• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Milgauss -65 ref.6541

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Just GTOer är ju lite speciella. Det är ju racerbilar. De ska vara buckliga! :D

Tror ni fattar poängen dock...nåt som byggts om till bättre än ny av nya delar är inte riktigt lika kul. Gäller både klockor och bilar enligt mig.



För mig är det här hela hemligheten.

För att använda bil-liknelsen igen så brukade jag gråta inombords när någon sågade upp en taklucka med vinkelslip på sin Lamborghini (läs Bam Margera) - men egentligen så är det ju bara bra. Lambo fick sälja en till bil till en idiot och det går att köpa en till ny likadan.

Hade man gjort samma sak på en 250 GTO borde man dock pryglas.
Hur gamla är ni egentligen ? Har ni inte sett "Ferris Bueller's day off" ??
 

Calle med C

Panerai
Tack för en mycket, mycket intressant och givande tråd (trots en massa tramsande från en icke nämnd person). Och tack för att du delar med dig! Vi får se när ståndet lägger sig. Förhoppningsvis innan det är dags för att lämna hemmet.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Jag tror Hans Wilsdorf skulle vända sig i graven om han visste att hans ur behandlades som porslin av ett gäng fegisar som är lika pengakåta som den snåle IKEA-grundaren :D

Skrivet med ironi - och ni får se det som ett debattinlägg ;)

Din enda avsikt är att skapa debatt och argumentera, hitta nån hemma att argumentera med istället för att kladda ner trådar.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Du får förstå "Calle med C" att det finns folk med andra referensramar och kunskaper än de som blir upphetsade och sitter och onanerar till Rolex och vad de just nu är värda i reda pengar. Jag har knappt sett en enda samlare av Rolex här på forumet som har något att höja på ögonbrynen för. Men i denna tråden dök det upp ett sådant ur och de förekommer ibland i trådar och då som en glad överraskning. Medelklassrolexar som är kostsamma dräller det av, men det är i mina ögon helt ointressant. Dessutom är de ju ofta fegisar som knappt törs använda sina ur och talar om bankfacksförvaring.

Jag tror Hans Wilsdorf skulle vända sig i graven om han visste att hans ur behandlades som porslin av ett gäng fegisar som är lika pengakåta som den snåle IKEA-grundaren :D

Skrivet med ironi - och ni får se det som ett debattinlägg ;)
Antar att du syftar på mig bland annat? Bara för att jag inte väljer att ha alla mina ur hemma så betyder det inte att jag inte använder dem. Jag vet dock vad jag har och jag är införstådd i de risker som det innebär när jag använder dem. Att klockorna sedan är tråkiga är självklart upp till var och en att bestämma och det är inget jag bryr mig om. Jag har mina klockor för min egen skull och inte för någon annans.

Jag förundras mest över hur många som ger råd angående användning utan att ens reflektera om värdet. Om man nu vardagsanvänder liknande klockor själv så kan jag respektera det på något sätt även om jag inte delar uppfattningen. Det blir bara tramsigt i mina ögon om man tycker att folk ska riskera en klocka för enorma värden när man själv springer runt i klockor för en spottstyver. Det är inte seriöst. Nu verkar väl ägaren till denna vara införstådd i vad denne har men det skulle vara snyggt om denne frågar sin klockintresserade vän om klockan och får samma råd som vissa här gett i tråden. Det hade säkert blivit en trevlig situation när klockan sedan skadats och tappat en miljon i värde...

Each to their own som sagt men du kan helt allvarligt ge fan i att spelulera i hur andra medlemmar samlar, lever och tänker. Av alla troll vi sett passera på detta trevliga forum så är du förmodligen den som dödar mest glädje. Oklart varför. Jag hoppas att du kan reflektera över det och förhoppningsvis försöka förbättra dig. Du behöver absolut inte gilla mig eller mina klockor men du kan gärna hålla käften istället för att konstant försöka jävlas med andra. Jag skrev i denna tråd för att jag gillade klockan och gillar ämnet. Syftet med mina råd var för att dela kunskap och hjälpa till.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag är inte vidare arg Joakim C. Mest bara bedrövad..

Jag är den första att tycka det är sorgligt att hobbyn idag handlar i mångt och mycket om pengar. Tyvärr är det en realitet och då bör man agera förnuftigt kan jag tycka.

Vad får du ut att kalla mig pengakåt och feg? Mår du bättre av det? För att förklara det för dig så har jag inte dyrbara objekt hemma för att jag inte tycker det är värt att riskera min och mina anhörigas välmående för rånrisken som det skulle medföra. Kanske självupptaget och naivt men så feg är jag. Att jag är pengakåt beror på att jag, precis som många andra, försöker att förkovras och utvecklas i min hobby. För att kunna göra det så behöver jag göra kloka val för att kunna köpa roligare och mer spännande objekt i framtiden. Självklart hade det varit roligare om jag varit ekonomiskt oberoende så jag kunnat köpa allt utan att behöva fundera två gånger. Tyvärr så är jag inte riktigt där än...

Det är roande att du pratar om den ton jag använder mot dig. Förstår att det känns helt omotiverat?
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det är himla mysigt om de som pysslar med denna hobby och gör det för pengarna tycker det är skoj. Och att de som gör det av mer grundläggande intresse för sin hobby njuter av det. Inläggen får ju så att säga en viss färgning beroende på vad utgångspunkten är. Lite som att se på Antikrundan... Glöm inte bort bara, att historiskt sett står kejsaren naken även om en del just nu ser "nya" kläder på honom.....

- Pang! Där slog Wilsdorf huvudet i kistlocket. Det verkar som om kremeringen gick mindre bra! :D
Tror denna tråd är relativt fri från handlare som sysslar med detta för pengarnas skull. De allra flesta här, om inte alla, njuter nog av både sina egna och andras klockor. Vet inte varför du tror att du kan avgöra vem som är mer passionerad i sitt intresse än andra.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Vet inte varför du tror att du kan avgöra vem som är mer passionerad i sitt intresse än andra.

Det har alltid funnits stollar och huskurstomtar som är helt främmande för att deras åsikter inte är allena och världsrådande......det är sedan gammalt. Frågan är bara om ska mata dem.......du vet ju att det är lönlöst att föra en diskussion......
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det har alltid funnits stollar och huskurstomtar som är helt främmande för att deras åsikter inte är allena och världsrådande......det är sedan gammalt. Frågan är bara om ska mata dem.......du vet ju att det är lönlöst att föra en diskussion......
Svårt att låta vissa dumheter vara oemotsagda. Smått roande också på något fucked up sätt.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Svårt att låta vissa dumheter vara oemotsagda. Smått roande också på något fucked up sätt.
Så har jag också resonerat, men tror vi får hoppas att folk ser idiotin och helt enkelt filtrerar bort felaktigheterna själva i en viss mån. Det är rätt uppenbart när somliga inte vet vad de pratar om. Dock är det viktigt att markera ibland, det ska du ha en eloge för.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
- Jag har burit armbandsur sedan pojkåren och än idag inte tappat eller varit med om några större olyckor med dessa. För mig är armbandsuret ett tidmätarinstrument och ett smycke och vad det kostar har aldrig låtit mig hindra att bära det. Som jag nämnt skulle jag inte ha några betänkligheter att bära trådens Milgauss till vardags - efter en service.
Och din dyraste klocka du bär runt på kostar vad? 40-50'? Tror knappast du hade gått runt med 1,5 mille på handleden. Fjanterier.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att bära den vore snudd på vansinne, hoppas han i så fall håller sig långt ifrån alla väggar och andra döda ting, en snubbling i trappan kan kosta flera 100', en dörrpost likaså, för att inte prata om risken att bli rånad eller dylikt.

Nu har ju inte ägaren lagt ut 1,5 mille medvetet men innan jag köper vintage kollar jag alltid om det går att få tag på delar. Den dyraste vintageklockan jag äger nu är lätt att få tät och en vridring kostar i runda slängar 5', kanske max 10', delar till urverket går att hitta relativt enkelt. Då är det en risk jag är villig att ta.

Jag råkade sabba ett vridringsinlägg på en Tudorsub förra sommaren och det kostade mig i runda slängar 3-4' och två månader, det kan jag leva med. Risken att tappa flera 100' och flera års letande på grund av en olyckshändelse hade jag aldrig någonsin utsatt mig för.
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Som det skrevs så är debatt och diskussion intressant, men när folk som gått på Chalmers eller inte vet vem som är Sveriges statschef klarar det på ett nyanserat sätt då finns det inte mycket hopp i mellanmjölkens och mysighetens forumprat. Jag tror det är dags att öppna ett underforum med inloggning, för inbördes beundran i denna lilla krets.....

Nu har Wilsdorf tystnat i kistan :D

Du skriver mycket om debatt och diskussion, men trots det mässar du för oss ovärdiga hur det ska vara för att det skall räkans.,,,hur vi är...vad vi gör och vad som är viktigt för oss.......... Du tar aldrig till dig argument eller goda råd. Det är just därför för jag och många andra klassar dig mer som ett internettroll......din ton pendlar mellan JE och Chinas.....två X medlemmar och jag har ingen annan tro att du kommer vandra samma tragisk öde till mötes om du inte kan och eller vill ändra på hur du framställer dig själv........och behandlar andras åsikter.....de flesta av dina broar ligger redan brända bakom dig.....ord för döva öron.....I know.......
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Som det skrevs så är debatt och diskussion intressant, men när folk som gått på Chalmers eller inte vet vem som är Sveriges statschef klarar det på ett nyanserat sätt då finns det inte mycket hopp i mellanmjölkens och mysighetens forumprat. Jag tror det är dags att öppna ett underforum med inloggning, för inbördes beundran i denna lilla krets.....

Nu har Wilsdorf tystnat i kistan :D
Vad diskuterar du? Du hoppar på mig och kallar mig feg och pengafixerad. Du gnäller på mina tråkiga medelklassrollar och antyder andra tråkiga saker om mig som person. Inte för jag tar åt mig nämnvärt men vad tillför det?

När vi väl diskuterar denna klocka och ev användning så väljer du att fokusera på pretty much allt annat än själva ämnet. Det ter sig viktigare att klaga på debattklimatet och debattörerna än att faktiskt försöka göra en poäng i den sk debatten.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Här har du mitt första inlägg i tråden. Där jag skriver min åsikt och ger några råd. Men, - det spelar ingen roll vad jag skriver, det bränner i alla fall till i proppskåpet och jordfelsbrytaren löser ut. Och jag tycker fortfarande du är feg med dina ur, blandar in rånrisk, anhöriga och annat som i den ängsligaste av världar kan hända.

Jag tror att jag ska låsa in mitt vapenskåp i ett bankvalv och jag funderar också på hur de som äger sällsynta, dyrbara bilar vågar köra dessa - de kan ju krocka :D


Skärmavbild 2017-02-21 kl. 09.30.10.jpg
Ja. Det är väl ungefär samma sak. De flesta som har dyrbara entusiastbilar använder dem sparsamt och är extremt försiktiga med dem. Bra liknelse. :)
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Här har du mitt första inlägg i tråden. Där jag skriver min åsikt och ger några råd. Men, - det spelar ingen roll vad jag skriver, det bränner i alla fall till i proppskåpet och jordfelsbrytaren löser ut. Och jag tycker fortfarande du är feg med dina ur, blandar in rånrisk, anhöriga och annat som i den ängsligaste av världar kan hända.

Jag tror att jag ska låsa in mitt vapenskåp i ett bankvalv och jag funderar också på hur de som äger sällsynta, dyrbara bilar vågar köra dessa - de kan ju krocka :D


Skärmavbild 2017-02-21 kl. 09.30.10.jpg

Ungefärlig motsvarighet till Milgaussen i tråden bör väl vara någon slags 60-, eller 70-tals Ferrari av extremt ovanlig modell...

Det är ändå relativt få sådana man ser ute på vägarna(?!).
Trailras oftast till Concours-tävlingarna - eller i bästa fall till ett gatuhörn en kilometer bort, för att sedan köra för egen maskin sista biten.
Det är nog extremt få bilar av den kalibern som kommer upp ens i tio mil per år.
Men visst finns det undantag.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Ungefärlig motsvarighet till Milgaussen i tråden bör väl vara någon slags 60-, eller 70-tals Ferrari av extremt ovanlig modell...

Det är ändå relativt få sådana man ser ute på vägarna(?!).
Trailras oftast till Concours-tävlingarna - eller i bästa fall till ett gatuhörn en kilometer bort, för att sedan köra för egen maskin sista biten.
Det är nog extremt få bilar av den kalibern som kommer upp ens i tio mil per år.
Men visst finns det undantag.

Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

18m-ferrari-breadvan-crashes-and-keeps-racing-27m-cobra-smashes-into-barrier-at-goodwood-revival-video-99855_1.jpg


Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p
Det är absolut coolt. Vet dock inte om det är representativt? Vore iofs roligt om farbrorn som postar sin gamla Ferrari på ett bilforum och frågar vad den kan vara värd får tipset att ta den till racingbanen helgen därpå. :)

Jag tror att de som rejsar med dessa bilar är ungefär samma personer som badar med en Daytona PN.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

18m-ferrari-breadvan-crashes-and-keeps-racing-27m-cobra-smashes-into-barrier-at-goodwood-revival-video-99855_1.jpg


Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p

Agreed.
Det är så klart astufft när man verkligen vågar använda grejerna.

Det sagt så finns det trots allt en rimlighet i att man inte vågar.
Grabbarna på bilderna torde, trots allt, vara något av en minoritet.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ungefärlig motsvarighet till Milgaussen i tråden bör väl vara någon slags 60-, eller 70-tals Ferrari av extremt ovanlig modell...

Det är ändå relativt få sådana man ser ute på vägarna(?!).
Trailras oftast till Concours-tävlingarna - eller i bästa fall till ett gatuhörn en kilometer bort, för att sedan köra för egen maskin sista biten.
Det är nog extremt få bilar av den kalibern som kommer upp ens i tio mil per år.
Men visst finns det undantag.
Mja det är ungefär 4x pengarna jämfört med 6541an, men jag förstår din poäng.
Samlandet och jakten på att ha något ingen annan har är oftast det som driver gubbarna i de kretsarna. När pengar inte spelar in längre så är det tillgången som styr vilka leksaker som är the shit! Som med dagens megavintage i HK/UAE.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Mja det är ungefär 4x pengarna jämfört med 6541an, men jag förstår din poäng.
Samlandet och jakten på att ha något ingen annan har är oftast det som driver gubbarna i de kretsarna. När pengar inte spelar in längre så är det tillgången som styr vilka leksaker som är the shit! Som med dagens megavintage i HK/UAE.
Alright. Nu får vi djupare off-topic ändå... Men...
Vad är "ungefär 4x pengarna"? Nämnde aldrig någon siffra.
I mina tankar så är en bil värd ca 10x Milgaussen jämförbar.
 
  • Like
Reactions: JLW

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är absolut coolt. Vet dock inte om det är representativt? Vore iofs roligt om farbrorn som postar sin gamla Ferrari på ett bilforum och frågar vad den kan vara värd får tipset att ta den till racingbanen helgen därpå. :)

Jag tror att de som rejsar med dessa bilar är ungefär samma personer som badar med en Daytona PN.
Agreed.
Det är så klart astufft när man verkligen vågar använda grejerna.

Det sagt så finns det trots allt en rimlighet i att man inte vågar.
Grabbarna på bilderna torde, trots allt, vara något av en minoritet.

Jag är helt enig med er.

Det är dock en cool minoritet. Och jag är tacksam att den finns (så länge något exmplar får stå orört och bevarat till eftervärlden).

...och högst troligt är koncentrationen av PN Daytonas betydligt högre i depån på Goodwood Revival än genomsnittet.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jag har ingen avsikt att göra något som helst inlägg i debatten.

Jag vill bara konstatera att jag älskar grabbarna som kör historisk racing och använder sina Ferraris som de var tänkta att göra (även om det gör ont i magen på en själv ibland).

18m-ferrari-breadvan-crashes-and-keeps-racing-27m-cobra-smashes-into-barrier-at-goodwood-revival-video-99855_1.jpg


Ferran på bilden kostade 17 miljoner senast den såldes. Dollar.

Och Daytona coupen på bilden under finns det ändå 5 exmplar till av i världen. Så den är ju inte ens ovanlig. :p
Ångest
 
Topp