• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, lurad?

Sune Andersson

Breitling
Hej!
Jag har länge gått i valet och kvalet om jag ska köpa mig en Rolex eller inte, efter en del letande på Chrono24 bestämde jag mig tillslut att slå till på en Submariner från 2007, säljaren är en trusted seller och har även en egen klockbutik i Köln, Tyskland.

Jag betalade in beloppet till Chrono24 men fick igår ett samtal från urmakaren att det tyvärr blivit ett litet fel i annonsen och att klocka är från 2006 och inte 2007, jag skulle självklart få tillbaka en summa om jag godtog 2006 men sa att jag inte var intresserad då 06 inte har Rolextexten ingraverad på bezel, det visade sig då att han hade en 2009 som jag kunde få köpa istället, nyservad med cert och box.

För att slippa krångel med att avbryta beställningen på Chrono24, vänta på att dom ska föra tillbaka pengarna och sedan göra en ny köpesförfrågan kom vi överens om att jag skulle sätta in pengar direkt till deras bank.
Har en liten oroväckande känsla i kroppen, vad är oddsen på att jag har blivit lurad? Har även googlat en del på affären och fått blandande recessioner. Är det någon som har erfarenhet/köpt klocka av Ralf Eupen?

Hemsida: https://www.juwelier-eupen.com/
Klockan: https://www.chrono24.se/rolex/rolex...0--id3390414.htm?urlSubpath=/user/notepad.htm

Med vänliga hälsningar
Sune A
 

Sune Andersson

Breitling
Du blir knappast blåst. Tycker dock att du ska passa om det inte känns bra. Finns massor med liknande klockor så varför gör en deal som oroar?
Tyckte det kändes rätt just då men direkt efter att jag satt över dom sista pengarna fick jag en olustig känsla av att allt kanske inte stod rätt till, klockan är iaf skickad nu och beräknad leverans på måndag, bara att hålla tummarna!

Vet ni om det finns något enkelt sätt att kolla så att klockan är äkta samt inte stulen? Kan man ringa till någon certifierad Rolexurmakare?

/Sune
 
  • Like
Reactions: JLW

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du ska se att det är lugnt. Du kan säkert lämna in klockan för kontroll mot en kostnad hos en AD. Knappast något de gör över telefon. Risken att något är knasigt känns minimal från handlaren du nämner.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tyckte det kändes rätt just då men direkt efter att jag satt över dom sista pengarna fick jag en olustig känsla av att allt kanske inte stod rätt till, klockan är iaf skickad nu och beräknad leverans på måndag, bara att hålla tummarna!

Vet ni om det finns något enkelt sätt att kolla så att klockan är äkta samt inte stulen? Kan man ringa till någon certifierad Rolexurmakare?

/Sune
Det räcker inte med att ringa, du måste gå dit. Finns även andra än AD som kan garantera äkthet.
 

sjstrm

Cartier
Jag skulle inte ora mig. De verkar vara en seriös ÅF :) Håller tummarna för att du blir nöjd och allt är som det ska !
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Är du orolig över äktheten, tar du med dig klockan och tillbehör, till närmaste Rolex AD och ber dom kolla och utfärda ett äkthetsintyg.
Kostar lite grann, men kan vara värt det.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Butiken ser koscher ut, men jag säger som alla andra här, ta den till en AD och kolla, så får du veta med säkerhet. Och så känns det lite bättre.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla,
Jag har nu haft klockan inlämnad på Bergströms och allt var OK, har fått äkthetsintyg också.
Kunde inte varit nöjdare med klockan då den ser helt oanvänd ut, finns inte en enda liten repa på den.

/Sune
Kollade de hur urverket mår också eller? Risken att köpa en klocka med akut servicebehov är ju större än att man får en fakeklocka.
 
Senast ändrad:

Räven

Cartier
Vad busigt. Jag är fullt medveten om att min kommentar blev en risig bump, vilket naturligtvis inte var min avsikt när jag gratulerade TS.

Jag ber om ursäkt om någon, på grund av detta, känner sig kränkt, uppjagad eller fått arbetsveckan förstörd. Så, offentlig avbön är genomförd, dassnyckeln ligger i brödkorgen och grannens katt är mjölkad.

Kan vi enas om att förskona tråden från vidare munsläng, pubertala påhejningar och påhopp a la @Boris Balkan och bara lägga saken till ro?

image.jpg
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Vad busigt. Jag är fullt medveten om att min kommentar blev en risig bump, vilket naturligtvis inte var min avsikt när jag gratulerade TS.

Jag ber om ursäkt om någon, på grund av detta, känner sig kränkt, uppjagad eller fått arbetsveckan förstörd. Så, offentlig avbön är genomförd, dassnyckeln ligger i brödkorgen och grannens katt är mjölkad.

Kan vi enas om att förskona tråden från vidare munsläng, pubertala påhejningar och påhopp a la @Boris Balkan och bara lägga saken till ro?

image.jpg
Jag hade blivit SVINGLAD ifall någon vänlig medlem tagit sig tiden att hitta, läsa och gratta mig i en tråd. Lite över två månaders bump är väl ingenting.

Grattis till rollen Sune!

De som kommenterar på sånna bumps jagar ju bara inlägg, eller yonsson?:hilarious: Eller gör jag det nu? Who knows!!

Ha en fet tisdag boys!
 
Topp