• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, ny värdering?

UncleBear

Panerai
Finns det säkert. Men med tanke på hur ofta man hittar fakeklockor på loppisar tror jag inte att det finns några direkta konsekvenser för de som i andra hand råkar sälja en fakeklocka i en så kallad "fyndhög". Så länge den inte är marknadsförd som en Rolex tror jag inte det spelar någon roll så länge det inte görs systematiskt.
Men vad vet jag.


1. Är det?
2. Ja, det är ju det jag skriver.
Min uppfattning är att sälja en kopia är att det är alltid olagligt även om det sker i ett sammanhang.
 

DrKlocka

Audemars
Min uppfattning är att sälja en kopia är att det är alltid olagligt även om det sker i ett sammanhang.
Jo visst. Men med tanke på hur ofta det sker på loppisar t.ex.? Det är ju inte så att det kommer delas ut böter höger och vänster.

Verkar stämma om det bara är nätauktion. Bukowskis har tillexempel inte någon ångerrätt då det finns möjlighet att bjuda på objekten direkt på plats. Antar att detsamma gäller andra auktionshus som har både nätauktion på plats?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jo visst. Men med tanke på hur ofta det sker på loppisar t.ex.? Det är ju inte så att det kommer delas ut böter höger och vänster.


Verkar stämma om det bara är nätauktion. Bukowskis har tillexempel inte någon ångerrätt då det finns möjlighet att bjuda på objekten direkt på plats. Antar att detsamma gäller andra auktionshus som har både nätauktion på plats?
Köper du något på distans, så har du stöd i distansköplagen. Jag har svårt att tro att de kan undgå den.
 

christer12

Cartier
Finns det säkert. Men med tanke på hur ofta man hittar fakeklockor på loppisar tror jag inte att det finns några direkta konsekvenser för de som i andra hand råkar sälja en fakeklocka i en så kallad "fyndhög". Så länge den inte är marknadsförd som en Rolex tror jag inte det spelar någon roll så länge det inte görs systematiskt.
Men vad vet jag.


1. Är det?
2. Ja, det är ju det jag skriver.

Tror det har med ångerrätt och distansköp att göra.
 

UncleBear

Panerai
Jo visst. Men med tanke på hur ofta det sker på loppisar t.ex.? Det är ju inte så att det kommer delas ut böter höger och vänster.


Verkar stämma om det bara är nätauktion. Bukowskis har tillexempel inte någon ångerrätt då det finns möjlighet att bjuda på objekten direkt på plats. Antar att detsamma gäller andra auktionshus som har både nätauktion på plats?
Nä men nu blev det jobbigt. Klart att det är skillnad på loppis och en proffisonell aktör..
 

christer12

Cartier
Finns det säkert. Men med tanke på hur ofta man hittar fakeklockor på loppisar tror jag inte att det finns några direkta konsekvenser för de som i andra hand råkar sälja en fakeklocka i en så kallad "fyndhög". Så länge den inte är marknadsförd som en Rolex tror jag inte det spelar någon roll så länge det inte görs systematiskt.
Men vad vet jag.

2. Ja, det är ju det jag skriver.

Menar bara att man inte behöver studera klockan för att förstå att det är en kopia. Måste vara en på miljonen att en äkta skulle råka hamna bland massa annat skräp utan att auktionshuset skulle haja till.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Enligt lag gäller den ej om man också kan buda i salen.
My bad, du har rätt.
upload_2017-6-16_22-13-0.png
 

christer12

Cartier
Jo visst. Men med tanke på hur ofta det sker på loppisar t.ex.? Det är ju inte så att det kommer delas ut böter höger och vänster.


Verkar stämma om det bara är nätauktion. Bukowskis har tillexempel inte någon ångerrätt då det finns möjlighet att bjuda på objekten direkt på plats. Antar att detsamma gäller andra auktionshus som har både nätauktion på plats?
Säker på Bukowskis? Jag sålde en klocka på Important Timepieces och fick vänta en jäkla tid på pengarna just för att "ångertiden" skulle gå ut.
 

DrKlocka

Audemars
Säker på Bukowskis? Jag sålde en klocka på Important Timepieces och fick vänta en jäkla tid på pengarna just för att "ångertiden" skulle gå ut.
Så här står det på deras FAQ:
"Distans- och hemförsäljningslagens ångerrätt på 14 dagar gäller INTE vid bindande bud på auktion hos oss då det alltid finns möjlighet att lägga bud i våra lokaler i Stockholm, Göteborg och Malmö. Vinnande bud är alltid bindande. I Finland gäller lagen för konsumentskydd."

Däremot finns det väl någon slags reklamationsrätt mot felaktig beskrivning, kanske var det som de väntade på? Eller så kanske de bara ville suga lite på dina stålar ;)
 

LUFC

Cartier
2-Faktor
Tänker mer att det är en piratkopia som är olaglig att sälja i Sverige. Därav att det borde gå att hävda köpet. Annars kan man ju nästan slänga upp en annons på gamla kalsonger och 1kg kokain i samma, och utelämna att det är just kokain. Krass dragning där, jag vet.
 

UncleBear

Panerai
Tänker mer att det är en piratkopia som är olaglig att sälja i Sverige. Därav att det borde gå att hävda köpet. Annars kan man ju nästan slänga upp en annons på gamla kalsonger och 1kg kokain i samma, och utelämna att det är just kokain. Krass dragning där, jag vet.
Är det olagligt så är det...
Min uppfattning är att det det är närbesläktat med häleri....
 

Kamelen

Cartier
Faktum kvarstår, har firman rätt att sälja en klocka som inte är äkta...
Det är min fråga som TS!

Då auktionshuset ej har katalogiserat den som Rolex, säljer de ett antal ur och uttalar sig ej om varumärke.
Och enligt definition så är det ett ur även om det är producerat i Kina.
Lika olagligt som att dricka ett par öl och cykla hem,någon skall anse det viktigt och orka engagera sig.
 

Psykel

Patek
Då auktionshuset ej har katalogiserat den som Rolex, säljer de ett antal ur och uttalar sig ej om varumärke.
Och enligt definition så är det ett ur även om det är producerat i Kina.
Lika olagligt som att dricka ett par öl och cykla hem,någon skall anse det viktigt och orka engagera sig.
Exakt: båda är olagliga. Oavsett om säljaren säger att det är en Rolex eller inte så är det en kopia som säljs och därmed olagligt. Det är själva handlingen som är olaglig - att sälja en kopia. Precis som det är olagligt att cykla full.
 

Kamelen

Cartier
Exakt: båda är olagliga. Oavsett om säljaren säger att det är en Rolex eller inte så är det en kopia som säljs och därmed olagligt. Det är själva handlingen som är olaglig - att sälja en kopia. Precis som det är olagligt att cykla full.

Visst är det så,men lika lite som någon bryr sig om du druckit ett par öl när du cyklar hem salongsberusad.

Har för mig att vår förra socialdemokratiska partiledare handlade Boss skärp i bazaren på semestern.
 

Såkkett

Omega
Då auktionshuset ej har katalogiserat den som Rolex, säljer de ett antal ur och uttalar sig ej om varumärke.
Och enligt definition så är det ett ur även om det är producerat i Kina.
Lika olagligt som att dricka ett par öl och cykla hem,någon skall anse det viktigt och orka engagera sig.
njaä, du får cykla påverkad så länge du kan framföra fordonet på ett betryggande sätt, vilket dom flesta kan efter ett par öl, sälja kopior är aldrig lagligt oavsett vad dom utannonseras för.
Sedan att ett åtal aldrig kommer väckas tror inte jag heller men jag tror inte heller något auktionshus kommer neka att någon backar ur en affär med hänvisning till att ett objekt i loten är uppenbart ett plagiat.
 
Topp