• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Jubilee skruvar sitter fast

DrKlocka

Audemars
Hej,
Köpte nyligen ett vintage Jubilee 62510h. Problemet är att tre av skruvarna till länkbitar är stenhårt fast. Har försökt att värma med både tändare och i kokat vatten men det enda som händer är att huvudet blir rundare. Lämnade dessutom in länken till Bergström i Uppsala och de kunde inte få loss skruvarna. Deras enda lösning på att korta länken var att kapa av länkbitar, vilket jag tycker låter som en sjukt dålig lösning. Måste finnas något annat sätt.

Har ni något råd?
 

BengtBengt

Breitling
Prova med 556 lösningsspray. Tag några få droppar på gäng-sidan av skruven, inte på huvudet, och vänta en timme eller två. Har lossat en skruv så, inte en Jubilee dock och jag vet inte om det är korrekt, men det funkade för mig.
 

DrKlocka

Audemars
Ska dra iväg ett tag nu så dränker den i 5-56 och testar om ett par timmar.
I värsta fall borde man ju kunna borra ur den lilla gängade delen, hellre det än att klippa av länkbiten som Bergströms föreslog?
 

rogart-63

Patek
Varmt vatten i Ultraljudsbadet eller nåt lösningsmedel i UL badet. Så det verkligen tränger i gängan. Tror jag läst nånstans att dom sitter med loctite. Värme brukar ju funka men då måste du lossa den när det är varmt.
 
Om det är en AD verkstad som gjort så är der röd Loc-tite och löses med värme. Lossnar den inte med värme så är inte Loc-titen problemet, utan någon som dragit åt dem för hårt.
Är du säker på att du har rätt mothåll och en mejsel som passar perfekt för att skruva? (VÄLDIGT lätt att runda skruvar som sitter hårt med en mejsel som många tänker "Äh, det här funkar väl!" Du förstör både mejsel och skruv väldigt fort.)
 

DrKlocka

Audemars
Vet inte hur skruvarna är fastsatta då jag köpte den, men någon typ av gänglåsning är det ju. Testade nyss igen och fick inte loss skruvarna.
Bergströms Ur, som är Rolex AD kunde ju inte heller få loss dem med värme och rätt mejsel. Sjukt störande...
 

Såkkett

Omega
Gänglåsning finns ju i en uppsjö av olika specs både permanenta och borttagningsbara.
Loctites värsta behöver man nog upp i 250 grader i alla fall innan det släpper och även då kan det behövas slagmejsel och då är det oftast bättre att borra ur om man är rädd om det som skruven sitter i.
 
Topp