• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det vore intressant att höra var ni hört dessa siffror?
Rolex har väl gått ut med att de ej kan vara behjälpliga med denna info då de ej fört arkiv,
Varför skulle Rolex tjuvhålla på någon info och vad skulle syftet vara?
Vem vet? Rolex är överlag ganska så ointresserade av allt som inte handlar om att sälja nya klockor. Var jag fått 300 ifrån minns jag inte men vet att jag tyckte siffran var låg. Jag påstår inte att den är exakt men det är ingen hemlighet att den första Milgaussen är extremt ovanlig. Förmodligen för att den var otroligt dyr som ny. Jag har en Submariner från -62 som också såldes 1965 på ASU och då kostade de enligt reklambladet jag har 560kr. Denna var alltså nästan dubbelt så dyr som subben vid köptillfället.

IMG_2471.JPG
IMG_2473.JPG
IMG_2474.JPG


Gällande att Rolex vet saker så handlar det väl bara mest om att ett fåtal nissar som skriver på tex VRF faktiskt ibland får dokument och information som verifierar saker. Det handlar dock mer om god vilja och snällhet av individerna som jobbat för Rolex i Geneve snarare än något annat. Andra saker som talar för att tillverkarna har bra koll är arkiv, delar mm som andra tillverkare öppet visat. Det skulle vara förvånande om Rolex saknade det som tex Heuer, Omega och andra har.
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Det vore intressant att höra var ni hört dessa siffror?
Rolex har väl gått ut med att de ej kan vara behjälpliga med denna info då de ej fört arkiv,
Varför skulle Rolex tjuvhålla på någon info och vad skulle syftet vara?
Syftet är att bygga en bild av sig själv som bibehåller "myterna", många företag skulle knappt existera idag om allt va en öppen bok!

Rolex är tätt som ett... Ostron :D
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det går att få tag på delar såsom visare och glas även om det är svårt och kan ta lång tid innan de dyker upp och det aktuella uret är sällsynt och i ett bruksskick. Jag har sett exemplar i betydligt bättre skick än denna. Originalskick är det dock. Det är skillnad på samlarur och brukarur. En samlare väljer ett ur i bättre skick än detta. Antal tillverkade exemplar få man göra en bedömning på. Antal återförsäljare som köpte dessa världen över och så vidare. Ägare till dessa vill ju naturligtvis hålla nere antal tillverkade ur.

Här handlar det ju värdemässigt bara om tillgång och efterfrågan på ett ur som Rolex står bakom. Horologist är det inte speciellt intressant tycker jag. Eftersom det är ett ur som likt IWC Ingenieur är speciellt för en viss yrkesgrupp blev inte försäljningen den väntade och resten är historia.
Glas är inga problem iom det dels delas av andra modeller och även är en vanlig servicedel. Visare hittar du inte idag och senast jag såg en blixtvisare (för ca 10 år sedan) så kostade den redan då över 100k i dagens dollarkurs. Jag tror inte att du vet vad du pratar om. No offense.

Du får dock gärna tipsa mig om jag har fel då jag gärna stockar upp på den typen av delar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Det går att få tag på delar såsom visare och glas även om det är svårt och kan ta lång tid innan de dyker upp och det aktuella uret är sällsynt och i ett bruksskick. Jag har sett exemplar i betydligt bättre skick än denna. Originalskick är det dock. Det är skillnad på samlarur och brukarur. En samlare väljer ett ur i bättre skick än detta. Antal tillverkade exemplar få man göra en bedömning på. Antal återförsäljare som köpte dessa världen över och så vidare. Ägare till dessa vill ju naturligtvis hålla nere antal tillverkade ur.

Här handlar det ju värdemässigt bara om tillgång och efterfrågan på ett ur som Rolex står bakom. Horologist är det inte speciellt intressant tycker jag. Eftersom det är ett ur som likt IWC Ingenieur är speciellt för en viss yrkesgrupp blev inte försäljningen den väntade och resten är historia.
Så hur måga år tar det innan du kan hitta en ny komplett vridring? Visare? Har du tid, pengar och rätt kontakter brukar det gå, men finns ju knappast någon garanti på det. Intressant att du inte tycker detta är ett samlarur. Du förstår att det finns samlare för allt? Udda påstående minst sagt.
 

Kamelen

Cartier
Vem vet? Rolex är överlag ganska så ointresserade av allt som inte handlar om att sälja nya klockor. Var jag fått 300 ifrån minns jag inte men vet att jag tyckte siffran var låg. Jag påstår inte att den är exakt men det är ingen hemlighet att den första Milgaussen är extremt ovanlig. Förmodligen för att den var otroligt dyr som ny. Jag har en Submariner från -62 som också såldes 1965 på ASU och då kostade de enligt reklambladet jag har 500kr. Denna var alltså mer än dubbelt så dyr som subben vid köptillfället.

Gällande att Rolex vet saker så handlar det väl bara mest om att ett fåtal nissar som skriver på tex VRF faktiskt ibland får dokument och information som verifierar saker. Det handlar dock mer om god vilja och snällhet av individerna som jobbat för Rolex i Geneve snarare än något annat. Andra saker som talar för att tillverkarna har bra koll är arkiv, delar mm som andra tillverkare öppet visat. Det skulle vara förvånande om Rolex saknade det som tex Heuer, Omega och andra har.

Jag bara reagerade på dessa siffror som man nämner då detta har diskuterats i över 30 år och ingen har kommit närmare än en gissning.
Det är verifierat att Rolex ej fört arkiv då det själva uppger detta.
Min uppfattning är att både ingeneuren, railmastern var dyrare än denna klocka när de släpptes.
Nypriset är ej avgörande för dess sällsynthet utan snarare att Rolex ej var betraktat som en kvalitets urmärke vid denna tidpunkt och få människor ville betala för ett okänt varumärke.
Det som talar för detta är att detta uret såldes 5-7 år efter produktion och ej var en kioskvältare,slutsatsen man kan dra är att dagens kommersiella misslyckande ofta blir morgondagens samlarföremål.
Angående nissar på wrf kan jag ej uttala mig om men de borde vara förtrogna med att Rolex ej har ett arkiv.
 
  • Like
Reactions: Per

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag bara reagerade på dessa siffror som man nämner då detta har diskuterats i över 30 år och ingen har kommit närmare än en gissning.
Det är verifierat att Rolex ej fört arkiv då det själva uppger detta.
Min uppfattning är att både ingeneuren, railmastern var dyrare än denna klocka när de släpptes.
Nypriset är ej avgörande för dess sällsynthet utan snarare att Rolex ej var betraktat som en kvalitets urmärke vid denna tidpunkt och få människor ville betala för ett okänt varumärke.
Det som talar för detta är att detta uret såldes 5-7 år efter produktion och ej var en kioskvältare,slutsatsen man kan dra är att dagens kommersiella misslyckande ofta blir morgondagens samlarföremål.
Angående nissar på wrf kan jag ej uttala mig om men de borde vara förtrogna med att Rolex ej har ett arkiv.
Fullt möjligt att folk hellre valde andra märken på den tiden. Tror också att tillgängligheten eventuellt var större på tex Omega? Oavsett vad så är dessa riktigt sällsynta och som vanligt så finns det ingen logik i priserna på sånt som är ovanligt och eftertraktat. :)

Jämför man Milguassen med Submariners och GMT-Masters från samma tid så är det en rätt rejäl skillnad i tillgänglighet. Dock var ju klockor verktyg på denna tid och då är det fullt möjligt att folk som ville ha ett antimagnetiskt ur föredrog de du nämner.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag bara reagerade på dessa siffror som man nämner då detta har diskuterats i över 30 år och ingen har kommit närmare än en gissning.
Det är verifierat att Rolex ej fört arkiv då det själva uppger detta.
Min uppfattning är att både ingeneuren, railmastern var dyrare än denna klocka när de släpptes.
Nypriset är ej avgörande för dess sällsynthet utan snarare att Rolex ej var betraktat som en kvalitets urmärke vid denna tidpunkt och få människor ville betala för ett okänt varumärke.
Det som talar för detta är att detta uret såldes 5-7 år efter produktion och ej var en kioskvältare,slutsatsen man kan dra är att dagens kommersiella misslyckande ofta blir morgondagens samlarföremål.
Angående nissar på wrf kan jag ej uttala mig om men de borde vara förtrogna med att Rolex ej har ett arkiv.
Lite OT, men visst ansågs Rolex vara kvalitetsur redan då? Var väl den tillverkaren som gjorde bäst riktigt bra täta bruksur?
 

Kamelen

Cartier
Fullt möjligt att folk hellre valde andra märken på den tiden. Tror också att tillgängligheten var större på tex Omega. Oavsett vad så är dessa riktigt sällsynta och som vanligt så finns det ingen logik i priserna på sånt som är ovanligt och eftertraktat. :)

Både märkena salufördes av ASU och var tillgängliga i affär samt postorder!
Skall även nämnas att Brant på denna tid tillhörde topp tre kunder hos Omega.
Utan tvekan så är det ett fint ur och väldigt ovanligt och jag har inga synpunkter på prisbild som nämns,utan att man uppger tillverkat antal som har diskuterats i över 30 år utan framgång.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det där med genuint intresserade och entusiastforum kan du (nästan) lämna därhän. Status, pengar och folk som låser in uren i bankfack och knappt törs använda dem är vad det är. Det bästa med tråden är att vi fått se ett ur som verkligen är ovanligt och med en störtskön proveninens. Det tillhör inte vanligheterna.
Hade jag inte sett att det finns gott om folk här som skiter i status, pengar och som inte är rädda för att ägodelar kan förloras, hade jag lämnat KS. Det bästa med den här tråden, som jag ser det, är att den visar på en person som går sin egen väg, som inte är rädd och girig, inte bryr sig och status och pengar. Det får i alla fall mig att reflektera kring min egen dårskap. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Både märkena salufördes av ASU och var tillgängliga i affär samt postorder!
Skall även nämnas att Brant på denna tid tillhörde topp tre kunder hos Omega.
Utan tvekan så är det ett fint ur och väldigt ovanligt och jag har inga synpunkter på prisbild som nämns,utan att man uppger tillverkat antal som har diskuterats i över 30 år utan framgång.
Absolut. Sorry om mitt uttalande skrek självsäkerhet. Noterade bara det 200 med att jag hört 300 och att även det känns lågt. Samlare av ovanliga grejer brukar gärna försöka att överdriva rarity. Tex RCO-Daytonas som vid Christies Lesson One marknadsfördes som en av 4-5 och efter det så har det nog sålts mer än 10 publikt. :)

Uppskattar infon om kommersen på den tiden. Det är långt innan jag började intressera mig. Noterade bara att priset var det dubbla jämfört med en Submariner och det faktum att jag läst att priset var en bidragande faktor till att så få Milgauss såldes. Vore intressant att veta vad en Railmaster kostade 1965.
 
Senast ändrad:

Kamelen

Cartier
Lite OT, men visst ansågs Rolex vara kvalitetsur redan då? Var väl den tillverkaren som gjorde bäst riktigt bra täta bruksur?

Under 40 talet så får vi väl ändå säga att Rolex levde sitt eget liv och de satsade på sin Oyster design och försökte skapa ett bruksur som fungerade i vardagen.
De deltog aldrig i chronometer tävlingarna och utvecklade inga komplicerade verk.
Prisbilden på Rolex under 50 talet är ungefär hälften av Omega och det talar sitt tydliga språk.
Jag säger ej att Rolex ej var bra men att deras varumärke var under uppbyggnad.
 

Kamelen

Cartier
N
Absolut. Sorry om mitt uttalande skrek självsäkerhet. Noterade bara det 200 med att jag hört 300 och att även det känns lågt. Samlare av ovanliga grejer brukar gärna försöka att överdriva rarity. Tex RCO-Daytonas som vid Christies Lesson One marknadsfördes som en av 4-5 och efter det så har det nog sålts mer än 10 publikt. :)

Uppskattar infon om kommersen på den tiden. Det är långt innan jag började intressera mig. Noterade bara att priset var det dubbla och det faktum att jag läst att priset var en bidragande faktor till att så få såldes. Vore intressant att veta vad en Railmaster kostade 1965.[/QUOTE

I någon låda har jag gammla prislistor se om jag kan hitta några till nästa vecka
 

inox

Cartier
Trevlig trådstart @Linuss, kul att läsa!
Jag går på ett intressant sidospår, hur dyrt ur anser ni är rimligt att ha på handleden/i styrhytten? Motsvarande någon särskild del av nettoinkomsten?
 

mace

Cartier
2-Faktor
För den hugade

- Jag har burit armbandsur sedan pojkåren och än idag inte tappat eller varit med om några större olyckor med dessa. För mig är armbandsuret ett tidmätarinstrument och ett smycke och vad det kostar har aldrig låtit mig hindra att bära det. Som jag nämnt skulle jag inte ha några betänkligheter att bära trådens Milgauss till vardags - efter en service.

Trams.
 
  • Like
Reactions: JLW

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Trevlig trådstart @Linuss, kul att läsa!
Jag går på ett intressant sidospår, hur dyrt ur anser ni är rimligt att ha på handleden/i styrhytten? Motsvarande någon särskild del av nettoinkomsten?
Så man har råd att förlora den och ersätta den omgående genom sitt nöjeskonto. Personligen vill jag inte ta en större smäll vid tex rån så man kan få för sig att göra något dumt. Mao är jag mest bekväm med ur som mer eller mindre täcks av hemförsäkringen.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Herrejösses vilken klocka. PANG!
Vilken trådstart, tack för att du delar med dig!

Angående att bära en sådan klocka så hade jag tyvärr aldrig vågat ens lyfta upp den.
Jag själv ägde en AP som jag gav 140' för i runda slängar och den blev tillslut så att jag sålde enbart för att jag knappt vågade bära den. Och så ska det inte vara tycker jag.
Riktigt coolt av ägaren att fortfarande bruka den! Han är modig :)

Och stor eloge till @Per som delar med sig av sin kunskap här i tråden och trots att det ballar ur åt olika håll så försöker han ändå förklara varför denna klocka är värd så mycket.
En fråga till dig Per då, jubilee länken är vikt, så den bör vara gammal, men claspen. Är inte claspen fel till en jubilee med runda, vikta bitar? Eller har jag förstått detta helt fel?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Trevlig trådstart @Linuss, kul att läsa!
Jag går på ett intressant sidospår, hur dyrt ur anser ni är rimligt att ha på handleden/i styrhytten? Motsvarande någon särskild del av nettoinkomsten?
För min del handlar det inte bara om värde. Jag skulle kunna tänka mig att använda en ny Patek-krono för en miljon men samtidigt undvika att använda en bakelit-GMT för 500k. Handlar dels om pengar men också om risk samt återställningskostnad. I detta fall så skulle jag i bästa fall använda klockan som helgklocka på hemmaplan.

Each to their own så klart. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
För min del handlar det inte bara om värde. Jag skulle kunna tänka mig att använda en ny Patek-krono för en miljon men samtidigt undvika att använda en bakelit-GMT för 500k. Handlar dels om pengar men också om risk samt återställningskostnad. I detta fall så skulle jag i bästa fall använda klockan som helgklocka på hemmaplan.

Each to their own så klart. :)

Såg en bakelit bezel för 18k dollar!
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Trevlig trådstart @Linuss, kul att läsa!
Jag går på ett intressant sidospår, hur dyrt ur anser ni är rimligt att ha på handleden/i styrhytten? Motsvarande någon särskild del av nettoinkomsten?
I det här fallet är det väl inte så mycket värdet utan, som @Per skriver, svårigheten att återställ uret om något skulle hända.

Edit: missade att @Per skrivit exakt samma några min innan :bag:
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Säkert trasig. Annars är det intressant. Var såg du den?

Gällande länk så tror jag att vikta jubileer fanns en bit in på 70-talet så claspet kan säkert vara okej. Lite av en icke-fråga på det stora hela. Iaf i detta fall. :)

Det var länge sedan på amerikanska Rolex forumet. Tror den blev såld på några timmar.

Okej, nej jag vet att den frågan är rätt ointressant i detta fall men tänkte se om jag har lärt mig något :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Och den är betydligt enklare att fixa om något synligt faktiskt skadas. Klockan är körd vid en liknande skada. Den går inte att restaurera.

Jag är lite tveksam angående det där.

Många fina, alltså riktigt fina, bilar renoverades typ sönder under concours-hetsen för några år sedan. Lite samma sak där, visst - plåt är plåt - men en utbytt panel är inte detsamma som en original Ferra-plåt från 60-talet. Lite som en Milgauss med utbytesboett liksom.

Tack och lov verkar dock den värsta renoveringshysterin lagt sig även i bilvärlden och man verkar uppskatta bilar i gott originalskick snarare än nåt som ser nytt ut. Som det ska vara alltså. :)
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är lite tveksam angående det där.

Många fina, alltså riktigt fina, bilar renoverades typ sönder under concours-hetsen för några år sedan. Lite samma sak där, visst - plåt är plåt - men en utbytt panel är inte detsamma som en original Ferra-plåt från 60-talet. Lite som en Milgauss med utbytesboett liksom.

Tack och lov verkar dock den värsta renoveringshysterin lagt sig även i bilvärlden och man verkar uppskatta bilar i gott originalskick snarare än nåt som ser nytt ut. Som det ska vara alltså. :)
Ah. Där ser man. Trodde det var relativt accepterat med restaurerade saker. Hade svårt att tro att 250 GTO's som glänser var orörda. :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ah. Där ser man. Trodde det var relativt accepterat med restaurerade saker. Hade svårt att tro att 250 GTO's som glänser var orörda. :)

Just GTOer är ju lite speciella. Det är ju racerbilar. De ska vara buckliga! :D

Tror ni fattar poängen dock...nåt som byggts om till bättre än ny av nya delar är inte riktigt lika kul. Gäller både klockor och bilar enligt mig.

För min del handlar det inte bara om värde. Jag skulle kunna tänka mig att använda en ny Patek-krono för en miljon men samtidigt undvika att använda en bakelit-GMT för 500k. Handlar dels om pengar men också om risk samt återställningskostnad. I detta fall så skulle jag i bästa fall använda klockan som helgklocka på hemmaplan.

Each to their own så klart. :)

För mig är det här hela hemligheten.

För att använda bil-liknelsen igen så brukade jag gråta inombords när någon sågade upp en taklucka med vinkelslip på sin Lamborghini (läs Bam Margera) - men egentligen så är det ju bara bra. Lambo fick sälja en till bil till en idiot och det går att köpa en till ny likadan.

Hade man gjort samma sak på en 250 GTO borde man dock pryglas.
 
Topp