Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex har Datejust, Omega Aquaterra, JlC Master Control, ...

Diskussion i 'Diskussion' startad av acce1999, 26 januari 2014.

1. acce1999
    Trådstartare

acce1999 Friends of KS

Många tillverkare har i sitt modellutbud en modell som fungerar i väldigt många sammanhang, utan att vara en utpräglad sportmodell. Rolex har sin Datejust, i alla dess skepnader, Omega sin Aquaterra och Jaeger le Coultre sin Master Control. Alla är modeller som har funnits med ganska länge nu, särskilt Datejusten, förstås.

Jag fascineras av dessa storsäljande, långlivade modeller som är tåliga, användbara och snygga utan att göra anspråk på att vara för ett särskilt syfte som dykning, resande, etc.

Pateks Calatrava skulle kunna kvalificera i här, men jag är tveksam till om jag skulle använda den på samma sätt som de jag nämnt. Hellre då Nautilusen i stål. Audemars Piguets Royal Oak i sitt enklare utförande kvalificerar förstås. Lite dyrare än de andra, men verkligt användbara.

Men vad finns mer? I flera prisklasser. Både uppåt och nedåt. Riktiga långkörare utan komplikationer.

Hjälp mig botanisera lite!

Mvh A

Sond gillar detta.
  2. Jacob

Jacob Friends of KS

IWC Ingenieur tycker jag kvalar in. Stulen bild:
    image.jpg

jabla, vonhall, laketwig och 2 andra gillar detta.
  3. n1tro

n1tro Friends of KS

Vacheron Overseas? Eller nja.. hmm

4. acce1999
    Trådstartare

acce1999 Friends of KS

Håller med. Även i sina tidigare former.
    A

5. Jacob

Jacob Friends of KS

Kanske framförallt i tidigare formerna. :)

acce1999 gillar detta.
  6. Norra

Norra Borgare

Omega constellation?

7. JayJay

JayJay Biskop

Sinn 556

8. Norra

Norra Borgare

Njaaaa till en kostym?

9. JayJay

JayJay Biskop

Vart står det något om kostym?

10. Norra

Norra Borgare

Ska det inte vara allsidiga klockor som funkar i många sammanhang?

11. JayJay

JayJay Biskop

Jo jag uppfattade det som att det var det frågan gällde. Jag tycker 556:an är väldigt mångsidig. Dock inte det självklara valet till kostym... men det tycker jag å andra sidan inte att alla övriga nämnda klockor är heller.

12. Norra

Norra Borgare

Nä okej :)

13. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    håller varken med dig Jacob eller n1tro. Ingenieuren fyller ut sitt syfte som skydd mot starka magnetiska krafter och är (eller framförallt var) därför riktad mot en specifik målgrupp. VC overSeas är svår att jämföra då prisskillnaden mot en vanlig Datejust är enorm. Jag tycker klockorna som acce1999 lyft fram är väl intressanta och liknande, även om JLC master control är något mer formell än de två övriga, om du frågar mig...

14. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    vettefan om den platsar i somma båt som de övriga. Constellation var för i tiden ett flaggskepp för Omega med bättre urverk i ädlare former och metaller. Det är ingen vardagsklocka, på samma sätt som en Datejust är. Det går inte att komma ifrån att Datejust är en av världens enklaste klocka som fungerar i absolut "alla" lägen.

edit: däremot tycker jag Omega lyckats få fram en grymt bra konkurrerande modell: aquaterra. synd att det tog så lång tid... en vintage aquaterra hade varit något. hmm.

15. B1884

B1884 Biskop

Från:
    Göteborg
    Visserligen en helt annan prisklass, men Patek Philippe Aquanaut funkar lika bra till badbyxor som till skjorta och kavaj! :)

Wangensten, Guillbert, Icaras och 2 andra gillar detta.
  16. Norra

Norra Borgare

Fast i såna fall är ju Datejusten en sportklocka. Den bars väl av tennisspelare?

17. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    säkert. men bara för att den har burits av tennisspelare är det ingen tennisklocka.

18. Norra

Norra Borgare

Fast en sportklocka nonetheless, och de bär man väl inte till kostymer? :D

19. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    jag skulle inte ha några problem att bära en Datejust?

20. Norra

Norra Borgare

Inte jag heller. Min poäng är att många klockor har sina olika "origins". Men med tiden så förändras de klockorna, ofta både utseendemässigt och i vilka områden/sammanhang de bärs. Constellation t. ex är en väldigt elegant klocka, dock ej lika formell som 60 talet och innan. Sportigare, mer vattentät, men ändå tillräckligt elegant för att var en bra allroundare. IMO

21. Wi

Wi The Insideman

Från:
    Stockholm
    laketwig och Sirba gillar detta.
  22. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    här har du svaret - lika bra på två helt olika sätt:

If-you-were-negotiating-here-tomorrow-Rolex-Datejust-Ad.jpg

23. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    där har du svaret - idag använder vi inte klockor efter deras egentliga förmåga eller egentliga användningsområde. Som första fina klocka köper 9/10 st en submariner men väldigt få av dessa 9 kommer egentligen använda klockan till att dyka. Constellation VAR en lyxklocka men försöker idag kanske sporta till det med gummiband och kronograffunktion. fungerar inte i min värld.

24. Norra

Norra Borgare

Fast den har ju en annan image jämfört med tidigare. Lite samma stil som en AP Royal Oak, fast inte lika kantig (samma designer till och med tror jag, Gerald Genta). Det tillsammans med vattentåligheten på 100m, automat med datum och sekundvisare (som egentligen alltid funnits) samt safirglas gör den till en bra allroundare i min värld. Var och klämde på en idag, kanske blir den jag köper snart..

25. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    jag förstår vad du menar, det är en fin och annorlunda klocka. jag kanske är skadad som alltid ställer Omega mot rolex där jag tycker att constellation är för "fin" och snarare försöker motsvara rolex DD än Datejust som vi diskuterar. Jag tror iallfall att Omega vill att Constellation ska uppfattas som en finare modell än Datejust, men det är bara min tanke...

26. Norra

Norra Borgare

Fast alla märken har klockor i samma klasser, som de försöker klassa ut andra med. Så det försöker Omega säkert göra mot Rolex, men även mot andra märken med klockor i samma elegant-/sportklassen.

27. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    precis, och det är det som hela denna tråd handlar om: vilka klockor finns det som är inte menade till något speciellt användingsområde (dykning, motorsport, lyx etc) men som ändå funkar till allt - datejust och aquaterra :D

28. Beastie

Beastie Mr Cowbell

Zenith espada
    image.jpg

acce1999 och StrawberryFields gillar detta.
  29. acce1999
    Trådstartare

acce1999 Friends of KS

Blev ju några bra inlägg här! Initialt klickade jag på "gilla" för Ingenieuren från IWC, men har noterat motargumenten också... Men håll med om att den befinner sig i samma härad som AP RO och PP Nautilus.

Sinn 556, tillsammans med PP aquanaut, IWC mark-modellerna och Rolex Explorer ett är för mig sportisar boende i mer dressade boetter. Kanske främst tack vare deras supertydliga tavlor och visare. Riktigt bra dagliga klockor (är min personliga preferens), men det var inte den typen av klockor jag hade i tanken när jag skrev posten från början.

Seiko GS finns ju förstås med några riktigt fina modeller. Ping Molle och yonsson. Vilken GS skulle man kunna säga är Seikos "Datejust"?

Och var har vi Tag Heuer och Breitling? Är det bara sportisar för hela slanten? Eller Tissot och Longines, för att öppna upp lite.

Mvh A

30. yonsson

yonsson Kikuchiyo Kobra Kai

Från:
    GBG
    Googla "GS SBGR". Finns i flera färger, 37mm, 28800bph.

Sond gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield