• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex gmtIIc vs Grand Seiko Sbgm029, några bilder och tankar

john b

Rolex
Hej.
Har haft lite barnfri tid, och därmed kunnat göra dessa reflektioner och bilder som jag funderat på ett tag.
Texten är rätt osammanhängande men det är jag med.



Helhetsintryck.

Grand Seikon är trevligare att titta på. Ljus studsar och leker på urtavla och överallt. Det enda med lite liv på rollen är den fina keramiska vridringen, som har jävla go känsla.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg



Rolex har bara AR under bubblan, jäkligt konstigt.

Indexen på GS är facetterade som bilden nedan (lånad, oklar källa (kanske Chrisse)) vilket sprider ljuset bra. Men det finns inget lume på dem eller visarna så Rollen vinner läsbarhetstävlingen när det är helmörkt. Fast det måste vara jävligt mörkt för att det inte skall glimta till från Seikovisarna.

88670376.jpg


Kronan
Rolex kronhals är fetare med en extra packning. Det gör att den ser bättre ut och den känns lite stabilare med.

5.jpg


6.jpg



Bägge urverken är såkallade true GMT, vilket innebär att man kan ställa timvisaren en timme i taget utan att stoppa klockan, och således ha kvar GMT-visaren på hemtid.
Rätt ok, men surt att det inte finns quick set för datum.


Boetten

Grand Seiko vinner hands on, slipningen och poleringen är bara bättre och snyggare. Punkt.

7.jpg


8.jpg


Låset och länken.
Bägge är bekväma länkar. Rolexlåset har en liten flärp som säkring medan Grand Seiko litar på sin tvåknappskonstruktion.
Rolex har en fördel med microjustering som kan göras utan att man tar av sig klockan, man kan liksom vika in eller ut en minibit nära låset. Smart.
Jag tycker Rolexlänken är snyggare. Stör mig inte alls på det polerade. Tycker det livar upp och är snyggt.

9.jpg


10.jpg


Baksidan

Bägge klockorna är i något slags medium premiumsegment och då skall även baksidan vara fin tycker jag. Rolexen ser skittråkig ut. Less is more säger en del. Är det verkligen det?
Seikons baksida är tuff men ful. Helt rund rotor med fastspänd volfram-vikt. Rotorn i specialbehandlad titan för att få den flammig och blå. Seiko hävdar att helrund rotor ger stötskydd och motverkar vobblighet.
En kul detalj är att Medaljongen med lejonet på och texten Grand Seiko alltid är uppåt, då den dolda tungsten-tyngden (eller heter det volfram?) sitter på motsatt sida. Smart.


11.jpg


12.jpg


På handleden:

Bägge är bekväma.
Rolexen är antytt större på papperet, men känns lite mer större pga bandhornen och vridringen. Den är dock lite plattare, Seikon bygger pyttelite mer på höjden. Jag tycker nog Rolexen är lite bekvämare. Smaksak.
Som referens är mina handleder 19 cm.

Här ses även lite bättre hur Seikon skimrar i blått. Den varierar mellan helsvart och mellanblå beroende på hur ljuset faller. Kul.
Kolla även in hur indexen ser olika ut beroende på ljuset, det glänser och varierar hela tiden. Partyklocka.
Rolexen ser likadan ut överallt hela tiden, ocskå schysst, men inte lika kul.

Kul detalj. Seikon väger 152 gram och Rolexen väger 150 gram.

13.jpg


14.jpg


Slutsats

Jag tycker bägge är fina. Seikon är lite snyggare imo, Rolexen är lite bekvämare.
Om jag absolut skulle vara tvungen att välja bara en, skulle jag nog fan ta Rolexen. Den är lite plattare, bra för manchetten, och bekvämare.

Tack för titten
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Riktigt bra rapport. Ju mer jag läste, desto mer undrade jag: Om han bara får välja en... Och det svarade du ju på...

Men jag måste säga att Seikon fascinerar mer.. Och den sitter väldigt bra på din handled!

Tack för att du delar med dig!

A
 

Isodor

Audemars
Kul jämförelse. Både är trevliga men gillar nog äldre rolex GMT alt nya med blå/svart bezel för få lite liv i den.. Svart passar bäst till SUB imho..
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Snygg match up! Och som alltid, bra bilder.

Jag skulle i den här matchen välja Rolexen. GSens slipning och polering är helt överlägsen, även indexen är roliga och sprider ljus som solen. Den springande punkten för mig är vridringen, Rolexen har en. Har försökt komma fram till varför jag måste ha en på en klocka med en GMT funktion. Men så bara är det.
 

john b

Rolex
Rolexen ser otroligt trist ut på dina bilder, dessvärre.

Har en själv, som jag tycker gör sig mycket bättre i verkligheten.

Hehe, det gör den bara för att den jämförs med den festligare Seikon.

Men jag håller med, det är inget liv i dessa bilder. Jag försökte till och med få till en klinisk och steril känsla i fotona för att recensionen skulle verka proffsig och seriös. Tänk på de schweiziska skönhetsinstitutem som ofta hänvisades till i sminkreklam från nittiotalet.

Handledsfotona är nog mer realistiska igentligen.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hehe, det gör den bara för att den jämförs med den festligare Seikon.

Men jag håller med, det är inget liv i dessa bilder. Jag försökte till och med få till en klinisk och steril känsla i fotona för att recensionen skulle verka proffsig och seriös. Tänk på de schweiziska skönhetsinstitutem som ofta hänvisades till i sminkreklam från nittiotalet.

Handledsfotona är nog mer realistiska igentligen.

GMT:n har en tendens att se väldigt grå, klossig och lite själlös ut på såna bilder.

Bäst är den på ett nato i lite solsken.
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Intre
Hej.
Har haft lite barnfri tid, och därmed kunnat göra dessa reflektioner och bilder som jag funderat på ett tag.
Texten är rätt osammanhängande men det är jag med.



Helhetsintryck.

Grand Seikon är trevligare att titta på. Ljus studsar och leker på urtavla och överallt. Det enda med lite liv på rollen är den fina keramiska vridringen, som har jävla go känsla.

1.jpg


2.jpg


3.jpg


4.jpg



Rolex har bara AR under bubblan, jäkligt konstigt.

Indexen på GS är facetterade som bilden nedan (lånad, oklar källa (kanske Chrisse)) vilket sprider ljuset bra. Men det finns inget lume på dem eller visarna så Rollen vinner läsbarhetstävlingen när det är helmörkt. Fast det måste vara jävligt mörkt för att det inte skall glimta till från Seikovisarna.

88670376.jpg


Kronan
Rolex kronhals är fetare med en extra packning. Det gör att den ser bättre ut och den känns lite stabilare med.

5.jpg


6.jpg



Bägge urverken är såkallade true GMT, vilket innebär att man kan ställa timvisaren en timme i taget utan att stoppa klockan, och således ha kvar GMT-visaren på hemtid.
Rätt ok, men surt att det inte finns quick set för datum.


Boetten

Grand Seiko vinner hands on, slipningen och poleringen är bara bättre och snyggare. Punkt.

7.jpg


8.jpg


Låset och länken.
Bägge är bekväma länkar. Rolexlåset har en liten flärp som säkring medan Grand Seiko litar på sin tvåknappskonstruktion.
Rolex har en fördel med microjustering som kan göras utan att man tar av sig klockan, man kan liksom vika in eller ut en minibit nära låset. Smart.
Jag tycker Rolexlänken är snyggare. Stör mig inte alls på det polerade. Tycker det livar upp och är snyggt.

9.jpg


10.jpg


Baksidan

Bägge klockorna är i något slags medium premiumsegment och då skall även baksidan vara fin tycker jag. Rolexen ser skittråkig ut. Less is more säger en del. Är det verkligen det?
Seikons baksida är tuff men ful. Helt rund rotor med fastspänd volfram-vikt. Rotorn i specialbehandlad titan för att få den flammig och blå. Seiko hävdar att helrund rotor ger stötskydd och motverkar vobblighet.
En kul detalj är att Medaljongen med lejonet på och texten Grand Seiko alltid är uppåt, då den dolda tungsten-tyngden (eller heter det volfram?) sitter på motsatt sida. Smart.


11.jpg


12.jpg


På handleden:

Bägge är bekväma.
Rolexen är antytt större på papperet, men känns lite mer större pga bandhornen och vridringen. Den är dock lite plattare, Seikon bygger pyttelite mer på höjden. Jag tycker nog Rolexen är lite bekvämare. Smaksak.
Som referens är mina handleder 19 cm.

Här ses även lite bättre hur Seikon skimrar i blått. Den varierar mellan helsvart och mellanblå beroende på hur ljuset faller. Kul.
Kolla även in hur indexen ser olika ut beroende på ljuset, det glänser och varierar hela tiden. Partyklocka.
Rolexen ser likadan ut överallt hela tiden, ocskå schysst, men inte lika kul.

Kul detalj. Seikon väger 152 gram och Rolexen väger 150 gram.

13.jpg


14.jpg


Slutsats

Jag tycker bägge är fina. Seikon är lite snyggare imo, Rolexen är lite bekvämare.
Om jag absolut skulle vara tvungen att välja bara en, skulle jag nog fan ta Rolexen. Den är lite plattare, bra för manchetten, och bekvämare.

Tack för titten

Intressant , hur ligger priserna ?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väl skrivet och kul jämförelse även om jag tror att SBGM001 och Rolex exp ii (den äldre) är en jämförelse där klockorna är närmare varandra rent modellmässigt.

De du jämför är förresten någorlunda i samma prisklass nya vilket är lite roligt. Jag är ju självklart partisk eftersom jag äger 001an och tycker GSen vinner på i princip alla punkter du tar upp, speciellt om man börjar diskutera urverk. Samtliga moderna GSar har dessutom en borstning/polering på visare och index som gör att de bryter ljuset extremt bra även i riktigt dåliga ljusförhållanden. Det räcker med lite månljus eller dylikt.

Länken på Rolexen tycker jag är direkt tråkig i jämförelse med GSens.

Den springande punkten för mig är vridringen, Rolexen har en.

Men hur ofta behöver man ha koll på tre tidszooner? o_O
 

fredtiger

Cartier
Tack för fina bilder och trevlig läsning. Seikon imponerar! Själv skulle jag valt Rolexen, mest för att jag är märlesskadad och alltid fascinerats av Rolex och dess historia. På en annan planet i främmande galax är det inte omöjligt att Seikon blivit mitt val...
 

john b

Rolex
De du jämför är förresten någorlunda i samma prisklass nya vilket är lite roligt. Jag är ju självklart partisk eftersom jag äger 001an och tycker GSen vinner på i princip alla punkter du tar upp, speciellt om man börjar diskutera urverk. Samtliga moderna GSar har dessutom en borstning/polering på visare och index som gör att de bryter ljuset extremt bra även i riktigt dåliga ljusförhållanden. Det räcker med lite månljus eller dylikt.

Länken på Rolexen tycker jag är direkt tråkig i jämförelse med GSens.

Urverk är så svårt att subjektivt bedöma om man inte är urmakare så jag sket i det. Man kan läsa sig till om glycudyr och rubiner och kugghjul men det är ändå bara text för en lekman som mig. I praktiken är rolexverket lite bättre för min del då den inte behöver skickas till tyskland för service. Gångavvikelse och mjukt uppdrag är iofs relevanta. Lika här för desa två ex. Slump.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Jag har aldrig klämt på en GS, men jag hade nog valt den ändå. Sålde min GMTc ganska snabbt då den helt enkelt inte var vidare upphetsande, även om det är en jäkligt bra klocka
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Men hur ofta behöver man ha koll på tre tidszooner? o_O

Aldrig! :D
Jag behöver inte heller ha en klocka som är trycktät till 2000 meters djup. Men jag gillar möjligheter, funktioner och så många rörliga delar som kan gå sönder som möjligt.

Har tittat på GS SBGE015, spring drive är coolt. Men stör mig på placeringen av datumet, power reserven och den är för stor...
 

Sond

Patek
Tack för en väldigt fin post! Efter denna är jag än mer övertygad om att jag skulle välja en GS. Jag tycker den vinner alla ronder utom varumärkesgenomträngning. Dvs att folk vet vad det är man har på sig. Men för egen del blir det ett minus bland dessa klockor så segerns är ganska tydlig.

Jag tycker GS GMT är extremt attraktiv och om ni lovar att inte säga något så kan jag berätta att jag likt en haj börjar cirkla kring några..;) Men jag ska vara ståndaktig och inte köpa något just nu..:confused:
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Urverk är så svårt att subjektivt bedöma om man inte är urmakare så jag sket i det. Man kan läsa sig till om glycudyr och rubiner och kugghjul men det är ändå bara text för en lekman som mig. I praktiken är rolexverket lite bättre för min del då den inte behöver skickas till tyskland för service. Gångavvikelse och mjukt uppdrag är iofs relevanta. Lika här för desa två ex. Slump.
Rolex: 50hrs pr, +6/-4 spd, reglerad i 5 positioner
GS: 72hrs pr, +5/-3spd, reglerad i 6 positioner
Sen vet jag ju att du iofs skiter i gångavvikelse och att teori och praktik inte alltid stämmer överens. :)
 

demondave

Rolex
Ett sånt här inlägg borde ge typ 100 i post counten. Riktigt bra, grym kvalité!

Jämförande bilder är kul. Ser vi bort från varumärkesbiten och bara tittar på bilderna är GS:en så mycket mer klocka, så mycket mer spännande. Gillar absolut :)
 
Topp