• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex&Omega

D.S

Omega
Var oxå sugen på en sub för ett tag sedan, guld o stål. Ägde en black bay vid tillfället när jag gick in på bergströms för att pröva en. Blev chockad över hur mycket mindre den kändes än BB:en!! Blev en ExpII istället som känns mer naturlig för mig.
 
1444764414130-2085532939.jpg
Min nuvarande klocka seiko sumo
 

mmx

Cartier
Fokuserar på det vikigaste.. titanium (titan) och även tungsten (volfram) och ceramic (keramisk) blir ju inte jättefel, bara fel språk...

Men när kisel (silicon på engelska) blir silikon (silicone på engelska) hamnar man ju väldigt fel...
Haha, ja den med kisel är rätt kul, volfram är en av mina favoriter också. Men ärligt, kom igen nu! Grundämnen är ju fan viktiga! De måste man ju få rätt på. Hur uttalar syndarna tungsten på svenska? Som en tung sten? Notera även Daytonatråden, många "platinum" där, ingen får rätt på beteckningen/förkortningen heller (Pt). ;)
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Känns som att Aqua Terra ska jämföras med Explorer eller Oyster Perpetual. Utseende mässigt.
 

Patrik J

Rolex
Haha, ja den med kisel är rätt kul, volfram är en av mina favoriter också. Men ärligt, kom igen nu! Grundämnen är ju fan viktiga! De måste man ju få rätt på. Hur uttalar syndarna tungsten på svenska? Som en tung sten? Notera även Daytonatråden, många "platinum" där, ingen får rätt på beteckningen/förkortningen heller (Pt). ;)
Fast tungsten är ju faktiskt tung sten. ;)
Tungsten, also known as wolfram, is a chemical element with symbol W and atomic number74. The word tungsten comes from the Swedish language tung sten, which directly translates to heavy stone.[4] Its name in Swedish is volfram, however, in order to distinguish it from scheelite, which in Swedish is alternatively named tungsten.
 

mmx

Cartier
Fast tungsten är ju faktiskt tung sten. ;)
Tungsten, also known as wolfram, is a chemical element with symbol W and atomic number74. The word tungsten comes from the Swedish language tung sten, which directly translates to heavy stone.[4] Its name in Swedish is volfram, however, in order to distinguish it from scheelite, which in Swedish is alternatively named tungsten.
Det om scheelite hade jag ingen aning om, snygg research! :)Hobbyretar mig, bara lite, på anglofiering av extremt bra och inarbetade svenska ord.
 

Kai

Rolex
Ja, det är ju väldigt olika klockor, och som det skrivits tidigare så är storleken väldigt mycket smaksak och vana. Jag har fastnat för Omegas AT, har en 38,5 mm Skyfall som jag upplevde som den perfekta storleken för mig. Köpte nyligen en 41,5 mm AT. Jag var lite orolig för att den skulle kännas för stor på min relativt klena handled, men den känns perfekt! 38,5 mm börjar däremot kännas lite liten.
 
Visst är det så, man vänjer sig absolut @Kai, men tycker att de äldre, mer slimmade Subsen är stiligare. Skulle vara intressant att höra vad ägare av en gammal sub och 114060 tycker..
 

PCB

Audemars
ser inte problemet ,gillade du omegan och den satt bra så är väl saken biff?
är det bara märket du är ute efter ,så är ju inte omega kattskit heller;)
 
Topp