• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, over and out?

JohanHLM

Rolex
Rubriken är aningen missvisande eftersom Rolex med största sannolikhet kommer ligga i topp inom överskådlig tid.
Men, är det bara mitt intresse för Rolex som minskat under den senaste tiden eller håller bubblan på att spricka?
Jag har länge haft en förkärlek till Rolex men på senare tid har mycket från såväl Breitling, Omega samt Tag Heuer lockat mer och jag inbillar mig att dessa varumärken kommer vinna mark på såväl nyare usläpp som vintage. Utöver dessa känns det som att vinatge Certina och Tissot blivit mer uppskattade på senare tid? Stämmer mina teser eller har vinet redan slagit på för hårt under fredagskvällen?
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Rubriken är aningen missvisande eftersom Rolex med största sannolikhet kommer ligga i topp inom överskådlig tid.
Men, är det bara mitt intresse för Rolex som minskat under den senaste tiden eller håller bubblan på att spricka?
Jag har länge haft en förkärlek till Rolex men på senare tid har mycket från såväl Breitling, Omega samt Tag Heuer lockat mer och jag inbillar mig att dessa varumärken kommer vinna mark på såväl nyare usläpp som vintage. Utöver dessa känns det som att vinatge Certina och Tissot blivit mer uppskattade på senare tid? Stämmer mina teser eller har vinet redan slagit på för hårt under fredagskvällen?
Intressant tänkte samma tanke tidigare idag, rollerna på K&S går inte lika fort som förr. Men tror bara det är en period :rolex::D
 

Platinum

Cartier
"Döda fiskar följer strömmen."

Gillar Rolex starkt men känns lite väl hypat. Hade en vanlig 116610 som drömklocka typ och tyckte den var otrolig, nu känns den mer mellanmjölk. Vet inte om det beror på att så många bär den eller om jag helt enkelt har upptäckt att Rolex inte är allt när det kommer till klockor.
 

Andy7750

Audemars
2-Faktor
Tveksamt, Rolex är alltid Rolex. Själv är jag inte något direkt fan men tror Rolex kommer vara herre på täppan lååång tid framöver.
 
Jag sparar till en blå Aqua Terra. :)

Det låter klokt. Rolex gör verkligt fina klockor; de klarar oftast stora vattendjup och är byggda för att tåla massor med stryk. Precis som Omega alltså. Men tar du med en Rolex i närheten av induktionshällen eller barnens magnetleksaker så klappar den ihop. Köket och barnen, där går liksom gränsen - då behöver man en riktig klocka, en Omega. Så keep on saving. Ser fram emot paketöppningstråden :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Vesper

Rolex
Det låter klokt. Rolex gör verkligt fina klockor; de klarar oftast stora vattendjup och är byggda för att tåla massor med stryk. Precis som Omega alltså. Men tar du med en Rolex i närheten av induktionshällen eller barnens magnetleksaker så klappar den ihop. Köket och barnen, där går liksom gränsen - då behöver man en riktig klocka, en Omega. Så keep on saving. Ser fram emot paketöppningstråden :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Inte för att jag någon fan boy av varken omega eller rolex så klarar väl rollen det lika bra som omegan? Samma skrot och korn eller?
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Det låter klokt. Rolex gör verkligt fina klockor; de klarar oftast stora vattendjup och är byggda för att tåla massor med stryk. Precis som Omega alltså. Men tar du med en Rolex i närheten av induktionshällen eller barnens magnetleksaker så klappar den ihop. Köket och barnen, där går liksom gränsen - då behöver man en riktig klocka, en Omega. Så keep on saving. Ser fram emot paketöppningstråden :)

Vänligen
Forumets undersköterska
Kanske rätt ot men måste ändå be dig utveckla. Vad händer med en spis i närheten av rolex...
 

MånsT

Rolex
Inte för att jag någon fan boy av varken omega eller rolex så klarar väl rollen det lika bra som omegan? Samma skrot och korn eller?
En ny Omega klarar 15,000 gauss (vad det nu är). Jag kan aldrig tänka mig att en Rolex "klappar ihop" vid normal exponering av magnetfält. Om du viftar med armen i extrema fält så är kanske Omega bättre, annars; knappast.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tider förändras och vindar vänder. Jag har haft min rolle-period och är glad att den är över. Jag gillar rolex på samma sätt som volvo. Bra grejer men jag saknar finessen. Dock älskar jag vintage-rolex på samma vis som jag kan älska en volvo P1800 eller amazon. Det är känsla och själ. I övrigt är världen stor men gruppbeteende och dess mönster desto större.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Alla går fram och tillbaka i sina intressen och stilar. Man utvecklas åt olika håll, gillar olika saker olika perioder i livet. Att alla skulle följa samma cykler som du själv är en ren utopi. Just i detta nu, när du själv börjat få upp ögonen för andra märken, är det en hel massa folk som börjat älska Rolex. Dessutom, Rolex säljer en jäkla massa klockor. De allra flesta som gillar Rolex köper en och är nöjd med den i många år. Extremt få av dessa hänger på ett forum för klockor och vill köpa en ny klocka var tredje månad.
 

POO

Panerai
Rolex i nutid, och dess bärare, är rätt trött. Finns nästan alltid roligare alternativ. Möjligtvis en basic brukssub. Men man blir ju lite trött när den ska plastas in för att klara det tuffa kontorslandskapet.
 

Fredig

Cartier
Tror nog när de flesta tänker "lyxklocka" i början av intresset så kommer Rolex upp i huvudet. De har byggt upp varumärket och prestigen av att äga en att de nog aldrig kommer att dö ut. :)
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Rubriken är aningen missvisande eftersom Rolex med största sannolikhet kommer ligga i topp inom överskådlig tid.
Men, är det bara mitt intresse för Rolex som minskat under den senaste tiden eller håller bubblan på att spricka?
Jag har länge haft en förkärlek till Rolex men på senare tid har mycket från såväl Breitling, Omega samt Tag Heuer lockat mer och jag inbillar mig att dessa varumärken kommer vinna mark på såväl nyare usläpp som vintage. Utöver dessa känns det som att vinatge Certina och Tissot blivit mer uppskattade på senare tid? Stämmer mina teser eller har vinet redan slagit på för hårt under fredagskvällen?
För mycket vin tror jag :)
Rolex kommer vara etta under lång framtid.
 
Inte för att jag någon fan boy av varken omega eller rolex så klarar väl rollen det lika bra som omegan? Samma skrot och korn eller?

Nej, det är verkligen inte samma skrot och korn. Omegas nya generation av urverk är minst 15 gånger bättre än något Rolex producerat ur antimagnetisk synvinkel. Och i dagens värld är det just skydd mot magnetism våra klockor behöver mer än någonsin tidigare. Vattentäthet i all ära - är det någonting vi borde titta närmare på när vi köper klockor så är det deras förmåga att stå emot magnetism. En enkel kylskåpsmagnet brukar producera runt 1000 gauss, och det är ungefär gränsen för vad Rolex antimagnetiska Milgauss klarar av att hantera. Mer än så och det blir en tripp till urmakaren för att avmagnetisera och regulera ett urverk som inte längre är exakt i sin gång.

Att Omega gör det så mycket bättre, och detta dessutom helt utan någon Faraday-bur, är den största revolutionen industrin skådat sedan Omega lanserade co-axial gång i serieproduktion år 1999. Det är otroligt imponerande hur denna anrika manufaktur en gång för alla löst ett problem som är en så pass påtaglig fara för våra klockor som magnetism. Bifogar lite läsning om denna enastående bedrift:

http://www.watch-insider.com/reportages/omega-defeats-mechanical-watchs-enemy-no-1/

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Jag sparar till en blå Aqua Terra. :)
Spara till omegas bästa istället
image.jpeg
image.jpeg
 
Topp