• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Gmt-master

Thomas77

Omega
Hej :)

Mitt första inlägg här.

Jag hade tänkt mig att införskaffa den nya 116710 Blå-svarta så småningom. Först tänkte jag dock förverkliga en dröm om en PepsiGmt.

Har kikat och man kan hitta en schysst 16700 svart för runt 30-35. Ska tydligen vara en relativt snabb operation att byta Bezel på dessa och jag hade då tänkt sätta dit en pepsibezel.

Vad anser ni om ett sådant här ingrepp? Jag har fått intryck av att detta är ett vanligt "stylingknep" och att det är lätt att återställa till original igen om man så vill. Jag vet att just Pepsin inte finns som original till alla gmt-referenser men att det fanns till just 16700 modellen.

Har hittat en prisvärd 16700 i svart utförande som jag funderar på att köpa.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hade personligen valt en 16710. Att byta insert är lätt, men se till att veta vad du gör, så att du inte gör ett märke i boetten.
 

Thomas77

Omega
Hade personligen valt en 16710. Att byta insert är lätt, men se till att veta vad du gör, så att du inte gör ett märke i boetten.


Ja Bezelbytet lämnar jag antagligen bort. 16710 modellen verkar ha ett annat urverk om jag förstått det hela rätt?

Är egentligen inte så noga med urverk och sånt utan vill mest bara ha en pepsigmt :)

Har en 116610LN som slitvarg och tänkte mest bara bära pepsin lite då och då. Svårt det här...
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kolla in http://gmtmasterhistory.com/index.html där hittar du en genomgång av referenserna (urverk etc).

Du har inte funderat på att go vintage och satsa på en 1675 eller 16750? Personligen tycker jag det är mer känsla i vintage men det är ju en smaksak. 16700 är också fin även om jag precis som vaniljglass föreslår också skulle satsa på en 16710.

Happy hunting! :)
 

fredtiger

Cartier
Hade personligen valt en 16710. Att byta insert är lätt, men se till att veta vad du gör, så att du inte gör ett märke i boetten.
Varför 16710 före 16700? Ibland inbillar jag mig att en tredje klocka skulle kunna motiveras på sikt. En pepsi GMT står då högt på listan, hittills tittat mest åt 16750 men även funderat på de två ref. varför jag är nyfiken på din motivering...
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ja Bezelbytet lämnar jag antagligen bort. 16710 modellen verkar ha ett annat urverk om jag förstått det hela rätt?

Är egentligen inte så noga med urverk och sånt utan vill mest bara ha en pepsigmt :)

Har en 116610LN som slitvarg och tänkte mest bara bära pepsin lite då och då. Svårt det här...

De har annorlunda urverk. 16710 har möjligheten att flytta timvisaren utan att stanna tiden, vilket är grymt användbart om man nu använder gmt-funktionen. Om man ska välja en gmt utan den funktionen så blir det en 1675 eller 16750.

Varför 16710 före 16700? Ibland inbillar jag mig att en tredje klocka skulle kunna motiveras på sikt. En pepsi GMT står då högt på listan, hittills tittat mest åt 16750 men även funderat på de två ref. varför jag är nyfiken på din motivering...

Se ovan :)
 

Thomas77

Omega
Kolla in http://gmtmasterhistory.com/index.html där hittar du en genomgång av referenserna (urverk etc).

Du har inte funderat på att go vintage och satsa på en 1675 eller 16750? Personligen tycker jag det är mer känsla i vintage men det är ju en smaksak. 16700 är också fin även om jag precis som vaniljglass föreslår också skulle satsa på en 16710.

Happy hunting! :)


Den sidan har jag plöjt fram och tillbaka :)

Saken är att jag tänkte inte lägga för mycket pengar på denna klockan, ska ju införskaffa den nya svartblåa Gmt:n längre fram och tyckte 30-35 är lagom för en äldre Gmt. Antar att de äldre drar iväg lite i pris?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Antar att de äldre drar iväg lite i pris?

Inte nödvändigtvis. Det handlar såklart alltid om skick och hur komplett set du vill ha. Sen blir det ofta svårare med vintage med tanke på graden av bytta delar etc. Personligen tycker jag det är roligare med vintage, men det är ju som med allt annat en smaksak. :)
 

Rico

Cartier
2-Faktor
Jag tänker så här: 16750 med matt tavla eller 16700. 16750 om man vill ha vintage men vettig vattentäthet. 16700 istället för 16710 av den enkla anledningen att jag föredrar "Gmt master" på tavlan framför "gmt master II".
 
Topp