• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex har Datejust, Omega Aquaterra, JlC Master Control, ...

acce1999

Patek
2-Faktor
Är det bara jag som tycker att Explorer I är den Rolex som bäst representerar genren??
Den är min personliga favorit... Men den är ju ingen Datejust. Och det var den typen av klockor jag tänkte på; tåliga vardagsklockor med mer generell än sportig framtoning. Jag tycker i varje fall att Explorern genom sin tavla och visare är mer sportig än en Datejust. Kanske främst visarna...

A
 

Camo00

Patek
Den är min personliga favorit... Men den är ju ingen Datejust. Och det var den typen av klockor jag tänkte på; tåliga vardagsklockor med mer generell än sportig framtoning. Jag tycker i varje fall att Explorern genom sin tavla och visare är mer sportig än en Datejust. Kanske främst visarna...

A

Okej, jag tolkade genren som "cleana sportklockor som hängt med ett tag och nu passar till allt men sällan används till det de ursprungligen designats för..." :)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Okej, jag tolkade genren som "cleana sportklockor som hängt med ett tag och nu passar till allt men sällan används till det de ursprungligen designats för..." :)
Nej, då var jag otydlig... Exempel på det du skriver inom citationstecken är för mig Rolex Submariner, Omega Speedmaster, ...

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Haha, fast med "cleana" menade jag rena stålklockor utan kronografer, vridring och annat...
Agree to disagree?! :D
Undrar om vi ändå inte menar samma sak. Du skriver "sportklockor" utan vridring etc. Och jag skriver "tåliga"... Ganska nära, eller hur?

Just Rolex har ju flera modeller som ligger väldigt nära Datejusten, om man tänker på hur se används: Explorer-ettan, som du nämner, Air-Kingen, Date, Oyster Perpetual... Så vi kanske kan klumpa ihop dem...

A
 
Topp