• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex och klättring.

carlanton

Audemars
Jag tänkte skriva en lång essä om kommersialiseringen av äventyr och manlighet med utgångspunkt i Rolex marknadsföring, men det blev alldeles för tråkigt. Istället grävde jag fram lite sköna klätterbilder.

Den klocka som för evigt kommer förknippas med klättring i allmänhet och Mount Everest i synnerhet är givetvis Rolex Explorer, även om det råder delade meningar huruvida Hillary verkligen bar den hela vägen till toppen eller ej. Här i en riktigt snygg reklambild från 1964, komplett med hamparep, gjutjärnsbult och vaxad bomullsanorak:

Rolex-Explorer-Matterhorn.jpg


Uppföljaren som ofta men felaktigt förknippas med en känd blandmissbrukare bars under 70-talet av en av historiens främsta alpinister, Reinhold Messner. En kul detalj är att Messner verkar också ha haft ett sponsoravtal med Fila, ett märke som idag väcker helt andra associationer än Rolex.

ReinholdMessnerW.jpg


Även under quartzkrisens första mörka år höll Messner och hans partner Peter Habeler stilen med sina Oysterquartz.

Peter-Habeler-Rolex-Datejust-Oystequartz.jpg


En klocka och en metallkombination som fungerar lika bra på 18:e hålet som på 8000 meter.

Reinhold-Messner-Rolex-Ad.jpg


Själv brukar jag ha med mig min Seiko Monster till klippan men jag använder den bara när jag säkrar. En stålklocka på länk är direkt farligt att ha på sig när man klättrar sprickor, och onödigt när man sportklättrar. Även i alpin miljö hade jag nog lämnat den i ryggsäcken med tanke på vilket helvete det blir om man skadar armen. Under en längre tur experimenterade jag med att hänga den i en karbinhake i selen, men det kändes så onödigt och dumt att den hamnade i ryggsäcken efter första replängden.
 

Lage

Omega
Explorer I är rackarns snygg. På forumet skymtar väl mest Explorer II?

Vilken etta är vettig att köpa begagnat om man vill 36 mm-varianten? 14270 eller 114270 om man ser till pris/urverk/länk?
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Intressant post. Tack för läsningen och coola bilder. Kul att man fick en Explorer för 185$ på den tiden. La man sedan till 10$ fick man den på länk ;)
 
Topp