Nu har jag ingen koll på exakt hur det fungerar, men tror du blandar ihop äpplen och päron. Om rolex tar betalt i schweizer franc är det naturligt att det blir dyrare. Dom höjer pris mot slutkund som plåster på såren för ad vars marginaler äts upp av den dyra schweizer francen. Eller tänker jag tokigt?
I princip har du naturligtvis rätt.
Jag tänker ett steg längre dock:
En, t.ex., europeisk AD/importör av Rolex betalar i Euro - till Rolex i Schweiz som tar betalt i Schweizer Franc.
Francen går upp 30%, för att ta extremexemplet som hände härom veckan, alltså blir det 30% dyrare för importören att betala.
En klocka för 10.000 Euro kostar plötsligt 13.000 Euro.
Så långt är vi med?
Om det inte är ett ooooooäääändligt sug efter klockor, vilket det kanske är - lyxkonsumption styrs ju inte direkt av vanliga tillgång och efterfrågan-regler, så kommer förmodligen en del kunder tänka att 'nja, jag beställer ingen klocka'. Alltså får Rolex svårare att exportera och förlorar intäkt med låt oss säga 30% pga utebliven försäljning.
Att då kompensera intäktsförlusten av dessa 30% med att ytterligare höja priset med 30% tror iaf. inte jag är en framgångsrik väg.
Så här fungerar det iaf. i stort sett i min bransch om du ersätter 'klocka' med 'verktyg'.
Vad som är äpple och päron är jag inte kompetent nog att svara på dock...