• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex OQ tråden

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
Funderar mer och mer om man inte ska försöka fixa en fin OQ. Vill ha en med blå tavla men att hitta en i bra skick väger tyngre än tavelfärgen. Undrar därför om man fortfarande kan köpa en blå stick dial tavla till en 17000 hos AD och vad en sådan i sådant fall kostar?
6 lakan får du hosta upp för en blå tavla inkl montering. Så var det när jag ställde frågan på nymans i höstas
 

joey

Cartier
Gillar'n!

Förresten, hur tar man bort länken på en OQ, det är inga springbars vid boetten utan vanliga pinbars va? Man får alltså slå/tryck ut dem likt på en länk?
DSC03725.JPG

170xx har pinnar som hålls fast med hjälp av friktionen i små rör. Dessa trycks ut med en pinne.

19xxx har vanliga spring bars.
 

Fadershan

Patek
Tycker iaf att den är billig först och främst! Jag köpte nyligen en 17013 jag oxå för lite mer pengar men den tror jag är lite skarpare oxå. 1979 så det är den första av den ref:en med 5055 urverket som ersatte 5035 vilket är det jag har på min från 1978. Slänger med några bilder på min så du kan jämföra fasningar, bevels m.m. Jag är ingen superexpert men tycker den ser överlag väldigt fin ut till det priset!
4713415g_xxl.jpg
4713415h_xxl.jpg
4713415i_xxl.jpg
@Falken om du ville se bilder :)
 
Vilken färg på tavlan tycker ni är snyggast på en 17014? Efter mycket och ännu mycket mer velande på vilken klocka man skulle köpa som sin första riktiga. Så har nu ögonen fastnat för denna, men då har vi nästa beslutsproblem. Färgen på tavlan, så vad tycker ni :D
 

marlun

Rolex
Vilken färg på tavlan tycker ni är snyggast på en 17014? Efter mycket och ännu mycket mer velande på vilken klocka man skulle köpa som sin första riktiga. Så har nu ögonen fastnat för denna, men då har vi nästa beslutsproblem. Färgen på tavlan, så vad tycker ni :D
Silver!

Edit: 1000:e inlägget i tråden måste firas med bilder på mina gamla OQ:s :cool:
FullSizeRender.jpg

IMG_6903.JPG
 

Tapiren

Cartier
Jag citerar mig själv från en annan tråd apropå ref 1500;

"At our central headquarters in Geneva there is a Golden Register, a Who’s Who of our clients who proudly count a Rolex Quartz among their most precious possessions. They form the Rolex Quartz Club, one of the most exclusive clubs imaginable… Members of the Club are always welcome at Rolex Geneva. On their first visit, they are invited to sign the Golden Register and can enjoy a personal tour of the Geneva world Headquarters.”


https://www.bobswatches.com/rolex-b...-tour-the-factory-the-rolex-5100-beta-21.html
 

Nicklas.S

Audemars
2-Faktor
Är det olika slipning på day-date kontra DJ eller beror det på årgång? Ser ut som DD saknar bevels eller vad de nu kallas. Fantastiskt gäng må jag säga också!
DJ har cirkulär borstning på boettens ovansida och vertikal borstning på länken samt bevels. DD har horisontal borstning på boettens ovansida och länk samt bevels till 9 miljon serien ca 1986. Efter 1986 har DD vertikal borstning på boett och länk och saknar bevels.
 

Moffan

Panerai
2-Faktor
Den här är jag fortfarande (brukar tröttna fort) så glad över. Känns krispig och vass.
Men skulle nu till sommaren bra gärna vilja prova med en blå tavla.

WP_20170619_15_11_57_Pro.jpg


WP_20170628_09_26_17_Pro.jpg


Kan man få lite inspiration i form av handledsskott från KS bröder och systrar på lite blå OQ tavlor i härliga sommarscenarion.
 
Topp