bra.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Ser bra ut, visar hur mycket bra vård är värd!
Ja att de äldre länkarna är tåliga är det nog få som betvivlar. Här handlar det snarare om att allt är relativt; får hoppas att missödena med de nya snarare är olycksfall i arbetet snarare än ett större mönster.. Visst finns ett flertal skräckhistorier, men har inte sett det hända någon här på KS tex? Vi är ju drös folk här som har nyare Rollar. Antar att det hade kommit upp om det inträffat?
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Fem års konstant användning till allt. Strand, sport, simning osv. Inte ens tendens till stretch. Man får gå på med tandborste och tvål en gång i veckan så håller länken hur länge som helst.


Tandbortste och tvål? Nu får du allt skapa en länkbevaringstråd, blev nyfiken
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Tandbortste och tvål? Nu får du allt skapa en länkbevaringstråd, blev nyfiken


Inte alls avancerat. En ny mjuk tandborste och vanligt tvål. Använd inte en begagnad tandborste då gammal tandkräm kan slipa.

Spola klockan under varmt vatten, applicera tvål på tandborsten och skrubba hela klockan med öppet spänne. Spola av, torka med ren handduk. Klart. Gör om detta en gång i veckan så håller sig länken perfekt. Sedan ska man även bära klockan någorlunda tight eller i alla fall så att den inte går att snurra på handleden även om man tar i.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte alls avancerat. En ny mjuk tandborste och vanligt tvål. Använd inte en begagnad tandborste då gammal tandkräm kan slipa.

Spola klockan under varmt vatten, applicera tvål på tandborsten och skrubba hela klockan med öppet spänne. Spola av, torka med ren handduk. Klart. Gör om detta en gång i veckan så håller sig länken perfekt. Sedan ska man även bära klockan någorlunda tight eller i alla fall så att den inte går att snurra på handleden även om man tar i.
Vad säger du om ultraljudstvätt? Seriöst alltså. Det tar ju troligtvis bort geggan mellan länkdelarna. Bra eller dåligt?
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag brukar köra länken i kemiskt ren bensin emellanåt ( ej varje vecka dock) kör en pensel efter det och brukar få loss en massa skit man inte sett fanns där.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vad säger du om ultraljudstvätt? Seriöst alltså. Det tar ju troligtvis bort geggan mellan länkdelarna. Bra eller dåligt?


Har lurat på att köpa en enklare ultraljudstvätt men har funnit att länken håller sig grymt ren med basal regelbunden vård med tandborste och tvål.
 

SJ Smythe

Cartier
Inte alls avancerat. En ny mjuk tandborste och vanligt tvål. Använd inte en begagnad tandborste då gammal tandkräm kan slipa.

Spola klockan under varmt vatten, applicera tvål på tandborsten och skrubba hela klockan med öppet spänne. Spola av, torka med ren handduk. Klart. Gör om detta en gång i veckan så håller sig länken perfekt. Sedan ska man även bära klockan någorlunda tight eller i alla fall så att den inte går att snurra på handleden även om man tar i.

Gillar det här. Men kommer man verkligen åt ordentligt med tvålsköljning och tandborste? Jag tänker ihåliga oyster, inte kommer man åt insidan på det sättet, snarare kanske tvålguck man inte lyckas skölja ur byggs upp inne i länkarna.

Ultraljudstvätt eller som någon sa bensinbad borde ju däremot komma åt överallt. Med det sagt gör jag ju hellre som du säger än att ladda med bensin och släpa fram maskiner.

Vad säger panelen? Räcker tvål och tandborste i längden?

Edit: Börjar känna mig närmast sjukligt besatt av att undvika stretch. Inte sunt det här.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Gillar det här. Men kommer man verkligen åt ordentligt med tvålsköljning och tandborste? Jag tänker ihåliga oyster, inte kommer man åt insidan på det sättet, snarare kanske tvålguck man inte lyckas skölja ur byggs upp inne i länkarna.

Ultraljudstvätt eller som någon sa bensinbad borde ju däremot komma åt överallt. Med det sagt gör jag ju hellre som du säger än att ladda med bensin och släpa fram maskiner.

Vad säger panelen? Räcker tvål och tandborste i längden?

Edit: Börjar känna mig närmast sjukligt besatt av att undvika stretch. Inte sunt det här.


Jag brukar inte ta mycket tvål och i första hand flytande tvål. Har inte haft problem med tvålrester eftersom jag spolat klockan ordentligt efteråt med varmt vatten.
 
Topp