• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex köp

Joacim Welander

Breitling
Hej !
Efter mycket tänkande fram och tillbaka så har jag väldigt länge varit sugen på en rolex !
Gärna en sub och även inne på den utan datumtavla. Var på nymans nyligen och testade den ! Fin känsla man fick .
Nu till frågan , ska man köpa en ny , eller leta nån med lite mer patina ? Vet ej hur länge jag tänkte behålla klockan men nån dag kanske man vill byta den mot en annan modell . Hur står sig suben generellt i värde ? Får man igen pengarna ? Är det lättsålt ? . Många frågor men men.
Mvh
 

bjoern

Breitling
Om du testade en ny så var det en 114060, dessa patineras inte något särskilt då lysmassan inte är densamma som på de äldre 1680 samt 14060, fördelen med den nya är framförallt den nya länken med glidelock. Prismässigt så förlorar du alltid pengar på att köpa nytt, köper du begagnat så håller de oftast värdet bra förutsett att du vet vad du köper, tips är att använda forumets egna köp & sälj då det oftast är schysst prissatt här :). Samt om du vill ha en äldre vintage rolex med patina så råder de flesta att du gör ordentligt med research först!

Lycka till!
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Om du testade en ny så var det en 114060, dessa patineras inte något särskilt då lysmassan inte är densamma som på de äldre 1680 samt 14060, fördelen med den nya är framförallt den nya länken med glidelock. Prismässigt så förlorar du alltid pengar på att köpa nytt, köper du begagnat så håller de oftast värdet bra förutsett att du vet vad du köper, tips är att använda forumets egna köp & sälj då det oftast är schysst prissatt här :). Samt om du vill ha en äldre vintage rolex med patina så råder de flesta att du gör ordentligt med research först!

Lycka till!

Jojo men du pratar om olika referenser och skippar samtidigt en drös viktiga referenser...
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Varför inte lyfta blicken mot en GMT?
16710 tycker jag är så mycket bättre än en så kallad tråksub:)
Fredagsrolex.jpg
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Fina klockor oavsett vilken modell du tittar på. Om du skall köpa nytt el Beg är svårt att svara på. Beror på vad du vill ha. De är olika modeller och olika priser. klockorna håller bra värdemässigt (om du inte köper från LW då..)
 
Om jag skulle köpa en sub skulle det bli en 14060M, helt enkelt för jag tycker suben är så mycket snyggare utan maxi caset. Annars är väll typ allt bättre på den nya: lume, spänne mm. Men för min del är det det gamla caset som gjort den till en design Icon.
 

JohnDoe

Rolex
Begagnat är en djungel, särskilt lite dyrare vintage. Finns många fällor att gå i. Bara att söka runt här på forumet så hittar du mycket info. En pålitlig säljare med goda referenser är en grundförutsättning. Köper du en ganska "ny begagnad", dvs såld efter 1 juli 2015 har du 5 års garanti och du kommer sannolikt inte att förlora särskilt mycket pengar. Eller så kollar du om gassan på schipol har någon inne (de säljs fort) och köper en ny med hyfsad rabatt.
 

bjoern

Breitling
Jojo men du pratar om olika referenser och skippar samtidigt en drös viktiga referenser...

Rabblade bara upp det jag hade i skallen lite fort innan sovdags, du får ju gärna tillägga det du tycker saknas, jag befinner antagligen inte lika mycket kunskap som många här utan försökte bara vara hjälpsam :)
 

Joacim Welander

Breitling
Tack för era svar !
Ja som ni flesta säger så är jag inte världens bästa på klockor och skulle säkerligen kunna bli lurad på en vintage men ska man ha en sån har jag hört att man ska ha en med fulset osv . Gmt är fina ! . Men jag vet ju inte hur länge jag vill ha klocka. Det kan lika gärna vara så att man vill byta efter ett halvår. Och som sagt är det svårsålt ? Kan man byta klockor på en butik ? Mvh
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Fina klockor oavsett vilken modell du tittar på. Om du skall köpa nytt el Beg är svårt att svara på. Beror på vad du vill ha. De är olika modeller och olika priser. klockorna håller bra värdemässigt (om du inte köper från LW då..)

+ på de sistnämnda. Såg att dom har en SD för 93000, var tvungen att gnugga mig i ögonen.
 

hampuseriksson

Cartier
2-Faktor
Tack för era svar !
Ja som ni flesta säger så är jag inte världens bästa på klockor och skulle säkerligen kunna bli lurad på en vintage men ska man ha en sån har jag hört att man ska ha en med fulset osv . Gmt är fina ! . Men jag vet ju inte hur länge jag vill ha klocka. Det kan lika gärna vara så att man vill byta efter ett halvår. Och som sagt är det svårsålt ? Kan man byta klockor på en butik ? Mvh

Stålrollar är lättsålda. Och nej du kan inte byta in i butik inte hos en AD iallafall.
 

Zalath

Panerai
Tack för era svar !
Ja som ni flesta säger så är jag inte världens bästa på klockor och skulle säkerligen kunna bli lurad på en vintage men ska man ha en sån har jag hört att man ska ha en med fulset osv . Gmt är fina ! . Men jag vet ju inte hur länge jag vill ha klocka. Det kan lika gärna vara så att man vill byta efter ett halvår. Och som sagt är det svårsålt ? Kan man byta klockor på en butik ? Mvh
Om du köper en begagnad GMT så är de relativt lätta att sälja vidare för ungefär samma pris senare. Leta bland annonser här på forumet och fråga om hjälp så ska det nog lösa sig!
 

Ako

Rolex
2-Faktor
Fundera på budget o vilka faktorer du tycker är viktiga, tex
Box o papper..
Ad eller gråhandel
Nytt eller beg


Personligen föredrar jag plexi o målade index.. , 5513 ...
O du kan få en bra 5513 på länk till samma priser som en ny sub .
 

NiklasM

Omega
Var i samma sits som dig för ett tag sedan. Testade fram och tillbaks mellan modeller och tankar kring beggat eller nytt. (Patina är ett trick att sälja beggat, dyrt ;))
Släppte tankar på Subben då jag inte vill ha en så pass "vanlig" klocka. Jag var otroligt nära att köpa en Expy1 hos svensk AD men då leveranstiderna är provocerande tramsiga så avbokade jag och hade tur här på Köp & Sälj. Fick tag i en 3 veckor gammal Expy2, fullset till rasande bra pris. Det enda som inte ingick jämfört med Nymans var en kapselespresso.. Så mitt tips - hoppa svensk AD om du har tiden att vänta på tillfället antingen på C24 eller här på Köp & Sälj. Då kan du köpa nya band till klockan för de tusenlappar du sparar. Eller så är det en start till nästa klocka

a.jpg
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Var i samma sits som dig för ett tag sedan. Testa fram och tillbaks mellan modeller och tankar kring beggat eller nytt. (Patina är ett trick att sälja beggat, dyrt ;))
Släppte tankar på Subben då jag inte vill ha en så pass "vanlig" klocka. Jag var otroligt nära att köpa en Expy1 hos svensk AD men då leveranstiderna är provocerande tramsiga så avbokade jag och hade tur här på Köp & Sälj. Fick tag i en 3 veckor gammal Expy2, fullset till rasande bra pris. Det enda som inte ingick jämfört med Nymans var en kapselespresso.. Så mitt tips - hoppa svensk AD om du har tiden att vänta på tillfället antingen på C24 eller här på Köp & Sälj. Då kan du köpa nya band till klockan för de tusenlappar du sparar. Eller så är det en start till nästa klocka

a.jpg
Är det en synvilla eller har någon knackat på bezeln med en kulhammare?
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Min första lyxklocka var en 114060 Sub. Jag köpte den via ch24 från en säljare som heter Mall of Watches Monaco. Nypriset hos AD är 65' och jag betalade totalt (mellanhand, frakt och klockan) 55'. Fick den dagen efter med UPS till dörren. Sedan sålde jag den och fick till och med något mer än vad jag hade gett för kalaset. Köpte sedan tillbaka en likadan.

Två råd:
1. Köp via ch24 då prisskillnaden är 10' och prutmånen på kanske den mest populära stålrolexen är minimal hos AD.
2. Sälj den sedan inte. Man ångrar det bara.

http://www.mallofthewatch.com
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Bra val med 114060, klart snyggare utan datum. Jag strulade med det där och köpte först 114060 och fick sedan för mig att datum var så extremt viktigt att jag flippade den och köpte 116610. När jag väl hade 116610 så insåg jag rätt fort att datumbubblan förstör urtavlan och symmetrin. Nu är jag tillbaka till 114060 och är som nykär i den :)
 

JohnDoe

Rolex
Ja stål blir det inget halvguld (urk) , kan ni länka nåt här i forumet om ni orkar ? Och ska man göra upp affären på en klockbutik ? Mvh
Göra upp beg affär med privatperson i en butik, skulle inte tro det. Vad tror du bilhandlaren skulle säga om du gör upp en bilaffär i deras lokaler. Inte i deras intresse. De flesta Rolex AD har helt slutat med äkthetsintyg för att de tröttnat på alla som springer där. Kort sagt så måste du nog ha kunskap och trygghet själv om du gör upp en privataffär. Annars är det handlare som gäller. Om du tror att du tröttnar på klockan inom några månader ska du nog inte köpa någon nu, risk för förlust.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Ja stål blir det inget halvguld (urk) , kan ni länka nåt här i forumet om ni orkar ? Och ska man göra upp affären på en klockbutik ? Mvh
Köpte en nästan ny DJ an @Stomatologen. Träffades på ett hotel i en storstad. Hade lyckats luska ut var han fått den från så med hans ks-historik var jag trygg. Det handlar om att försöka köpa säljaren, dvs övertyga dig om att han är OK.

Konstigt att stämma träff på ett hotel, se vilsen ut och sedan föra över ~50k. Sen gå därifrån med en liten påse. Bestämmer du träffpunkt så ta ett publikt ställe. Förklara för de som kan iakta dig vad du gör. Lycka till.
 
Topp