• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex, over and out?

Brodeur

Omega
Poängen är inte att det finns svindyra begagnade objekt av något annat utan att klockor står sig exceptionellt bra i värde tack vare entusiaster som inte tillhör det det marknadssegment som nyförsäljningen riktar sig mot.
 

Andy McB

Rolex
Nu blandar du ihop samlar objekt med nya bilar. Ta en Ferrari i stället, vad köper en mångmiljonär.
En 5 år gammal eller en ny?
En för 3 millar eller en för 1 ?
Begagnad lyx-kåk i Stockholms skärgård?
Nu kanske det inte heter begagnad, men du hajar vad jag menar. Skulle kunna rabbla upp mängder av saker som tillför status trots att det inte är nytt.
 

Brodeur

Omega
Jag menar mer så här som exempel.

Ursprungligt marknadssegment, lön >10 000 000 om året, förmögenhet >100 000 000.

Klockpris > 1M

Dessa konsumenter som företagets ser som sin målgrupp har ingen anledning att köpa begagnat och status är garanterat viktigt.

Andrahandsmarkanden.

Primärt klockentusiaster som tjänar långt mindre än ovan, de värderar klockan och status med men ser snarare 100 000 i Rabat från nypris som onödigt att spendera särskilt eftersom klockan håller i evigheter och inte är sliten.
 

Kojan

Omega
Vad har klockor med status att göra? Det finaste klockor som existerar tex FP journe, patek osv vet ju inte gemene man vad det är för något. Det klockmärke som bringar mest status(om man kan kalla det status) är Rolex och det är väl så nära mellan mjölk som man kan komma. Den som köper sig en klocka för status måste bli mycket besviken när hen inser att de flesta inte bryr sig om du bär en Casio eller en Rolex.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Vad har klockor med status att göra? Det finaste klockor som existerar tex FP journe, patek osv vet ju inte gemene man vad det är för något. Det klockmärke som bringar mest status(om man kan kalla det status) är Rolex och det är väl så nära mellan mjölk som man kan komma. Den som köper sig en klocka för status måste bli mycket besviken när hen inser att de flesta inte bryr sig om du bär en Casio eller en Rolex.
Beror ju helt på vem du vill imponera på. Är det snubben på gatan så nej, han kommer inte känna till PP men i förmögnare kretsar och på stora internationella bolag så är det en annan femma.
Rolex må vara "mellanmjölk" här på forumet men ute på gatan stämmer den benämningen bättre på DW.
 

Brodeur

Omega
Tror nog "The filthy rich", högt och ljudligt kan informera sina likar om hur dyra prylar de minsan köpt. Min delpoäng är att i sådana kretsar så lär inte 2:a handsmarknaden vara så fräck.
 

DrDre

Patek
Vad har klockor med status att göra? Det finaste klockor som existerar tex FP journe, patek osv vet ju inte gemene man vad det är för något. Det klockmärke som bringar mest status(om man kan kalla det status) är Rolex och det är väl så nära mellan mjölk som man kan komma. Den som köper sig en klocka för status måste bli mycket besviken när hen inser att de flesta inte bryr sig om du bär en Casio eller en Rolex.

Det kan ju iofs bero på VEM man vill imponera på. Kommer man med en PP i vissa kretsar ("rätt" folk, de vars position gör att man vill göra intryck), så är det nog en mkt statussymbol. Samma grupp skulle kanske inte precis göra vågen över en Rolex Submariner. Dvs beroende på vem man är så läser man in olika saker i olika klockor.
 

Kojan

Omega
Beror ju helt på vem du vill imponera på. Är det snubben på gatan så nej, han kommer inte känna till PP men i förmögnare kretsar och på stora internationella bolag så är det en annan femma.
Rolex må vara "mellanmjölk" här på forumet men ute på gatan stämmer den benämningen bättre på DW.
Det var därför jag skrev gemene man. De förmögna kretsarna platsar knappast in där. Vill också klargöra att jag förstår exakt vad du menar att i vissa typ av kretsar så kan en fin klocka imponera. Att Rolex sedan inte är speciellt imponerande(I status sammanhang inte i horologi sammanhang) står jag fast vid då de sitter på var och varannan man här i fjollträsk.
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Det var därför jag skrev gemene man. De förmögna kretsarna platsar knappast in där. Vill också klargöra att jag förstår exakt vad du menar att i vissa typ av kretsar så kan en fin klocka imponera. Att Rolex sedan inte är speciellt imponerande(I status sammanhang inte i horologi sammanhang) står jag fast vid då de sitter på var och varannan man här i fjollträsk.
Nästan så man ska flytta till Stockholm då. ;) Här på bästkusten kan jag nog räkna antalet Rolex jag sett i verkligheten på en hand.
 

Kojan

Omega
Nästan så man ska flytta till Stockholm då. ;) Här på bästkusten kan jag nog räkna antalet Rolex jag sett i verkligheten på en hand.
Jaså:wideyed: Blir rolex då en statussymbol eller sticker det bara i jante ögonen hos den vanlige göteborgaren? Väldigt intressant hur åsikter kan skifta beroende vad för intryck man får var dag.
 

Kojan

Omega
Vill också säga att en statusklocka för mig är någon vintage som någon antingen ägt hela livet och vårdat ömt eller någon som hittat en efter års av letande. Att plocka ut en ny pp eller liknade blir inte status för mig även om klockan i sig är grymt imponerande och det vattnas i munnen varje gång man får syn på en.
 

Brodeur

Omega
Nja snarare var man jobbar. Jag bodde så exklusivt man kunde områdesmässigt (Vasastan lorensberg) men inte sjutton bor alla människor man ser där, tvärt om. Alkisar håller till runt Avenyn de med. :woot:

Tror mer på arbetsplats mm, folk man bara ser på gatan är det otroligt svårt att se någon klocka på heller för den delen.
Du som ser Rollar över allt är det kanske ditt eget umgänge som sticker ut lite?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Jaså:wideyed: Blir rolex då en statussymbol eller sticker det bara i jante ögonen hos den vanlige göteborgaren? Väldigt intressant hur åsikter kan skifta beroende vad för intryck man får var dag.
Mycket jante tyvärr, men det gäller även dyra bilar och övriga "lyxprodukter".
Håller inte med, ser Rolexar här hela tiden. Beror nog på var man bor och var man rör sig.
Bodde vid Heden i 8 år och såg inte mer Rolex för det. Var på NK häromveckan och såg inte en enda.
 
Det pratas väldigt mycket om att diverse funktioner är oviktiga, och som vissa sagt så väljer man inte en klocka efter dessa funktioner eftersom att de flesta inte kommer att dyka med sina dykare, och de som gör det behöver sannoligen inte använda heliumvalvet.
Många har lite luddigt uttryckt sig om att "känsla" är väldigt viktigt. Jag har ägt både Rollar och Omegor och båda märkena osar kvalité från ytter/innerbox till länk och lås(vissa modeller mer eller mindre åt båda hållen skulle jag säga).
Det jag däremot tror spelar större roll för de flesta som inte är jätteintresserade av urverk och klockor i grunden är status, och absolut där leder Rolex över Omega just nu. Min teori är att dom gör det till stor del av funktionen och kvalitén på själva urverket. Rolex använder som bekant, enbart kvalitativa inhouseverk till samtliga modeller där dom istället skapade ett nytt varumärke i form av Tudor som till stor del använder sig av modifierade ETA verk.
Tidigare när man har jämfört t.ex. Omega SMP ref. 2531.80.00 med en Sub ref. 16610T så står sig inte Omegan rent tekniskt mot Rollen, den prissätts alltså lägre vilket i sin tur leder till att Rollen har en högre status.
Ingen tvekan att Omega har gjort klockor med inhouseverk som kan mäta sig både tekniskt och prismäsigt med motsvarande Rolexvarianter men det som enligt mig gör att Rolex har högre status är att man kört inhouseverk i Rolex och modifierade ETA i Tudor medan Omega har haft allt under samma tak.

Enligt mig är det heller ingen tvekan om att Omega är på väg bort från den här "stämpeln" med deras nuvarande satsing. Om vi glömmer den gamla SMPn(2531.80.00) och istället fokuserar på den nygamla Omega Seamaster 300 Master Co-Axial ref. 233.30.41.21.01.001 och ställer den mot dagens Sub ref. 114060 så är det en helt annan grej. Omegan listas på 54tkr mot Rollens 57tkr(?) där den i mina ögon är än mer prisvärd då den inte bara står sig mot Suben tekniskt utan enligt mig faktiskt är snäppet vassare.

Tittar ni på http://www.wristreview.com/?p=20123&page=2 så kan ni kika där dom ställs mot varandra.
För er som inte orkar så avslutas det på detta vis.
"It’s also, I’m delighted to say, our winner for this month. It came close, but in the end the Omega Seamaster 300M Master Co-Axial finally achieved what Omega’s been trying to do for a very long time, it’s nudged Rolex out of the way slightly to take the top spot."

Och för er som inte tycker att det är värt att slänga ut 50tkr för en dykare från Omega eller 100tkr för en djupdykrae(Ploprof) förstår jag absolut att man väljer en Rolex istället p.g.a. varumärket och dess status. I slutändan så är ju det de flesta klockköpare väljer klocka efter.
Men saken är ju den att Rolex inte fick sin status från ingenstans och precis samma sak tror jag kommer hända för Omega. Dock så besitter Omega visserligen en enorm status på sina klockor idag, men för att nå samma nivå som t.ex. Rolex d.v.s.

Summan av kardemumman är väl att även om Omegas nya innovation och tekniska/mekaniska framfart inte gör gemene man jättemycket så tror jag att det kommer att leda till >prisökning>ökad status>högre andrahandsvärde>och framförallt så kommer Omega klinga högre i "statusbärares" ögon.

Over and out. :D

En fin, nyanserad och nykter analys. Jag håller med om det mesta. Man kan ju lugnt konstatera att det går mycket snabbare att montera ner ett varumärke än att bygga upp det, och det är först nu som Omega på allvar återfått sin självrespekt efter de svåra och så mörka åren under slutet av 70-talet och hela 80-talet. Sedan Stephen Urquhart tog över denna anrika manufaktur med dess fantastiska historia så har Omega gått från klarhet till klarhet och har idag en produktportfölj vi bara kunde drömma om för alls inte länge sedan, en portfölj som idag innehåller de finaste serieproducerade mekaniska klockor världens hittills skådat. Det har varit en otrolig resa så här långt, men på något vis känns det ändå som om den bara har börjat. :)

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Känsla kan beskrivas ut på många olika vis. Något jag värderar hos Rolex är den sköna slitningen/repigheten Oyster länken får när jag använder klockan. Tycker det är snyggt helt enkelt och väcker känslor hos mig, men bara om det jag själv fått slita in klockan :)
 
Topp