• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex: Hmmm, har svårt att bestämma mig

DSSD eller GMT?


  • Totala väljare
    79

Sond

Patek
Kanske ett bidrag; för några år sedan då jag inte var så hemma på Rolex, och allra minst på dykarna, så kände jag ytligt(!) till Submariner. En gång fick jag möjlighet att känna och klämma på en Rolexdykare. Jag blev otroligt förvånad, på gränsen till besviken. Stor, tung och lite opraktisk. Jag vet att jag kände mig besviken. Även om jag inte var någon Rolexperson hade jag väntat mig mer av en Sub. Jag tyckte helt enkelt att det var en oproportionerlig klocka. Svåranvänd.

Efter några dagar men med samma känsla i kroppen började jag Googla på Submariner. Jag var fortfarande övertygad om att det var en Sub jag hade stött på. Vid googlingen hittade jag DSSD. helt plötsligt föll alla pusselbitar på plats. Den otympliga och oproportionerliga klockan var ingen Sub utan en DSSD.

Jag vet inte om det är någon hjälp, men min känsla var direkt negativ när jag höll i den första gången för ca 10 år sedan. Sedan kan jag idag tycka att det är en grym klocka. Men betydligt mer svåranvänd och begränsad än GMT. Och som jag skrev tidigare. Vill man ha många lite dyrare klockor är det inte fel med en DSSD. Men i valet mellan DSSD och GMT är valet enkel till GMT:ns fördel.
 

par

Patek
2-Faktor
Kanske ett bidrag; för några år sedan då jag inte var så hemma på Rolex, och allra minst på dykarna, så kände jag ytligt(!) till Submariner. En gång fick jag möjlighet att känna och klämma på en Rolexdykare. Jag blev otroligt förvånad, på gränsen till besviken. Stor, tung och lite opraktisk. Jag vet att jag kände mig besviken. Även om jag inte var någon Rolexperson hade jag väntat mig mer av en Sub. Jag tyckte helt enkelt att det var en oproportionerlig klocka. Svåranvänd.

Efter några dagar men med samma känsla i kroppen började jag Googla på Submariner. Jag var fortfarande övertygad om att det var en Sub jag hade stött på. Vid googlingen hittade jag DSSD. helt plötsligt föll alla pusselbitar på plats. Den otympliga och oproportionerliga klockan var ingen Sub utan en DSSD.

Jag vet inte om det är någon hjälp, men min känsla var direkt negativ när jag höll i den första gången för ca 10 år sedan. Sedan kan jag idag tycka att det är en grym klocka. Men betydligt mer svåranvänd och begränsad än GMT. Och som jag skrev tidigare. Vill man ha många lite dyrare klockor är det inte fel med en DSSD. Men i valet mellan DSSD och GMT är valet enkel till GMT:ns fördel.

Nu fanns ju inte dssd för 10 år sen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Med tanke på hyr GMTn ser ut på dig, så kommer deT se ut som om du bär omkring på ett väggur med en DSSD.
 

Mauritz

Rolex
DSSD = Grymaste dykaren som finns.
GMT = Grymt snygg, sportig mm.

Två olika klockor så behåll båda:) eller byt ur DSSD:n mot en Sub. 116610LN så är samlingen komplett.

Förstår din separations ångest......
 

Fiffi

Omega
2-Faktor
Skall du bara ha en är valet lätt! GMT:n passar till flera tillfällen, den är dessutom nästa pefektion.
DSSD:n är kanonball men är en stekigare/finare klocka på helger och semester.

Jag antar att du inte använder DSSD:n så ofta som du tänkt dig?
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Personligen skulle jag behålla GMT'n…men, eftersom du de facto HAR en DSSD så borde ju det tyda på något? Om man ser det i ljuset av att en GMT ofta kanske köps lite mer rutinmässigt för att man vill "testa en sportrolle" medans en DSSD känns som ett betydligt mer personligt och medvetet val. Och om det är så även i ditt fall, så kanske du kommer sakna dipsyn mer och därför bör behålla den? :)
 

Mr T

Breitling
Siffrorna säger en sak i GMT vs DSSD men det är som någon nämnde en fråga om känsla. Jag använder mer eller mindre alltid kostym och DSSD har varit på min arm i några år för den är så rå medan GMTn har varit vilande. Men jag är helt enig med några av kommentarerna att de är helt olika och att jag bör behålla båda.

SÅ jag kommer att behålla båda...

När det gäller de nya Rolex-klockorna och dess design av boetten (den är "tjockare" mot länken än DSSD och de äldre modellerna) så har jag svårt för det speciellt på t ex Sub-date, GMTc. Det är också något med svärtan i ring och tavla som inte stämmer enligt min mening. Jag har tidigare ägt en Sub-date men den är såld.
 

vekktah

Cartier
Nybörjarnyfikenhet: Vari ligger egentligen den stora skillnaden i dessa? Förutom det jag kan se på bilderna?

Sea dwellern är ett par storlekar större. Den är också av en modernare generation, med annan finish på bezel (keramisk) och länk. Den är en riktig bjässe. Du kan googla på den så ser du bilder på hur fet den är.

nuzytyze.jpg

Mums

Till ts så vet jag inte vad jag skulle säga. Jag är ju ett fan av feta ur även om jag tycker mina armar egentligen inte riktigt bär upp dem. Dssd på rubber B tycker jag är klockrent. Även på zulu är den ball. Gmt-n du har är enligt mig inte den roligaste versionen. Men så har jag ju en liten vintage-entusiast i mig också.
 
Topp