Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex, over and out?

Diskussion i 'Diskussion' startad av JohanHLM, 8 april 2016.

1. JohanHLM
    Trådstartare

JohanHLM Friends of KS

Rubriken är aningen missvisande eftersom Rolex med största sannolikhet kommer ligga i topp inom överskådlig tid.
    Men, är det bara mitt intresse för Rolex som minskat under den senaste tiden eller håller bubblan på att spricka?
    Jag har länge haft en förkärlek till Rolex men på senare tid har mycket från såväl Breitling, Omega samt Tag Heuer lockat mer och jag inbillar mig att dessa varumärken kommer vinna mark på såväl nyare usläpp som vintage. Utöver dessa känns det som att vinatge Certina och Tissot blivit mer uppskattade på senare tid? Stämmer mina teser eller har vinet redan slagit på för hårt under fredagskvällen?

Stålvictor, eriksson850, jabla och 4 andra gillar detta.
  2. Chuck

Chuck Friends of KS

Intressant tänkte samma tanke tidigare idag, rollerna på K&S går inte lika fort som förr. Men tror bara det är en period :rolex::D

JohanHLM gillar detta.
  3. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Knappast här på forumet i alla fall. Här kör man Rolex annars är du ute i kylan.

Tf105b, SimonJE, newk15 och 17 andra gillar detta.
  4. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Att ha det majoriteten här verkar ha är att vara ute. Simma aldrig med strömmen:)

Burgundy, ROB-1832, yonsson och 3 andra gillar detta.
  5. Kairo

Kairo Friends of KS

Bara för att ditt intresse för en sak sinar, betyder det inte att samma sak gäller för alla. Det är nog vinet som pratar. :angel:

tissoter och JohanHLM gillar detta.
  6. christian-h

christian-h Biskop

Rolex är ute!

7. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Finns bara ett märke; Omega ! :)

Nicklas H, Tf105b, ROB-1832 och 17 andra gillar detta.
  8. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Jag sparar till en blå Aqua Terra. :)

ROB-1832, Anthraxabuz och Peter cerwin gillar detta.
  9. Rasmus Andersson

Rasmus Andersson Stadsbo

Från:
    Norrköping
    "Döda fiskar följer strömmen."

Gillar Rolex starkt men känns lite väl hypat. Hade en vanlig 116610 som drömklocka typ och tyckte den var otrolig, nu känns den mer mellanmjölk. Vet inte om det beror på att så många bär den eller om jag helt enkelt har upptäckt att Rolex inte är allt när det kommer till klockor.

ROB-1832 gillar detta.
  10. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    fast de som ligger bra prismässigt ryker direkt. Men när man köpt en 114060 från någon gråhandlare och lägger den på K&S för 63' när Rob/Nymans tar 66'...... Ja då ligger den nog länge.

Point Blank, SimonJE, Arvis och 22 andra gillar detta.
  11. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    True!

12. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Spar, åk till @eriksonsurhandel och köp!:)

Paul60 och Eurenius gillar detta.
  13. Vintage92

Vintage92 Friends of KS

Med ram runt datumet!? :)

sinner, Rockenfeller, Peter cerwin och 3 andra gillar detta.
  14. Andy7750

Andy7750 Präst

Från:
    Kungälv
    Tveksamt, Rolex är alltid Rolex. Själv är jag inte något direkt fan men tror Rolex kommer vara herre på täppan lååång tid framöver.

15. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Det låter klokt. Rolex gör verkligt fina klockor; de klarar oftast stora vattendjup och är byggda för att tåla massor med stryk. Precis som Omega alltså. Men tar du med en Rolex i närheten av induktionshällen eller barnens magnetleksaker så klappar den ihop. Köket och barnen, där går liksom gränsen - då behöver man en riktig klocka, en Omega. Så keep on saving. Ser fram emot paketöppningstråden :)

Vänligen
    Forumets undersköterska

JayLar, Paul60, Aquaracer2 och 6 andra gillar detta.
  16. Vesper

Vesper Präst

Från:
    Slussarna
    Inte för att jag någon fan boy av varken omega eller rolex så klarar väl rollen det lika bra som omegan? Samma skrot och korn eller?

17. wotan

wotan Borgare

Från:
    stockholm
    Jag tog den utan (anser att uppgraderingen av urverket är värt den förlusten)

Eurenius gillar detta.
  18. Compiss

Compiss Friends of KS

Från:
    Den södra malmen
    Kanske rätt ot men måste ändå be dig utveckla. Vad händer med en spis i närheten av rolex...

cab, Gap36, eriksson850 och 1 annan gillar detta.
  19. MånsT

MånsT Biskop

En ny Omega klarar 15,000 gauss (vad det nu är). Jag kan aldrig tänka mig att en Rolex "klappar ihop" vid normal exponering av magnetfält. Om du viftar med armen i extrema fält så är kanske Omega bättre, annars; knappast.

20. Eurenius

Eurenius Friherre

Från:
    Höga Kusten
    Mja, lutar åt det fräsigare urverket.

wotan gillar detta.
  21. JensBP

JensBP Biskop

Från:
    Gliese 581
    Tider förändras och vindar vänder. Jag har haft min rolle-period och är glad att den är över. Jag gillar rolex på samma sätt som volvo. Bra grejer men jag saknar finessen. Dock älskar jag vintage-rolex på samma vis som jag kan älska en volvo P1800 eller amazon. Det är känsla och själ. I övrigt är världen stor men gruppbeteende och dess mönster desto större.

Stålvictor, stelah, Anders W och 4 andra gillar detta.
  22. Airman

Airman Präst

Alla går fram och tillbaka i sina intressen och stilar. Man utvecklas åt olika håll, gillar olika saker olika perioder i livet. Att alla skulle följa samma cykler som du själv är en ren utopi. Just i detta nu, när du själv börjat få upp ögonen för andra märken, är det en hel massa folk som börjat älska Rolex. Dessutom, Rolex säljer en jäkla massa klockor. De allra flesta som gillar Rolex köper en och är nöjd med den i många år. Extremt få av dessa hänger på ett forum för klockor och vill köpa en ny klocka var tredje månad.

Brutus, JohnZ, yonsson och 3 andra gillar detta.
  23. POO

POO Präst

Rolex i nutid, och dess bärare, är rätt trött. Finns nästan alltid roligare alternativ. Möjligtvis en basic brukssub. Men man blir ju lite trött när den ska plastas in för att klara det tuffa kontorslandskapet.

24. willbur

willbur Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Nej.

Dejan S och jarrebarre99 gillar detta.
  25. Fredig

Fredig Bonde

Tror nog när de flesta tänker "lyxklocka" i början av intresset så kommer Rolex upp i huvudet. De har byggt upp varumärket och prestigen av att äga en att de nog aldrig kommer att dö ut. :)

wotan gillar detta.
  26. meo_swe

meo_swe Biskop

MAN FÅR INTE SÄGA OVER AND OUT! SAMBANDSTABULATUR FÖRIHELVETE!!!!+
    Med det sagt så tror jag inte att rolex kommer minska i närtid. Som det ser ut nu så verkar ju tillfrågan bara öka

Arvis, 903lew, ErikGBG och 2 andra gillar detta.
  27. jarrebarre99

jarrebarre99 Biskop

Från:
    GBG
    Kort och koncist, +1 på den.

SimonJE, Gap36, willbur och 1 annan gillar detta.
  28. Mr_Jonas

Mr_Jonas Friends of KS

Från:
    Göteborg
    För mycket vin tror jag :)
    Rolex kommer vara etta under lång framtid.

jarrebarre99 gillar detta.
  29. Undersköterskan

Undersköterskan Präst

Från:
    Växjö
    Nej, det är verkligen inte samma skrot och korn. Omegas nya generation av urverk är minst 15 gånger bättre än något Rolex producerat ur antimagnetisk synvinkel. Och i dagens värld är det just skydd mot magnetism våra klockor behöver mer än någonsin tidigare. Vattentäthet i all ära - är det någonting vi borde titta närmare på när vi köper klockor så är det deras förmåga att stå emot magnetism. En enkel kylskåpsmagnet brukar producera runt 1000 gauss, och det är ungefär gränsen för vad Rolex antimagnetiska Milgauss klarar av att hantera. Mer än så och det blir en tripp till urmakaren för att avmagnetisera och regulera ett urverk som inte längre är exakt i sin gång.

Att Omega gör det så mycket bättre, och detta dessutom helt utan någon Faraday-bur, är den största revolutionen industrin skådat sedan Omega lanserade co-axial gång i serieproduktion år 1999. Det är otroligt imponerande hur denna anrika manufaktur en gång för alla löst ett problem som är en så pass påtaglig fara för våra klockor som magnetism. Bifogar lite läsning om denna enastående bedrift:

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
    Forumets undersköterska

SimonJE, ROB-1832, Jesper Fredson och 23 andra gillar detta.
  30. Hebbe

Hebbe Friends of KS

Spara till omegas bästa istället
    image.jpeg image.jpeg

RolleFC, Tf105b, ROB-1832 och 24 andra gillar detta.
Mårtenssons ur Brookfield