• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Kopia

Jag intervjuade Kristian Haagen nyligen, han berättade att han började med en Rolex-kopia (alltså KOPIA - inte homage) när han var ung och inte hade råd med med en riktig. Senare blev det desto fler äkta Rolexar, men han skäms inte för hur det hela började och jag fick gärna skriva det. (Han skulle såklart aldrig köpa en kopia idag ;-))

Allt är en fråga om resurser, tror att en del gått på "varumärkesmyten" lite väl hårt - antagligen bara för att de har råd. Tycker att tonen blir lite väl "religiös"… Tror att vi som forum mår bra av att respektera och uppmuntra klockintresset framför det extrema "varumärkesintresset" - det finns andra forum tillägnade specifika varumärken!

Tycker de största klockbloggarna som tex http://wornandwound.com har en sund inställning till homager.

Mvh
/Johan
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Märkligt att hacka på Peter K. Jag ser inga problem med hommager. Tror till och med att Rolex håller med mig, att företaget respekterar märken som Steinhart eftersom dessa bidrar till att upprätthålla Rolex prestige. Kungen Rolex mår förstås bara bra av att ha idoler som Steinhart – det är min tanke

Edit
Orkar inte tjafsa om det här igen...
 
  • Like
Reactions: ZQT

MBx

Cartier
Vänta, vänta, vänta...


Fast vänta lite nu... Steinhart och egen design, njae... De två orden rimmar illa, riktigt illa... Alltså, Steinhart verkar leva på att kopiera andra märken där jag i det här inlägg har lagt tyngd på Rolex-modeller.

<snip>

Alltså, ni som tycker att Steinhart kör sin egna stil och kämpar för att plocka fram egna designer...

Fan, gå och gräv ned er...


"Talent borrows, genius steals".;)

Det var inte jag som kom på citatet utan Oscar Wilde.:blackeye:;)
 

TLåbbman

Omega
Steinhart är ju en kopia rakt av. Vilket i sig knappast är en bedrift (eller hyllning) men kan ses som en kul grej, en klocka att ha på skoj, för just klassiska modeller som annars ändå är omöjliga att få tag på typ 1655. Glycine skulle jag mer kalla homage, dvs uppenbart inspirerad av en annan design, på så vis en hyllning, men ändå en egen tolkning.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Forumets snyggaste 1655?
image.jpg
Den är brutalt fin!
 

hellbit

Cartier
Men herregud! Det är väl uppenbart pinsamma kopior som de spottar ut. Personligen skulle jag aldrig bära en kopia. Vill inte utge mig för något jag inte är eller står för. Mao har jag inte råd/prioriterar inte att lägga tex 70kkr på en klocka ja då köper jag något helt annat. Likadant med allt. Hellre Ikea möbel än falsk Arne J fåtölj. Hellre h&m tröja än fejk Armani osv osv. Det kommer ändå spegla sig förr el senare att man inte är en person som prioriterar dyra prylar och då hamnar man till slut bara fel. Man ska aldrig glömma vilka signaler man sänder ut med tex kläder, klockor bilar mm mm. Nu har jag gjort min ståndpunkt gjord:)
 

Pope

Cartier
Steinhart är inge kul, det är många gånger fastslaget. Hade det stått MKii i stället för Steinhart så hade många här inne skickat gratulationer. Också tidigare fastslaget och mycket konstigt.

Det finns alltså hommager som är kreddigare än andra. o_O

Grattis Peter K!! Gillar du dom så gillar du dom.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
1522571d1402332174-show-your-steinhart-part-3-photos-only-racetimer2.jpg

Faller denna modellen in som kopia/homage? Den togs ju fram i vågorna av Tudor Heritage Chrono's uppmärksamhet, lånar friskt av designelementen men är ändå inte ett rent plagiat.
 
Men herregud! Det är väl uppenbart pinsamma kopior som de spottar ut. Personligen skulle jag aldrig bära en kopia. Vill inte utge mig för något jag inte är eller står för. Mao har jag inte råd/prioriterar inte att lägga tex 70kkr på en klocka ja då köper jag något helt annat. Likadant med allt. Hellre Ikea möbel än falsk Arne J fåtölj. Hellre h&m tröja än fejk Armani osv osv. Det kommer ändå spegla sig förr el senare att man inte är en person som prioriterar dyra prylar och då hamnar man till slut bara fel. Man ska aldrig glömma vilka signaler man sänder ut med tex kläder, klockor bilar mm mm. Nu har jag gjort min ståndpunkt gjord:)

Tycker att det är osakligt att jämställa homager med kopior (dvs varumärkesförfalskningar). Men de märken inom andra områden som du nämner, tex IKEA och H&M kopierar - rentav stjäl design - friskt och ofta! Och har åkt dit för det ett antal gånger - men de har råd med det ;-)
 

hellbit

Cartier
Tycker att det är osakligt att jämställa homager med kopior (dvs varumärkesförfalskningar). Men de märken inom andra områden som du nämner, tex IKEA och H&M kopierar - rentav stjäl design - friskt och ofta! Och har åkt dit för det ett antal gånger - men de har råd med det ;-)
Men jag håller med om att Ikea också precis som många andra stora företag ligger på gränsen. Men jag skulle ju aldrig köpa en Ikea pryl som är en kopia av något annat. Dessutom tycker jag att vi talar något helt annat här. Alla exemplen i tråden är ju kopior rakt av och då skäms jag att ens diskutera märket.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var står folk på den här?

Bell-Ross-BR-123-GMT-24H-10.jpg
Den där var fet! GMT-visaren är det ju mycket Rolex över, men jag tycker de kommer undan. :)

1522571d1402332174-show-your-steinhart-part-3-photos-only-racetimer2.jpg

Faller denna modellen in som kopia/homage? Den togs ju fram i vågorna av Tudor Heritage Chrono's uppmärksamhet, lånar friskt av designelementen men är ändå inte ett rent plagiat.
Njae. Kanske inte homage, men lite snuskigt är det kanske att den släpps samtidigt som Heritage chrono. Ungefär lika genomskinligt som när Armagheddon och Deep Impact släpptes samtidigt. :D Å andra sidan är den ju rätt lik en gammal Seiko-modell också, så jag tycker den klarar sig. :)
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor


Håller med, tycker det är rätt bra nivå på diskussionen. Detta är ju ett ämne som annars tenderar till att spåra ur.
Jag uppskattar att få höra åsikter från rolex och iwc-ägare.

Men om jag drar det lite hårdare. Bara för att man äger en dyr klocka så tycker jag inte att rikta sin kritik mot billigare märken Skulle man nästan inte kunna hävda att Rolex Submariner är en kopia av en lancpain Fifty Fathoms? Någon på Rolex hade ju klämt på en Fifty Fahorns när de tog fram submarinern. Sen har vi Omega, men det är ett helt annat kapitel :)
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Go tråd man missat i Barca, haha.. Homage-märken är skit. Deal with it och sluta vara så djävla snåla spara chips och läskpengarna ni bränner på ica i några år och lev med en Seiko sålänge. De märken som vid enstaka fall gjort snedsteg får man kanske leva med... Rolex är för alltid ett märke som tyvärr får hantera intrång i deras briljanta tidlösa design konstant.:blackeye:
 
Topp