• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vilket är lite intressant i detta sammanhang eftersom det absolut hade gått försäkra orginalvärdet den hade från början. Värdet har ju skjutit i höjden, utan att ägaren har kunnat påverka det, vilket gör att hans privatekonomi most likely (kan ju ha fel såklart, men vi utgår ifrån att det är så) inte har haft samma utveckling som klockan.

-Betyder det alltså att han måste sälja/slänga klockan eller använda den utan försäkring, för att den har vuxit ur sin ägare i värde?
Ser inte logiken eller resonemanget i ditt inlägg. Har man inte råd att förlora sin lyxartikel tycker jag inte man bör äga den.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Sist jag pratade med det bolag som erbjöd den dealen så ville de inte försäkra något över 200k. Om nu någon ens skulle överväga att betala 30k/året för att få använda sin vintageklocka. Jag tror inte heller att något bolag är villig att ta risken ens för dubbla den premien.

"Jaha, bezelen ramlade lös och du kan inte hitta igen den? Här har du 200k till en ny. Hoppas den är lika fin"

"Oj, klockan tog in vatten. Låt oss hjälpa dig att hitta en ny klocka"

I highly doubt it. :)

Jag säger inte emot dig, men det jag svarade på var ditt inlägg där du skrev att det kostar ungefär 2% om man har en bra deal med sitt fb.
Men om det nu inte längre finns någon sådan deal så var ju mitt första svar onödigt ;)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag säger inte emot dig, men det jag svarade på var ditt inlägg där du skrev att det kostar ungefär 2% om man har en bra deal med sitt fb.
Men om det nu inte längre finns någon sådan deal så var ju mitt första svar onödigt ;)
Mitt svar i posten innan var att det inte gick. Sedan försökte jag bara göra en poäng att ingen betalar för det men den gick inte när det finns sporthojsdårar around. :)
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Ser inte logiken eller resonemanget i ditt inlägg. Har man inte råd att förlora sin lyxartikel tycker jag inte man bör äga den.
Är ju offtopic men lets go. Låt säga att han hade ju råd att ha den från början, när den var ny och inte skitigt svindyr. Den var så att säga i hans prisklass. Men värdet steg något otroligt med tidens gång, och långt över ägarens övriga ekonomi. Dvs klockan blev värd mer än något han har råd att köpa. Då anser du att han ska göra sig av med den? Klockan har alltså växt ifrån ägaren enligt dig? Bara för att försäkringar inte kan täcka den och han själv inte kan ersätta en borttappad/stulen klocka så ska han sälja sin klocka han haft hela livet? Eller? Hmm
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Är ju offtopic men lets go. Låt säga att han hade ju råd att ha den från början, när den var ny och inte skitigt svindyr. Den var så att säga i hans prisklass. Men värdet steg något otroligt med tidens gång, och långt över ägarens övriga ekonomi. Dvs klockan blev värd mer än något han har råd att köpa. Då anser du att han ska göra sig av med den? Klockan har alltså växt ifrån ägaren enligt dig? Bara för att försäkringar inte kan täcka den och han själv inte kan ersätta en borttappad/stulen klocka så ska han sälja sin klocka han haft hela livet? Eller? Hmm
Ja? Sålde rätt nyligen ett ur efter att den nästan tiodubblats i värde.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vilken tråkig vändning den här tråden fick. Den bästa trådstarten ever kanske och det blev en diskussion som inte kom förbi kronor och ören. Det är ju ett entusiastforum detta eller? För en del människor blir tanken på pengar ett adjö till att leva och andra kan förhålla sig till värden utan att tappa kontakten med en ödmjuk och respektfull känsla inför objektet. Sorry, men den här tråden sa väldigt mycket mer än det som skrevs. Det är en fantastisk historia med så mycket att lära.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jätte kul att TS delar med sig. Affektionsvärdet som ägaren har kan ju vara högre än 1.5m.. Jag hoppas han behåller den för evigt :D
Frågan är om man hade behållt en sån klocka på ålderns höst? Jag personligen hade sålt och köpt ett hus i Thailand eller annat varmt land och pensionerat mig men detta beror såklart på vad man har för tillgångar osv...
Till ts fantastisk fin klocka din vän har och tack för att du delar med dig:) Håll oss gärna uppdaterade oavsett utfall.
 
  • Like
Reactions: PJW

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Är ju offtopic men lets go. Låt säga att han hade ju råd att ha den från början, när den var ny och inte skitigt svindyr. Den var så att säga i hans prisklass. Men värdet steg något otroligt med tidens gång, och långt över ägarens övriga ekonomi. Dvs klockan blev värd mer än något han har råd att köpa. Då anser du att han ska göra sig av med den? Klockan har alltså växt ifrån ägaren enligt dig? Bara för att försäkringar inte kan täcka den och han själv inte kan ersätta en borttappad/stulen klocka så ska han sälja sin klocka han haft hela livet? Eller? Hmm
Är självklart upp till var och en men ett tredje alternativ är att ha kvar den och använda den sparsamt om ens alls. Normalt sett så är folk inte ekonomiskt oberoende och då är det ändå väldigt få som skulle riskera dessa pengar med flit. Även om det är en sorg för oss entusiaster att inte våga bära sin gamla klocka så brukar de flesta ägare till denna typ av ur bli väldigt glada över överraskningen då klockan trots allt bara varit en klocka för dem. Sedan om man har så gott om pengar att det kvittar eller att man är en tokig entusiast som inte bryr sig är en annan sak men gemene man brukar se värdeutvecklingen som något väldigt positivt.

Är nog bara enstaka entusiaster som ser något negativt i att ha en klocka som ökat så pass i värde att den är svår att använda. :)
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Riktigt häftig klocka och i skönt använt skick! Läste att de gjordes i ca 200 ex, är det inräknat alla konfigureringar?

De flesta som satt på en sådan och var ovetande om värdet hade nog sålt den, om man inte är riktigt insatt i vad man har är det nog svårt att motvera för sig själv att ha kvar den efter man får reda på värdet.
 

DrKlocka

Audemars
Detta är en del av klockvärlden som jag aldrig kommer begripa. Att en klocka i det bedrövliga skicket anses vara "värd" 1.5 miljoner, är för mig inget annat än ett bevis på människans aldrig sinande girighet och habegär i kombination med dyrkan av materialism.
Sorry TS det är inte personligt menat, men ser ingen att kejsaren vandrar omkring spritt språngande naken ?
Sälj klockan så fort som möjligt, man vet aldrig när förståsigpåarna haussar upp priset på något annat objekt och du står där med (vad det egentligen är) en sliten gammal klocka i handen utan pengastinna investerare drägglandes runtomkring.
Det är väl inte så konstigt att förstå egentligen. Tillgång och efterfrågan. Jag har aldrig ens sett en Milgauss från den tiden. Det är ju inget bruksföremål och samlandet inom klockvärlden skiljer sig väl inte från övrig mänsklig materialistisk girighet. Det är skillnad på samlande och brukande.
 

Kamelen

Cartier
Riktigt häftig klocka och i skönt använt skick! Läste att de gjordes i ca 200 ex, är det inräknat alla konfigureringar?

Då Rolex själva ej har en uppfattning så tror jag du skall ta nämna antal med en nypa salt, det är väl tio tolv år sedan den förra flashen kom fram i Landskrona om jag ej minns fel.
Kom in på annons för ca 15, såldes privat ett halvår senare och ägaren köpte hus utomlands om jag ej minns fel.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Det är väl inte så konstigt att förstå egentligen. Tillgång och efterfrågan. Jag har aldrig ens sett en Milgauss från den tiden. Det är ju inget bruksföremål och samlandet inom klockvärlden skiljer sig väl inte från övrig mänsklig materialistisk girighet. Det är skillnad på samlande och brukande.
Du sade det jag egentligen menade på ett bättre sätt än jag själv lyckades förmedla :)
 

ilu05191

Omega
Jag hoppas ägaren har möjlighet att bortse från värderingen och fortsätter att använda klockan till det den är till för.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Riktigt häftig klocka och i skönt använt skick! Läste att de gjordes i ca 200 ex, är det inräknat alla konfigureringar?
Siffran jag hört förr är ca 300 och även den känns väl låg. De är dock riktigt, riktigt ovanliga. :)
Då Rolex själva ej har en uppfattning så tror jag du ska ta nämna antal med en nypa salt
Rolex vet garanterat. De säger bara inget. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det som är viktigt att förstå för de som tycker klockan ska bäras även fast den är otroligt värdefull är följande. Klockan är enbart tillberkad under en kort period kring 1958 och i väldigt begränsad upplaga. Klockan är i ett mycket bra originalskick. Dvs att inga delar är bytta och den är inte polerad eller förstörd på annat sätt. Det höga värdet baseras på detta.

Om något skulle hända med de värdefulla delarna (tavla, visare, insert och boett) så finns det inga delar att tillgå. Det som finns att tillgå är sånt som gör att klockan tappar flera, flera hundra tusen i värde. Betänk att klockan är 60 år och de skydd som fanns för den som ny knappast är optimalt idag. Packningar är gamla, glas har microsprickor mm. Det är mao en väldigt ömtålig pjäs.

Därför ska man också vara extremt försiktig för att serva klockan. Det är fort gjort för den bästa av urmakare att repa tavlan, ha sönder visare eller på något annat sätt skada uret.

Ägaren får självklart avgöra själv hur han vill göra men det är inga större problem att tappa ett insert utan att man märker det. Då dessa är unika för referensen och omöjliga att finna så dödar det i princip hela klockan då ingen köpare är villig att betala ens i närheten av fullt värde om en del saknas. Då går klockan från att vara något fantastiskt till att bli en klocka för delar istället. Så tråkig är verkligheten.

Som entusiast så kan jag tycka att dessa arv ska bevaras. Även om det är på bekostnad av dagligt bruk. Vet man vad man har och vad man gör så kan man självklart bestämma själv men det är viktigt att man är medveten om att minsta otur kan förstöra väldigt mycket.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Det som är viktigt att förstå för de som tycker klockan ska bäras även fast den är otroligt värdefull är följande. Klockan är enbart tillberkad under en kort period kring 1958 och i väldigt begränsad upplaga. Klockan är i ett mycket bra originalskick. Dvs att inga delar är bytta och den är inte polerad eller förstörd på annat sätt. Det höga värdet baseras på detta.

Om något skulle hända med de värdefulla delarna (tavla, visare, insert och boett) så finns det inga delar att tillgå. Det som finns att tillgå är sånt som gör att klockan tappar flera, flera hundra tusen i värde. Betänk att klockan är 60 år och de skydd som fanns för den som ny knappast är optimalt idag. Packningar är gamla, glas har microsprickor mm. Det är mao en väldigt ömtålig pjäs.

Därför ska man också vara extremt försiktig för att serva klockan. Det är fort gjort för den bästa av urmakare att repa tavlan, ha sönder visare eller på något annat sätt skada uret.

Ägaren får självklart avgöra själv hur han vill göra men det är inga större problem att tappa ett insert utan att man märker det. Då dessa är unika för referensen och omöjliga att finna så dödar det i princip hela klockan då ingen köpare är villig att betala ens i närheten av fullt värde om en del saknas. Då går klockan från att vara något fantastiskt till att bli en klocka för delar istället. Så tråkig är verkligheten.

Som entusiast så kan jag tycka att dessa arv ska bevaras. Även om det är på bekostnad av dagligt bruk. Vet man vad man har och vad man gör så kan man självklart bestämma själv men det är viktigt att man är medveten om att minsta otur kan förstöra väldigt mycket.
Att ha den som bruksur är alltså lika vettigt som att frankera sina julkort med feltryckta tre-skilling-bancos med motiveringen "de trycktes för att skickas". Det förnuftiga är ju självklart att spara eller sälja, risken är alltför överhängande att användning är likställt med vaskning...
 
Senast ändrad:

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Att ha den som bruksur är alltså lika vettigt som att frankera sina julkort med feltryckta tre-skilling-bancos med motiveringen "de trycktes för att skickas". Det förnuftiga är ju självklart att spara eller sälja, risken är alltför överhängande att användning är likställt med vaskning...
Kör till jobbet varje dag, storhandlar på citygross på söndan, parkerar på gatan i stan...
IMG_5129.JPG
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ägaren är ju troligen inte intresserad av klockor, eller en ny klocka. Personen i fråga kanske bara vill ha sin klocka som köptes för över 50år sedan :)
Lägger du till ointresserad av pengar så har du ett case. Hade helt klart varit kul om uret brukas med aktsamhet framöver, men liiiite respekt för framtida klocknördar borde man också ha. Ett rätt svårt ämne faktiskt om man tänker efter lite. Som nörd vill man att de används och inte bara låses in i ett kassaskåp, men någonstans går gränsen också kan jag tycka.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Lägger du till ointresserad av pengar så har du ett case. Hade helt klart varit kul om uret brukas med aktsamhet framöver, men liiiite respekt för framtida klocknördar borde man också ha. Ett rätt svårt ämne faktiskt om man tänker efter lite. Som nörd vill man att de används och inte bara låses in i ett kassaskåp, men någonstans går gränsen också kan jag tycka.
Ägaren är antagligen äldre, och förhoppningsvis inte intresserad av pengarna på samma sätt som de flesta. Kanske blev glad av informationen och ändå tänkt att låta klockan gå vidare till barn/barnbarn eller liknande.

Förståelsen för klocknördar är av min erfarenhet oftast obefintlig hos de flesta dödliga :rolleyes:
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ägaren är antagligen äldre, och förhoppningsvis inte intresserad av pengarna på samma sätt som de flesta. Kanske blev glad av informationen och ändå tänkt att låta klockan gå vidare till barn/barnbarn eller liknande.

Förståelsen för klocknördar är av min erfarenhet oftast obefintlig hos de flesta dödliga :rolleyes:
Spekulativ tillhör då ägaren en rätt unik grupp, och då är det enda man kan förmedla hur bräckligt ett gammalt bruksur kan vara. Då bör en väl ansedd urmakare, bättre än vi har i sverige? Gå igenom klockan och byta glas och de packningar man kan. Spara det gamla glaset då om det är någolunda helt. Även kolla vridringen så den inte riskerar att lossna så lätt. Grymt ur att äga då isåfall, speciellt om man har en proviniens som är värt något.
 
  • Like
Reactions: JLW

Affe

Una vida loca
2-Faktor
WOW...vilken guldgruva han sitter på, respekt måste man ju säga och det är bara att gratulera ägaren! Visst, den är värd 1.5Mkr eller mer så klockan har ju ökat ca 1500ggr mer än vad ägaren betalade för klockan 1965.

Jag tycker absolut att ägaren ska kosta på en service och börja använda klockan, förhoppningsvis så händer det inget med klockan vid servicen men om det nu skulle ske/bli någon del som skulle behöva bytas, så kommer ju klockan vara värd flera hundra tusen Kr i vilket fall som helst, ingen dålig avkastning på en klocka man köpte för 1050kr för 50 år sedan.
 
Senast ändrad:

Kamelen

Cartier
Siffran jag hört förr är ca 300 och även den känns väl låg. De är dock riktigt, riktigt ovanliga. :)

Rolex vet garanterat. De säger bara inget. :)

Det vore intressant att höra var ni hört dessa siffror?
Rolex har väl gått ut med att de ej kan vara behjälpliga med denna info då de ej fört arkiv,
Varför skulle Rolex tjuvhålla på någon info och vad skulle syftet vara?
 
Topp