• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex,Jubilee,Endlinks?

M74

Omega
Tjena
Har en Rolex Datejust med en Oysterlänk på (16200, P serie, 2001) dvs utan lugghål. Har köpt en jubileelänk, dock så är det fel endlänkar på den (555) tror jag.
Nu är frågan vilken endlänk ska det vara, för att den ska passa? Verkar finnas ett flertal olika lösningar på problemet.
Om man skulle backa bandet till 2001, å gå till rolexbutiken å köpa en rolex datejust med en jubileelänk vad skulle det ha suttit på den då.

Någon som har koll?

/Mathias
 

acce1999

Patek
2-Faktor
555B, med hål för bandstiften är vad du behöver. 555 är rätt för Datejust, men till boett med genomgående bandstiftshål.

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Tack, men det verkar som det finns 555B OCH 555 med ett "nedsänkt" B istället för direkt efter siffrorna,?
Du behöver (uppenbarligen) den ändlänk, som har uttag för att kunna sätta dit respektive ta bort bandstiften underifrån. Har du några på gång? Kolla bara att de inte är hela undertill. Sätter du dit sådana blir det svårt att få bort dem.

Finns flera varianter av märkning, men 555 är för 36 mm Datejust, så kolla bara baksidan.
 

OBRKV

Cartier
Kapar tråden lite!
Har sett att vissa kör 555 till gamla GMTs (inte perfekt passform) men jag förstår inte hur det är möjligt.. Går ens de fetare bandstiften igenom länken (62510H) och ändlänkarna (555)?
 

MKC

Omega
Bumpar liv i denna, då jag skrev i en annan tråd tidigare idag utan svar. Kanske någon av er med koll på detta:

Har kikat på lite DJs från åren 1997-1999. Noterar att end-links av 555B är det som de flesta har, men de flesta har "555 B" och en del (betydligt färre) "555B". Försökt googla och letat online kring olika bloggar om huruvud man ändrade detta etc. Någon som är påläst kring detta?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Bumpar liv i denna, då jag skrev i en annan tråd tidigare idag utan svar. Kanske någon av er med koll på detta:

Har kikat på lite DJs från åren 1997-1999. Noterar att end-links av 555B är det som de flesta har, men de flesta har "555 B" och en del (betydligt färre) "555B". Försökt googla och letat online kring olika bloggar om huruvud man ändrade detta etc. Någon som är påläst kring detta?
Vad menar du, att det är ett mellanrum vid "555" och "b"?
De brukar vara stämplade 555 med B under.
 

MKC

Omega
Vad menar du, att det är ett mellanrum vid "555" och "b"?
De brukar vara stämplade 555 med B under.
Exakt det jag menar. Sedan finns även du du menar, med 555 och ett b under mellersta 5:an. Tror den med b under 555 är äldre version (?). Men menar som sagt ”555B” vs ”555 B”. Väldigt knapphändig info online…
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Exakt det jag menar. Sedan finns även du du menar, med 555 och ett b under mellersta 5:an. Tror den med b under 555 är äldre version (?). Men menar som sagt ”555B” vs ”555 B”. Väldigt knapphändig info online…
De produceras ju än idag så det har garanterat ändrats för att dra ner på kostnader. Stämpla en gång vs 2. Gissningsvis.
 
  • Like
Reactions: MKC
Funderar på att göra något som inte är helt by the book. Men att sätta en jubilee 62510 på en 16800. Någon som har idé om vilka endlinks som behövs?`lättast att hitta dem hos AD?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Funderar på att göra något som inte är helt by the book. Men att sätta en jubilee 62510 på en 16800. Någon som har idé om vilka endlinks som behövs?`lättast att hitta dem hos AD?
502. Det kan bli väldigt bra, enligt min mening. 16610LV på jubilee är kanske den bästa varianten. Lånar in javileons bild här.
IMG_0149.jpeg
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
Funderar på att göra något som inte är helt by the book. Men att sätta en jubilee 62510 på en 16800. Någon som har idé om vilka endlinks som behövs?`lättast att hitta dem hos AD?

Husk at du trenger 62510H stemplet "50" for å få 1,8mm spring bars til å passe - og du kan benytte både 502B og 502T dersom 16800 har lug holes.
 
Topp