Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex + guldplätering = sant?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Norra, 14 juni 2016.

1. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

...och vad är egentligen Rolesor? Upplys mig!

2. Wiliamo

Wiliamo Präst

Har du lust att utveckla frågeställningen? Vad ska vi diskutera? :p

Norra gillar detta.
  3. Gold

Gold Borgare

Från:
    Lund
    Deras egna namn de har för vad vi kallar för två-ton, TT, guld&snål etc...

Icaras, tossefar, rillesnille och 2 andra gillar detta.
  4. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    I min vetskap så har aldrig Rolex någonsin gjort en guldplätering, utan endast massivt guld.

5. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Om de pläterar sina klockor? :D

Wiliamo gillar detta.
  6. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

hahahaha

tissoter gillar detta.
  7. Wiliamo

Wiliamo Präst

Har också svårt att tro det, har heller aldrig hört att de skulle använda annat än solitt guld i sina tvåtonslänkar t ex

Norra gillar detta.
  8. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Solitt guld? Finns de som ifrågasätter detta på deras TT-klockor..

9. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Efter lite uppföljning så kan jag säga att Rolex ALDRIG har tillverkat en klocka med någon slags guldplätering. Allt guld de använt har varit massivt 14k eller 18k.
    Detta är dock med reservation för eventuella prototyper som gjorts i annorlunda guldrenhet eller produktionstyp, men är inget som någonsin serieproducerats.

tissoter och Wiliamo gillar detta.
  10. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Breitling kör väl med guldplätering, men vet inte om det gör det på sina senaste klockor?

11. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Har försökt å googla, och har egentligen ingen anledning att inte tro dig, men finns det pålitliga källor? Man hör ju det som du säger ofta i reviews på YouTube-videor..

12. Norra
    Trådstartare

Norra Borgare

Svårt att tro att de gör det på Chronomat/Navitimer B01

rillesnille och Eurenius gillar detta.
  13. J&B

J&B Bonde

Har inte gjort det de senaste 10+ åren iaf men innan dess ver jag inte.

Både Breitling och Rolex valsar solitt guld runt en kärna i stål för länkarna. En solid guld länk skulle sanolikt skavas av stållänkbitarna bredvid

Norra gillar detta.
  14. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Kortar Rolexlänkar i helguld rätt ofta och hanterar klockorna vardagligen, ingen av dem har stålkärna.
    Breitling däremot har fortfarande plätering på sina Chronomat 44, om än osedvanligt tjock så är den fortfarande inte en massiv länkbit.

rillesnille, Tomas Eriksson och tissoter gillar detta.
  15. ScubaKing

ScubaKing Biskop

Vilket då innebär att det inte är solitt guld.

16. Echo Delta

Echo Delta Präst

Från:
    Storbritannien
    Precis. Men Rolex gör som sagt inte detta och använder endast massivt guld. Breitling däremot har en del klockor med plätering, dock är det oftast länkens guldbitar som är pläterade.

ScubaKing gillar detta.
  17. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Dålig uppföljning, finns flera modeller som är guldbelagda.

NiklasArvid, acce1999, Breitking och 5 andra gillar detta.
  18. poormans

poormans Präst

Yupp stämmer bra det, rolex har kört med gold cap dvs en tunn guldplåt stansad på en stål boett samt plätterat på en del länkar

NiklasArvid, Camo00, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  19. poormans

poormans Präst

Vad gäller rolex tvåtons länkar så har de alltid varit just guld och stål antingen 14k eller 18k däremot ändbitar kan vara stål med guld ovanpå

Breitling har kört guld runt en kärna av stål för bättre hållbarhet väldigt länge men ingen plätering plätering/double/förgyllning räknas i "micron" länkbitarna har snarare någon mm med guld ytterst

par, Eurenius och Tomas Eriksson gillar detta.
  20. eriksson850

eriksson850 Friends of KS

Från:
    烏普薩拉
    Rolex 50-tal och tidigare var det väl inte ovanligt för rolex att guldbelägga sina ur, antingen med guld på stål (rolled gold/ gold cap) men det fanns väl även double?

NiklasArvid gillar detta.
  21. tissoter

tissoter Biskop

Från:
    Rolexfabriken
    Eller raiders!

22. naggge

naggge Friends of KS

23. J&B

J&B Bonde

När du säger helguld menar du inte två-ton antar jag? Isf håller jag med dig. Men vi två-ton är väl inte mittbiten 18 karat rakt igenom förutom för skruven?

24. Aurum

Aurum Gubbsnygg

Allt är i solitt guld men förr var mittbitarna en rätt tunn bockad guldplåt och inte massiva som idag.

eriksson850 och Spencer gillar detta.
  25. M.U

M.U Biskop

Vi kan väl snacka i någorlunda nutid? Vad jag har fattat det som är Rolesor en blandning av 18ct guld och stål. Därför skriver dom "Rolesor" istället för solid gold då de inte kan kalla en guldblandning för solitt guld. Samma sak med deras Everose Roséguld.

26. Apansson

Apansson Torpare

Från:
    förorten
    Guld&snål kan vara det bästa jag läst på det här forumet någonsin.

Point Blank, Tapiren och Wiliamo gillar detta.
  27. Spencer

Spencer Gustav II Adolf Admin

Nja, guldet är 18 k och som på alla andra klockor en legering. Everose är deras variant på roseguld med en speciell blandning för att få den speciella tonen och tåligheten.. Det är precis lika mycket guldklocka som alla andra guldklockor.

nissehult gillar detta.
  28. naggge

naggge Friends of KS

Det känns som att du har ställt två olika frågor i din trådstart.. Fråga 1 var om Rolex har sysslat med guld på stål, och det har de, även närmare nutid än mitt tidigare inlägg - t.ex. ref. 15505 (80-tal), se ett exempel här: http://www.rolexforums.com/showthread.php?p=1745576

Fråga två var om Rolesor och där har jag ingen input. Everose är en legering precis som alla andra typer av roséguld där Rolex då har sitt eget recept som de kallar everose.
    Sorry, såg nu att det inte var du som var trådstartare @Marcus uggla

jabla och M.U gillar detta.
  29. M.U

M.U Biskop

Men det är fortfarande inte 100% 18ct guld? jag kallar det fortf 18ct.. det är lite om man är 10% finsk så säger man fortfarande att man är svensk..

Eurenius gillar detta.
  30. David

David Bödeln

Äpplen och päron. Rolesor är inte en blandning, legering, plätering eller liknande, utan en klocka som är byggd av delar i både guld och stål.

Rolesor:

Diskussionen om solitt eller ej orsakar alltid kontrovers om terminologi, de här bloggposterna fick till slut minst fyra personer bannade från TRF:

http://www.clockmaker.com.au/watchmaker/16613_crown.html
    http://nickhacko.blogspot.se/2009/05/rolex-clasp-gold-plated-or-gold-fused.html

jabla, Gummo och M.U gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield