• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex index

C

Crowolf

Guest
Med risk att ännu en gång få en dum-strut limmad på min rakade hjässa så måste jag ställa en fråga. Men som någon sa; Hellre fråga och verka som en idiot för stunden än att vara en idiot hela livet.:)

Såå, om vi tittar på gamla dykare 5512, 5513 etc, varför varierar det så mycket i färgen på index. Vissa är vita, andra kräm-beige och vissa nästan knallgula. Är det samma färg som åldras olika eller är det olika färger från början?

Tacksam för upplysning i denna otroligt livsviktiga fråga.

/poppe
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Jag är inte helt insatt men det är väl olika beroende på hur klockan åldrats. Det råder delade meningar om hur sol/uv-strålning påverkar och jag är inte den som sitter på svaret. Dock tror jag att från början var alla index åt det vita hållet.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
easy rider skrev:
Jag är inte helt insatt men det är väl olika beroende på hur klockan åldrats. Det råder delade meningar om hur sol/uv-strålning påverkar och jag är inte den som sitter på svaret. Dock tror jag att från början var alla index åt det vita hållet.

Javisst, all lysmassa var vit(ish) från början - men faktorer som färg, värme, fukt och ljus har gjort att prylarna åldrats olika.
 

calzone

Vacheron
Singular skrev:
Det beror väl på vad du själv tycker är fint?


Det här tycker jag är snyggt !

DSCN7331_zpsefba9e0d.jpg
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Vill du ha en klocka som ser ut sådär är det enda rådet att köpa en klocka som ser ut på samma sätt (alt låta någon lägga på lysmassa i en nyans du gillar). Generellt sett är väl konsensus att mörker, fukt och värme (som möjliggör högre luftfuktighet) gjort att lysmassa mörknar/gulnar, men det är väl ambitiöst att försöka förvandla klockor på egen hand.
 
C

Crowolf

Guest
Så de där knallgula var en gång vita?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

paradis

Audemars
Crowolf skrev:
Så de där knallgula var en gång vita?


Sent from my iPhone using Tapatalk

ock för att blandningen heter tritium,det är det som åldras.Idag kör dom med luminova ,kommer aldrig att åldras.Vad som gör att den får den färg (Patina)tror jag ingen vet 100%,ljus,sol,mm Det finns dom som av någon anledning har haft klocka i kassaskåp i 10 år,hämtat den,ock den hade patina !!!
Tror att snart kommer fler,ock förklarar, som kan mera om detta.
 

paradis

Audemars
Singular skrev:
Vill du ha en klocka som ser ut sådär är det enda rådet att köpa en klocka som ser ut på samma sätt (alt låta någon lägga på lysmassa i en nyans du gillar). Generellt sett är väl konsensus att mörker, fukt och värme (som möjliggör högre luftfuktighet) gjort att lysmassa mörknar/gulnar, men det är väl ambitiöst att försöka förvandla klockor på egen hand.


lägga på lysmasa du gillar,en fråga ? Blir det inte FAKE då ?????
 

calzone

Vacheron

Singular

Rolex
2-Faktor
paradis skrev:
ock för att blandningen heter tritium,det är det som åldras.Idag kör dom med luminova ,kommer aldrig att åldras.Vad som gör att den får den färg (Patina)tror jag ingen vet 100%,ljus,sol,mm Det finns dom som av någon anledning har haft klocka i kassaskåp i 10 år,hämtat den,ock den hade patina !!!
Tror att snart kommer fler,ock förklarar, som kan mera om detta.

Njae, Luminova åldras också.

paradis skrev:
lägga på lysmasa du gillar,en fråga ? Blir det inte FAKE då ?????

Jovisst, klart det blir fejkad patina. Men om det är det man vill ha i en klocka, så är inte jag den som dömer.

theargonaut skrev:
HongKong-patina kallas det väl numera. Fanns en tråd där Michael Young uttalade sig ganska rakt på sak.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

Det kallades Hong Kong-patina även innan man avsåg ommålad lysmassa - kombinationen värme och fukt är som nämnt något som rätt säkert ger mörkare lysmassa och just bland klockor från ex Hong Kong har man hittar riktigt djupgula ex.

Seikoman87 skrev:
Tråkigt :(, Vad är det snyggaste som finns Orginal då ?

Menar du gamla klockor som inte målats om och åldrats naturligt är det ännu en gång en bedömningssport utefter vad man själv tycker är snyggast - menar du klockor som kommer original med "åldrad" lysmassa så tycker jag att Panerai lyckats bra (men det är såklart trist att det är fusk ändå...).
 
C

Crowolf

Guest
Tack så mycket för alla svar Bröder! Känner mig upplyst i frågan och dumstruten får ligga kvar i garderoben.........för den här gången.:)

Allt Gott

/poppe
 
Topp