• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

Linuss

Breitling
Hej!

Jag tänkte bidra med lite bilder på en härlig vintagedinka, men även få en uppskattning av er klockgurus vad en pjäs som denna kan tänkas vara värd. Tilläggas bör att min kunskap om vintage är obefintlig.

En vän nämnde för ett par år sen att han äger en Rolex som han köpte när han var ung. Närmare bestämt 1965. En riktigt raritet, hade urmakaren som servade den senaste sagt till honom.

Jag reflekterade inte mer över det då, men i takt med att mitt intresse för klockor eskalerade så kom jag på att han tidigare nämnt detta.
Han har också nämnt att han är nyfiken på vad den skulle kunna vara värd idag.
Jag bad att få se klockan och ta några bilder för att höra mig för här vad ni tror.

Dessvärre har han bytt ut originallänken från Oyster till Jubilee.
Klocka går heller inte riktigt som den ska, utan tappar ca 10 min per dygn. Bezelringen verkar sitta där den sitter så att säga, och går inte att snurra på.
Men vacker är den, en väl använd Rolex Milgauss ref:6541 med originalkvitto från 1965.

Kan tilläggas att han inte inte har några tankar på att sälja den.

IMG_0768.JPG
IMG_0770.JPG
IMG_0776.JPG
IMG_0772.JPG

IMG_0774.JPG
IMG_0771.JPG

IMG_0765.JPG
 
Senast ändrad:

deddas

Rolex
Ref 6541 kan du få mucket pengar för om det mesta på den stämmer!
Honeycomb dial och den första(?) milgauss reffen...
Det är inte kattpiss direkt
 
  • Like
Reactions: JLW

Mvnordlander

Cartier
Hej!

Jag tänkte bidra med lite bilder på en härlig vintagedinka, men även få en uppskattning av er klockgurus vad en pjäs som denna kan tänkas vara värd. Tilläggas bör att min kunskap om vintage är obefintlig.

En vän nämnde för ett par år sen att han äger en Rolex som han köpte när han var ung. Närmare bestämt 1965. En riktigt raritet, hade urmakaren som servade den senaste sagt till honom.

Jag reflekterade inte mer över det då, men i takt med att mitt intresse för klockor eskalerade så kom jag på att han tidigare nämnt detta.
Han har också nämnt att han är nyfiken på vad den skulle kunna vara värd idag.
Jag bad att få se klockan och ta några bilder för att höra mig för här vad ni tror.

Dessvärre har han bytt ut originallänken från Oyster till Jubilee.
Klocka går heller inte riktigt som den ska, utan tappar ca 10 min per dygn. Bezelringen verkar sitta där den sitter så att säga, och går inte att snurra på.
Men vacker är den, en väl använd Rolex Milgauss ref:6541 med originalkvitto från 1965.

Kan tilläggas att han inte inte har några tankar på att sälja den.

IMG_0768.JPG
IMG_0770.JPG
IMG_0776.JPG
IMG_0772.JPG

IMG_0774.JPG
IMG_0771.JPG

IMG_0765.JPG
Kan inte bidra med någon kunskap, men vilken klocka. Avundsjuka kan jag däremot bidra med i mängder.
 

Daytona96

Rolex
Superfin milgauss!

Det är den europeiska versionen av ref. 6541.
Tavlan ser fin ut, lite brun? Visarna är korrekta och vridningsinlägget är härligt blekt och korrekt. Boetten ser tjock och fin ut. Papper och provenience ökar definitivt värdet.
Jag skulle tippa på över miljonen (beroende på var man säljer den).
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Klockan är extremt värdefull. Svårt att säga exakt men kring 1,5 MSEK skulle jag gissa på. Kanske mer. Riktigt roligt att du delar med dig. :)

Här är en som såldes i november 2015. Priserna har inte gått ned sedan dess. Snarare tvärt om... Den är dock lite annorlunda men det ger en hint om värde. Anar att er tavla är åt det bruna hållet och det ökar värdet. Skicket på er är lite nött men jag tror värdet är kring det jag nämner ovan.
http://www.phillipswatches.com/rolex-milgauss-reference-6541/

Jag kan förmedla kontakt till både köpare och auktionshus om han ändrar sig och vill sälja. Bara att kontakta mig via PM om ni vill. Sälj den absolut inte snabbt här i Sverige utan att höra er för ordentligt. Jag inbillar mig att det kan rassla till med skambud i din inbox. :)

Vill ni ha hjälp att hitta korrekt länk eller något annat så kan jag säkert hjälpa till med det också. De kostar dock snabbt minst 20-30k om man vill ha en länk från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men det är väl investerade pengar den dag klockan säljs. Jag har en korrekt länk med rätt endlinks från -62 men den sitter tyvärr på en klocka. Ni kan dock få kika på den om ni vill se hur det ser ut med rätt länk.

Om klockan inte används så skulle jag starkt rekommendera att ni låter bli att serva den. Dumt att riskera att något skadas och värdet på klockan påverkas inte om den håller tiden eller ej. Används klockan så kan man absolut fixa den om man är medveten av värdet och villig att ta risken. Jag skulle dock vara extremt försiktig med vem jag lät skruva i den.
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Klockan är extremt värdefull. Svårt att säga exakt men kring 1,5 MSEK skulle jag gissa på. Kanske mer. Riktigt roligt att du delar med dig. :)

Här är en som såldes i november 2015. Priserna har inte gått ned sedan dess. Snarare tvärt om... Den är dock lite annorlunda men det ger en hint om värde. Anar att er tavla är åt det bruna hållet och det ökar värdet. Skicket på er är lite nött men jag tror värdet är kring det jag nämner ovan.
http://www.phillipswatches.com/rolex-milgauss-reference-6541/

Jag kan förmedla kontakt till både köpare och auktionshus om han ändrar sig och vill sälja. Bara att kontakta mig via PM om ni vill. Sälj den absolut inte snabbt här i Sverige utan att höra er för ordentligt. Jag inbillar mig att det kan rassla till med skambud i din inbox. :)

Vill ni ha hjälp att hitta korrekt länk eller något annat så kan jag säkert hjälpa till med det också. De kostar dock snabbt minst 20-30k om man vill ha en länk från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men det är väl investerade pengar den dag klockan säljs. Jag har en korrekt länk med rätt endlinks från -62 men den sitter tyvärr på en klocka. Ni kan dock få kika på den om ni vill se hur det ser ut med rätt länk.

Om klockan inte används så skulle jag starkt rekommendera att ni låter bli att serva den. Dumt att riskera att något skadas och värdet på klockan påverkas inte om den håller tiden eller ej. Används klockan så kan man absolut fixa den om man är medveten av värdet och villig att ta risken. Jag skulle dock vara extremt försiktig med vem jag lät skruva i den.
Exemplariska råd
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fantastisk Milgauss, tack för att du och din vän delar med er av vintagemyset!
Lätt att lockas av hur priserna stegrat de sista åren till försäljning, hoppas han håller kvar vid att inte sälja:)
 

Nero13

Panerai
Helt underbar klocka och vilken investering ifrån hans sida. Älskar när dessa guldkorn kommer upp i trådarna :D
 

denjohan

Rolex
Pledge Member
Fantastisk Milgauss, tack för att du och din vän delar med er av vintagemyset!
Lätt att lockas av hur priserna stegrat de sista åren till försäljning, hoppas han håller kvar vid att inte sälja:)
Absolut. Samtidigt dock: för det priset kan du sälja en klocka som i alla fall jag inte skulle våga använda och få tillräckligt med pengar till en eller ett par andra fantastiska vintageklockor med betydligt större användningsmöjlighet OCH typ sju siffror till bankkontot. Jag är ju ett stort fan av att faktiskt använda de klockor jag äger.
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
Klockan är extremt värdefull. Svårt att säga exakt men kring 1,5 MSEK skulle jag gissa på. Kanske mer. Riktigt roligt att du delar med dig. :)

Här är en som såldes i november 2015. Priserna har inte gått ned sedan dess. Snarare tvärt om... Den är dock lite annorlunda men det ger en hint om värde. Anar att er tavla är åt det bruna hållet och det ökar värdet. Skicket på er är lite nött men jag tror värdet är kring det jag nämner ovan.
http://www.phillipswatches.com/rolex-milgauss-reference-6541/

Jag kan förmedla kontakt till både köpare och auktionshus om han ändrar sig och vill sälja. Bara att kontakta mig via PM om ni vill. Sälj den absolut inte snabbt här i Sverige utan att höra er för ordentligt. Jag inbillar mig att det kan rassla till med skambud i din inbox. :)

Vill ni ha hjälp att hitta korrekt länk eller något annat så kan jag säkert hjälpa till med det också. De kostar dock snabbt minst 20-30k om man vill ha en länk från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men det är väl investerade pengar den dag klockan säljs. Jag har en korrekt länk med rätt endlinks från -62 men den sitter tyvärr på en klocka. Ni kan dock få kika på den om ni vill se hur det ser ut med rätt länk.

Om klockan inte används så skulle jag starkt rekommendera att ni låter bli att serva den. Dumt att riskera att något skadas och värdet på klockan påverkas inte om den håller tiden eller ej. Används klockan så kan man absolut fixa den om man är medveten av värdet och villig att ta risken. Jag skulle dock vara extremt försiktig med vem jag lät skruva i den.
Mycket bra!

Och till @Linuss: Stort tack att du delar med dig, det är trådar som denna man längtar efter. De kommer inte ofta, men när de väl gör det ler man :)
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Hej!

Jag tänkte bidra med lite bilder på en härlig vintagedinka, men även få en uppskattning av er klockgurus vad en pjäs som denna kan tänkas vara värd. Tilläggas bör att min kunskap om vintage är obefintlig.

En vän nämnde för ett par år sen att han äger en Rolex som han köpte när han var ung. Närmare bestämt 1965. En riktigt raritet, hade urmakaren som servade den senaste sagt till honom.

Jag reflekterade inte mer över det då, men i takt med att mitt intresse för klockor eskalerade så kom jag på att han tidigare nämnt detta.
Han har också nämnt att han är nyfiken på vad den skulle kunna vara värd idag.
Jag bad att få se klockan och ta några bilder för att höra mig för här vad ni tror.

Dessvärre har han bytt ut originallänken från Oyster till Jubilee.
Klocka går heller inte riktigt som den ska, utan tappar ca 10 min per dygn. Bezelringen verkar sitta där den sitter så att säga, och går inte att snurra på.
Men vacker är den, en väl använd Rolex Milgauss ref:6541 med originalkvitto från 1965.

Kan tilläggas att han inte inte har några tankar på att sälja den.

IMG_0768.JPG
IMG_0770.JPG
IMG_0776.JPG
IMG_0772.JPG

IMG_0774.JPG
IMG_0771.JPG

IMG_0765.JPG
Extremt kul att du delar med dig, tack för det!
 

Linuss

Breitling
Tack för alla kommentarer kring klockan.

Har inte pratat med ägaren än, men jag tror han blir postitivt överraskad.:) hans tro var att den max var värd ett par hundra tusen.

Klockan är extremt värdefull. Svårt att säga exakt men kring 1,5 MSEK skulle jag gissa på. Kanske mer. Riktigt roligt att du delar med dig. :)

Här är en som såldes i november 2015. Priserna har inte gått ned sedan dess. Snarare tvärt om... Den är dock lite annorlunda men det ger en hint om värde. Anar att er tavla är åt det bruna hållet och det ökar värdet. Skicket på er är lite nött men jag tror värdet är kring det jag nämner ovan.
http://www.phillipswatches.com/rolex-milgauss-reference-6541/

Jag kan förmedla kontakt till både köpare och auktionshus om han ändrar sig och vill sälja. Bara att kontakta mig via PM om ni vill. Sälj den absolut inte snabbt här i Sverige utan att höra er för ordentligt. Jag inbillar mig att det kan rassla till med skambud i din inbox. :)

Vill ni ha hjälp att hitta korrekt länk eller något annat så kan jag säkert hjälpa till med det också. De kostar dock snabbt minst 20-30k om man vill ha en länk från sent 50-tal eller tidigt 60-tal men det är väl investerade pengar den dag klockan säljs. Jag har en korrekt länk med rätt endlinks från -62 men den sitter tyvärr på en klocka. Ni kan dock få kika på den om ni vill se hur det ser ut med rätt länk.

Om klockan inte används så skulle jag starkt rekommendera att ni låter bli att serva den. Dumt att riskera att något skadas och värdet på klockan påverkas inte om den håller tiden eller ej. Används klockan så kan man absolut fixa den om man är medveten av värdet och villig att ta risken. Jag skulle dock vara extremt försiktig med vem jag lät skruva i den.

Tack för ditt inlägg Per, jag tänkte ju spontant att han behöver få igång klockan då det borde öka värdet. :)

Det är ju definitvt intressanta att hitta den korrekta länken till den, ska prata med honom. Så kanske jag kommer tillbaka till dig Per.
 
Senast ändrad:

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Tack för alla kommentarer kring klockan.

Har inte pratat med ägaren än, men jag tror han blir postitivt överraskad.:) hans tro var att den max var värd ett par hundra tusen.




Tack för ditt inlägg Per, jag tänkte ju spontant att han behöver få igång klockan då det borde öka värdet. :)

Det är ju definitvt intressanta att hitta den korrekta länken till den, ska prata med honom. Så kanske jag kommer tillbaka till dig Per.
Rör den inte i onödan. Mycket som kan gå fel även med den bästa av urmakare. Värdet påverkas noll av en korrekt gång då allt värde sitter i de synliga delarna.

En länk är mest trevlig om han vill ha kvar klockan. Säljvärdet höjs med ungefär samma som länken kostar så det är inget måste att köpa bara därför att.. :)
 

Linuss

Breitling
Absolut. Samtidigt dock: för det priset kan du sälja en klocka som i alla fall jag inte skulle våga använda och få tillräckligt med pengar till en eller ett par andra fantastiska vintageklockor med betydligt större användningsmöjlighet OCH typ sju siffror till bankkontot. Jag är ju ett stort fan av att faktiskt använda de klockor jag äger.

Jag är beredd att hålla med dig @denjohan. Som tur är så är inte jag ägaren. :)
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag är beredd att hålla med dig @denjohan. Som tur är så är inte jag ägaren. :)
Instämmer med @Per om att inte röra den i onödan, även om en service av urverket görs och inga synliga delar byts ut så kan urmakaren repa tavlan, montera visarna för lågt/skada dem och göra märken i lumen eller på tavlan. Tavelpelare kan hamna fel och knäcka klarlacken på ovansidan osv.
Detta kan hände även en skicklig urmakare :rolleyes:
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
sjuukt kool, sjuuukt dyr......klart den skall fixas och användas......dessutom trevligt att se en sådan raritet runt våra breddgrader!
 

frere

Audemars
2-Faktor
Ojoj! Personligen skulle jag sälja på stört även om det hade varit ett aktat arvegods - gammelmilgauss är numera en så extrem nischprodukt att priset gör dem obrukbara för de flesta. Men STOR respekt till den som vågar behålla, och än mer bära, en sån klocka! Bra pensionsförsäkring om inte annat... Verkets skick, att ringen sitter fast och hur den går är som tidigare sagts långt från det viktigaste här, huvudsaken är tvärtom att allt synligt är så bra som möjligt. Bilder i dagsljus är av värde då tavelnyanser etc kan göra sjuk skillnad i värdet.
 
Topp