• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

alfgren

Rolex
2-Faktor
Intressant hur vissa dissar Steinhart här men rekommenderar Glycine Combat i andra trådar. För mig är det exakt samma sak Tydligen inte, vissa märken har tydligen rätt att göra hommager men andra inte. Rätt märkligt.

Generellt tycker jag dock den här typen av trådar är oändligt mycket bättre än ytterligare en skryttråd av ryggdunkarmaffian som härjar på det här forumet. Modell "Titta på min dyra Rolex. Fan vad häftig jag är!".
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Jo det gör de, enkom en klockkunnig kan se att de inte är Rolex. Bryr jag mig? Inte ett dugg. Vill någon gå runt med dem så är det ok för mig! Man kan dock inte förvänta sig att folk inte skall reagera på ett klockforum. Det fina här är att du kan få hylla Steinhart och andra kan få spy galla. Vi är ett diskussionsforum och påhopp på klockor är ok. Det är däremot inte ok att kalla folk sura gubbar för att de inte håller med!

Nä, oavsett vad man tycker så utger de sig inte för att vara Rolex.
 

sveol

Cartier
Rolex.
usequgyt.jpg


Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det där är skitsnack, konceptet bygger på att folk skall göra brand recognition.


Så om du inte ser skillnad på en Kawasaki Kx eller en Yamaha Yz då utger sig den ena för att vara den andra? Brand recognition? Du säger att bara kunniga ser skillnad, vad ska de okunniga finna för brand recognition? De ser en klocka. Att de utger sig för att vara Rolex stämmer inte.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Intressant hur vissa dissar Steinhart här men rekommenderar Glycine Combat i andra trådar. För mig är det exakt samma sak Tydligen inte, vissa märken har tydligen rätt att göra hommager men andra inte. Rätt märkligt.

Generellt tycker jag dock den här typen av trådar är oändligt mycket bättre än ytterligare en skryttråd av ryggdunkarmaffian som härjar på det här forumet. Modell "Titta på min dyra Rolex. Fan vad häftig jag är!".

Fast skillnaden är att Glycine är en gammal tillverkare med flera egna designer som faktiskt tävlade med Rolex och förlorade om patent på första automaten. Att jämföra med Steinhart visar faktiskt bara att man inte kan mycket om klockor.
 

sveol

Cartier
Trevligt att de gör egen design även om den är bristfällig. Tror du Steinhart skulle överleva på det där?


Det kan jag inte svara på. Det är dock många tillverkare som enligt mig har bristfällig design, men som uppenbarligen överlever. Om du går in på deras sida så tror jag att de har runt 4 modeller som inspireras av Rolex. De har rätt många modeller i egen design, samt inhouse urverk. De jobbar mot att få en egen identitet.

Btw jag tycker det är tråkigt att Rolex kopierade Steinhart med deras Hulk. Steinhart var först ut med den färgsättningen ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Det kan jag inte svara på. Det är dock många tillverkare som enligt mig har bristfällig design, men som uppenbarligen överlever. Om du går in på deras sida så tror jag att de har runt 4 modeller som inspireras av Rolex. De har rätt många modeller i egen design, samt inhouse urverk. De jobbar mot att få en egen identitet.

Btw jag tycker det är tråkigt att Rolex kopierade Steinhart med deras Hulk. Steinhart var först ut med den färgsättningen ;)


Tycker det är mycket kul om Steinhart börjar köra egen design. Skulle de lägga till inhouse så får de hög cred i min bok.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Javisst delar de arv, men vad tycker du? Tudor Pelagos ex, Är inte den väldigt likt en Sub? Jag tycker det.

Jag är inte för kopior på något sett, men jag har svårt att förlika mig i hysteri. Vi får väl hoppas att ägarna till dessa homage får upp intresset för klockor och bli medlemmar på KS så vi alla kan diskutera & tycka om vårt favoritämne klockor.

Nä nu ska jag hålla upp en rom och gå ut och ge kalvarna lite vatten.

Tudor Pelagos är väldigt lik en Tudor Submariner Snowflake. Har aldrig sett en Rolex med fyrkantiga index. Det är ju helt och hållet en Tudordesign. Har heller aldrig sett en Rolex i titan.

Tudor lanserades ju som ett billigare alternativ till en Rolex av Rolex ägare. T ex Subben delade boett, krona, armband och visare med Rolex men hade ett annat verk från Eta.
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Tudor Pelagos är väldigt lik en Tudor Submariner Snowflake. Har aldrig sett en Rolex med fyrkantiga index. Det är ju helt och hållet en Tudordesign. Har heller aldrig sett en Rolex i titan.

Tudor lanserades ju som ett billigare alternativ till en Rolex av Rolex ägare. T ex Subben delade boett, krona, armband och visare med Rolex men hade ett annat verk från Eta.


Rolex styrs/ägs vad jag förstår av en stiftelse. En bidragande orsak till att jag föll för märket.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Så om du inte ser skillnad på en Kawasaki Kx eller en Yamaha Yz då utger sig den ena för att vara den andra? Brand recognition? Du säger att bara kunniga ser skillnad, vad ska de okunniga finna för brand recognition? De ser en klocka. Att de utger sig för att vara Rolex stämmer inte.

Tror varken Kawa eller Yamma vill, försöker eller behöver snylta på varandra. Om inte du ser att Steinhart snyltar på Rolex så är det minst sagt besynnerligt..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Ibland är det nog bra att man är lite eftertänksam med vad man postar och således vara beredd på måtstånd/protester. Jag har själv gått i den hårda skolan på gamla TTT där jag säkerligen släppt ut en och annan groda ur munnnen och gör det säkerligen här också fortfarande ibland.

Sen håller jag inte med om att andra klockor som inte är Rolex är mindre accepterade. Finns flertalet Omegaälskare, Grand Seikoälskare osv... Och bara för att exempelvis Spencer66 inte gillar Seikorelaterade dinkor tror jag nog inte att han skulle se ner på mig som person eftersom jag har GS som ett av mina favorit klockmärken.
 
C

China

Guest
Fast skillnaden är att Glycine är en gammal tillverkare med flera egna designer som faktiskt tävlade med Rolex och förlorade om patent på första automaten. Att jämföra med Steinhart visar faktiskt bara att man inte kan mycket om klockor.

Nja, det är väl en ganska selektiv tolkning av vem som uppfann den första automaten? John Harwood var först med att ta ett patent 1924, urverken tillverkades först av Anton Schild S.A. och Walter Vogt, senare började Blancpain med licenstillverkning under 1928. Rolex eller rättare sagt Aegler utvecklade sin automat från Harwood's design 1930. Rolex hade för övrigt ingen egen produktionskapacitet vid den här tiden. Glycine kom med en helt egenutvecklad automat 1931, men projektet föll p.ga. brist på kapital.

Tidiga föregångare var Perrelet och Abraham-Louis Breguet på 1770talet med automatiska fickur. Breguet var först ut med produktion, en förbättrad version av Perrelets konstruktion.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ibland är det nog bra att man är lite eftertänksam med vad man postar och således vara beredd på måtstånd/protester. Jag har själv gått i den hårda skolan på gamla TTT där jag säkerligen släppt ut en och annan groda ur munnnen och gör det säkerligen här också fortfarande ibland.

Sen håller jag inte med om att andra klockor som inte är Rolex är mindre accepterade. Finns flertalet Omegaälskare, Grand Seikoälskare osv... Och bara för att exempelvis Spencer66 inte gillar Seikorelaterade dinkor tror jag nog inte att han skulle se ner på mig som person eftersom jag har GS som ett av mina favorit klockmärken.

Tilläggas bör att jag äger och bär fyra Seiko!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Nja, det är väl en ganska selektiv tolkning av vem som uppfann den första automaten? John Harwood var först med att ta ett patent 1924, urverken tillverkades först av Anton Schild S.A. och Walter Vogt, senare började Blancpain med licenstillverkning under 1928. Rolex eller rättare sagt Aegler utvecklade sin automat från Harwood's design 1930. Rolex hade för övrigt ingen egen produktionskapacitet vid den här tiden. Glycine kom med en helt egenutvecklad automat 1931, men projektet föll p.ga. brist på kapital.

Tidiga föregångare var Perrelet och Abraham-Louis Breguet på 1770talet med automatiska fickur. Breguet var först ut med produktion, en förbättrad version av Perrelets konstruktion.

Fast du bekräftar ju bara min tes med ditt inlägg..
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tror varken Kawa eller Yamma vill, försöker eller behöver snylta på varandra. Om inte du ser att Steinhart snyltar på Rolex så är det minst sagt besynnerligt..

Varför är du så besvärlig? Jag har aldrig skrivit att de inte snyltar, jag har inte heller skrivit att det är okej. Det jag skrev är att de inte utger sig för att vara Rolex, de vet du också. Gör om , gör rätt. Den här gången har du fel.
 

Peter K

Panerai
2-Faktor
Jättekul med forummedlemmar som kan sin sak. Det är behållningen att vara med här på forumet.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Varför är du så besvärlig? Jag har aldrig skrivit att de inte snyltar, jag har inte heller skrivit att det är okej. Det jag skrev är att de inte utger sig för att vara Rolex, de vet du också. Gör om , gör rätt. Den här gången har du fel.

De kopierar den mest ikoniska tillverkarens mest kända modeller och du säger att de inte snyltar? Varför snylta de inte på Nivada, Enicar eller Movado istället då? Därför att det lönar sig att snylta på Rolex design då de flesta vill vara med på framgångståget. Så länge man kopierar Rolex design kan man inte hävd att man inte varumärkes eller renommésnyltar.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Fast skillnaden är att Glycine är en gammal tillverkare med flera egna designer som faktiskt tävlade med Rolex och förlorade om patent på första automaten. Att jämföra med Steinhart visar faktiskt bara att man inte kan mycket om klockor.

Det är möjligt att du kan mer om klockor men i så fall har du problem med synen. Egen design?
Review013.jpg

Steinhart har också egna designer. Men de räknas förstås inte. Eller?
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Vänta, vänta, vänta...


Fast vänta lite nu... Steinhart och egen design, njae... De två orden rimmar illa, riktigt illa... Alltså, Steinhart verkar leva på att kopiera andra märken där jag i det här inlägg har lagt tyngd på Rolex-modeller.

Rolex Submariner 6538 Big Crown
bigcrown.jpeg

Steinharts version
bigcrown.jpg









Rolex Submariner 16610
16610.jpg


Stenharts submariner
16610.jpg








Rolex Submariner med Comex-märkning
comex.jpg


Steinhart...
comex.JPG







Rolex Explorer 1655
exp.JPG



Steinhart
exp.jpg





Rolex 16610LN "Kermit"
kermit.jpg


Steinhart



rUVSGAs.jpg


Rolex ikon, MilSub
milsub.jpg

Steinhart

N2Qdm0p.jpg


Rolex GMT Master 16710
pepsi.jpg



Steinhart

ojxF9bq.jpg



Rolex Double Red Sea Dweller, DRSD

RDSD.jpg


Steinhart
DRSD.jpg


Rolex 116619
wg.JPG



Steinhart (antagligen inte i vitguld)
OmD3UFW.jpg



En IWC Chrono
iwc.jpg


Steinhart
sP4Zo8n.jpg



Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...
 

Jacob

”Kiss me im norwegian”
Moderator
Vänta, vänta, vänta...


Fast vänta lite nu... Steinhart och egen design, njae... De två orden rimmar illa, riktigt illa... Alltså, Steinhart verkar leva på att kopiera andra märken där jag i det här inlägg har lagt tyngd på Rolex-modeller.

Rolex Submariner 6538 Big Crown
bigcrown.jpeg

Steinharts version
bigcrown.jpg









Rolex Submariner 16610
16610.jpg


Stenharts submariner
16610.jpg








Rolex Submariner med Comex-märkning
comex.jpg


Steinhart...
comex.JPG







Rolex Explorer 1655
exp.JPG



Steinhart
exp.jpg





Rolex 16610LN "Kermit"
kermit.jpg


Steinhart



rUVSGAs.jpg


Rolex ikon, MilSub
milsub.jpg

Steinhart

N2Qdm0p.jpg


Rolex GMT Master 16710
pepsi.jpg



Steinhart

ojxF9bq.jpg



Rolex Double Red Sea Dweller, DRSD

RDSD.jpg


Steinhart
DRSD.jpg


Rolex 116619
wg.JPG



Steinhart (antagligen inte i vitguld)
OmD3UFW.jpg



En IWC Chrono
iwc.jpg


Steinhart
sP4Zo8n.jpg



Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...
Och så var det med den saken.
Tack. Pedagogiskt presenterat.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Spencer66 Att Steinhart gör hommager behöver vi inte diskutera, det är solklart. Det ytterst märkliga i min värld är att Glycine (som gör exakt samma sak, att man byter färg på nån detalj ändrar inte det) kommer undan och tvärtom ofta rekommenderas. Jag skulle skämmas mer med ovanstående klocka än en Steinhart eftersom den kostar dubbelt så mycket men fortfarande bara är en hommage. Dubbelt så dumt.
 
Topp