• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex i skuggan av Tudor!

Är Tudor coolare än Rolex?

  • Ja!

    Röster: 88 51.2%
  • Självklart!

    Röster: 84 48.8%

  • Totala väljare
    172
D

Deleted member 1154

Guest
Varför jämföra?
Båda behövs? eller?
Skulle inte Tudor haft intresserade köpare hade de inte överlevt särskilt länge.

Sen tycker jag det är lite märkligt med Tudors nya satsningar, men kul för märket att det får fart igen, sen kanske inte alla varianter blir storsäljare men det är kul ändå med valfrihet och köparen väljer vad de vill ha...
 

Gummo

Joker
2-Faktor
350.000 $ för en Tudor Sub som HQ-Milton fyndade på eBay!


https://www.hodinkee.com/articles/the-most-expensive-tudor-submariner-7923
IMG_1908.JPG
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Tudor är coolare än Rolex för de som har koll på klockor, men för övriga är det nog tvärtom. Så ser jag på saken iaf :)
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Synd att diagrammet bara visar graden av klockkunnande under de första två månaderna av klockintresset.
Tycker ditt sågande av Rolex i denna tråden är lite intressant. Känns som du måste rättfärdiga ditt Tudorägande genom att trycka ner Rolex?
En psykolog hade älskat denna tråden.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Tycker att Tudors dykare generellt är coola. Faktum att de är mer ovanliga än Rolex gör dem även coolare.
 
Senast ändrad:

Gummo

Joker
2-Faktor
Tycker ditt sågande av Rolex i denna tråden är lite intressant. Känns som du måste rättfärdiga ditt Tudorägande genom att trycka ner Rolex?
En psykolog hade älskat denna tråden.
Jag säger som min psykoanalytiker brukade säga när han märkte att jag projicerade:
"Hmmm..."

Det är Rolex-köpare som brukar försöka hitta på alla möjliga rationaliseringar till varför Rolex är något att lägga pengar på. Jag redovisar bara hårda fakta i denna tråd.

Tudor = ballt
Rolex = oftast ängsligt.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag säger som min psykoanalytiker brukade säga när han märkte att jag projicerade:
"Hmmm..."

Det är Rolex-köpare som brukar försöka hitta på alla möjliga rationaliseringar till varför Rolex är något att lägga pengar på. Jag redovisar bara hårda fakta i denna tråd.

Tudor = ballt
Rolex = oftast ängsligt.
Sällan man ser Rolex-ägare starta Tudor-bash trådar dock. Inget bevis på hög klass direkt.
Att "hårda fakta" innebär subjektiva åsikter stödjer ju inte direkt din tes.
Men har man hävdelsebehov så har man.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag hatar den jävla flingan på timvisaren. Annrs hade jag gärna rockat Tudor.
Jag vet att den inte är det, men varje gång jag ser tittar på en så upplever jag den som asymmetrisk...
Kunde inte sagt det bättre själv. Det är precis hur jag upplever det. Flingan känns asymmetrisk utan att vara det... Nej, ingen flinga för mig även om jag gillar Tudor.
 

Timeteller

Breitling
Som du ser ovan kostar en Tudor Submariner 350.000 usd. Och det begagnad! Alltså mkt mer än en ny Rolex Submariner.

Rolex köper man enbart för igenkänningsfaktorn. Man vill helt enkelt gå runt smörgåstårtan på släktträffen, sprätta med hängslena och visa sig nyrik.

Och här är en Rolex med estimat $793,000 - 1,590,000, alltså mycket mer än för en ny Tudor. Förstår inte jämförelsen faktiskt.
https://www.phillips.com/detail/ROLEX/CH080117/237

Och Tudor köper man då för att hoppas att folk tror att man har en Rolex runt smörgårdstårtan? ;)
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Jag förstår inte riktigt vad som skulle höja Tudor över Rolex i hierarkin om jag ska vara ärlig, för mig är det klockor för den som inte har råd med Rolex men vill ha något som ligger nära till hands. Lite som alla halvtaskiga seikos som ska likna Rolex Subbar osv. I det fallet har man dock gått ner flera steg till på hierarkin vilket rimligtvis måste vara för att man inte har råd med the real deal!
 
Topp