• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex höjer priset

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Alla tar chansen. Hittade denna text från en handlare på Chrono24. Avsåg en 16710
ImageUploadedByTapatalk1423075938.155265.jpg
 

par

Patek
2-Faktor
Då jag är ekonom och följer marknaden så bildar jag dock en egen uppfattning. Tyvärr går den hand i hand med AD:s. :(
En kvalificerad gissning då. Tillverkningskostnaden och personalkostnader är ganska små i förhållande till vad klockorna kostar. Marknadsföring är en tyngre post och just nu gynnas Rolex av deras starka franc när de annonserar i alla andra länder i världen.
 
P

Philippe Stern

Guest
En kvalificerad gissning då. Tillverkningskostnaden och personalkostnader är ganska små i förhållande till vad klockorna kostar. Marknadsföring är en tyngre post och just nu gynnas Rolex av deras starka franc när de annonserar i alla andra länder i världen.
Sant, men "problemet" är att AD har fått lägre marginal. Rolex lär inte bjuda på marginal.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Pratade med AD idag. Rolex aviserade först en lägre höjning. Sen drogs denna tillbaka efter "valutakaoset". Sen kom denna lite högre höjning, ca 11,5 %. De misstänker, precis som jag, att det ev kommen en till höjning i höst.

Det normala från Rolex sida borde väl vara att gå ut med en lägre höjning, just på grund av att valutan ligger dom i fatet, jäkligt stöddigt att låta sina kunder ta hela smällen plus lite till, men visst, vi har väl råd, eller?
 

Jimpa

Panerai
Har rolex historiskt sjunkit i pris nångång? Eller är det bara uppåt man kan räkna med att det kommer att gå.. Såg något diagram på sub här tidigare. Panikkänsla i kroppen
Screenshot_2015-06-12-22-30-46.png
 

paradis

Audemars
Att den skulle ha sjunkit ,säkert inte. Att vintage rolex skulle gå upp så mycket som dom har gjort dom sista 2 år . Alla Rolex har stigit i pris,men på vintage ,har visa klockor blivit dubbelt så dyra. Tänker mer på dom mod. med gilt tavlor.........
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Snart blir det en Rolex kris och dödar all vintage marknad.

Byt ut Tulipan till Rolex och årtal till nu och Semper & Augustus till valfria modellserier:

Hösten och vintern 1636–37 drabbades Nederländerna av tulpanmani. Priserna på tulpaner haussades tills en enda lök av den eftertraktade sorten Semper

Augustus kostade lika mycket som ett bättre hus i centrala Amsterdam. När bubblan brast i februari 1637 gick luften ur marknaden. Tulpaner som betingat fantasisummor gick plötsligt inte att sälja.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Snart blir det en Rolex kris och dödar all vintage marknad.

Byt ut Tulipan till Rolex och årtal till nu och Semper & Augustus till valfria modellserier:

Hösten och vintern 1636–37 drabbades Nederländerna av tulpanmani. Priserna på tulpaner haussades tills en enda lök av den eftertraktade sorten Semper

Augustus kostade lika mycket som ett bättre hus i centrala Amsterdam. När bubblan brast i februari 1637 gick luften ur marknaden. Tulpaner som betingat fantasisummor gick plötsligt inte att sälja.
Ja det kan vi hoppas på! Så att klockor kan köpas av folk som faktiskt gillar dem och inte av investerare!
 

aleksi

Omega
Kommer prishöjningarna i årskiftena?

Svårt att tro att klockorna pris går ner, förutom i en extrem ekonomisk kris när folk behöver sedlar istället för klockor.
 

David

Bödeln
Kommer prishöjningarna i årskiftena?

De kan komma när som helst, även om man kunnat se vissa mönster på vissa marknader.

Svårt att tro att klockorna pris går ner, förutom i en extrem ekonomisk kris när folk behöver sedlar istället för klockor.

Har aldrig hänt, ens då.

https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm

(Kolla även tabellen med priser korrigerade med hänsyn tagen till inflation.)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
De kan komma när som helst, även om man kunnat se vissa mönster på vissa marknader.
Har aldrig hänt, ens då.
https://www.minus4plus6.com/PriceEvolution.htm
(Kolla även tabellen med priser korrigerade med hänsyn tagen till inflation.)
Klart priserna kan gå ner. Om kronan stärks så dollarn kostar 6,4kr igen och du har en klocka som idag är värd 84000kr, så blir den då värd 64000kr. En stor del av den galna prisökningen beror på den svaga kronan.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Aqaaã
Klart priserna kan gå ner. Om kronan stärks så dollarn kostar 6,4kr igen och du har en klocka som idag är värd 84000kr, så blir den då värd 64000kr. En stor del av den galna prisökningen beror på den svaga kronan.

Inte på Vintage. Betalde 10 tusen dollar för gilt för tre år Sedan. Nu kostar den 20 tusen dollar. Den har ökat i kronor men även i dollar. Att bara svamla om valutakurser är tvärfel. Visst i kronor har de ökat enormt men även i dollar.
 

David

Bödeln
Klart priserna kan gå ner. Om kronan stärks så dollarn kostar 6,4kr igen och du har en klocka som idag är värd 84000kr, så blir den då värd 64000kr. En stor del av den galna prisökningen beror på den svaga kronan.

Listpriset har aldrig sänkts, givetvis jämfört med tidigare listpriser i samma valuta.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aqaaã


Inte på Vintage. Betalde 10 tusen dollar för gilt för tre år Sedan. Nu kostar den 20 tusen dollar. Den har ökat i kronor men även i dollar. Att bara svamla om valutakurser är tvärfel. Visst i kronor har de ökat enormt men även i dollar.
Fast alla modeller har ju inte rusat i $-pris. Tar
man bort valutaförändringen så blir inte ökningen lika markant på alla modeller. En snabb förändring åt andra hållet skulle såklart få priserna att sjunka i SEK. Klart det är relevant.

$ har ju ökat 30% på 1,5 år.
 

Jimpa

Panerai
Det här med svag svensk krona, samtidigt som prishöjningar har gjort mig osäker på när nästa köp ska bli men det kliar i fingrarna iaf. Jobbigt om kronans värde sjunker mer och med en prishöjning i höst igen. Well well spännande skit helt klart!
 
Det här med svag svensk krona, samtidigt som prishöjningar har gjort mig osäker på när nästa köp ska bli men det kliar i fingrarna iaf. Jobbigt om kronans värde sjunker mer och med en prishöjning i höst igen. Well well spännande skit helt klart!
Nog för att man kan ta sig en funderare över rådande valutasituation och hur ekonomin är funtad överlag men själv skulle jag aldrig vänta på att någon sorts variabel (valutakurser, generella prishöjningar eller andra faktorer) skulle falla ut rätt för att jag skulle slå till.

Slå till bara.:)

/gustav
 

Jimpa

Panerai
Nog för att man kan ta sig en funderare över rådande valutasituation och hur ekonomin är funtad överlag men själv skulle jag aldrig vänta på att någon sorts variabel (valutakurser, generella prishöjningar eller andra faktorer) skulle falla ut rätt för att jag skulle slå till.

Slå till bara.:)

/gustav

Tack du slänger vatten på min klockköpar kvarn ;-) tröstköpte en klocka nyss men den fyllde ju inget tomrum direkt nu när man har något annat högst på listan! mvh jimpa
 
Topp