• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
har under en tid sneglat på Datejust Mickey mouse och hittade en på Ebay utan verk och visare. Detta kommer att bli mitt första projekt då jag har för avsikt att få igång den med rätt urverk och på sikt även visare.
s-l500.jpg

s-l500.jpg

s-l500.jpg

s-l500.jpg

s-l500.jpg

Jag kommer dock börja med dessa Milguass visare som jag har kommit över från 50 talet men dom passar på verkat som jag tänkte montera i klockan tills jag har hittat rätt verk, är riktigt sugen på ett manuellt verk då jag faktiskt tycker att det är en fin morgon rutin att dra upp klockan. Något som Chronolinken har lärt mig att uppskatta.
s-l1600.jpg

Verket jag kommer att montera initialt är detta, ett DG2813, ja jag vet det är inte ett Rolexverk och inte heller något bra verk men det får duga tills jag kommer över ett korrekt verk. Om någon har ett 1570 verk liggande så hojta till, eller om ni har tips på vart jag kan hitta ... då behöver jag också en uppsättning Dauphine hands men det får bli ett senare problem
s-l1600.jpg

jag kommer också att behöva en länk till henne men börjar med ett KS band.

Håller er under rättade med mer bilder efter att hon tickar och visar tiden igen, det är hon värd tycker jag.
Kostnader för ”projektet"
Boett och tavla: 3591,85kr
Visare: 163,10kr
Urverk: 280kr
Band: 300kr
Boettöppnare och div material: 368,72kr

Totalt: 4 703,67kr
 
Senast ändrad:

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Kul!
Har du lust att fota baksidan på urtavlan och mäta diametern på den? har en "lös" likadan som jag inte är säker på om den hör till 1500 eller 6694 referns nämligen (blir dyrt att chansa...).
//F
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Kul!
Har du lust att fota baksidan på urtavlan och mäta diametern på den? har en "lös" likadan som jag inte är säker på om den hör till 1500 eller 6694 referns nämligen (blir dyrt att chansa...).
//F
Ja, så snart jag fått hem den, den ligger på Arlanda och väntar på leverans, får bli en paketöppning på den...
s-l500.jpg

hittade denna, stift vid 1 och 7
 
Senast ändrad:

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Verkar bli tufft med verket. Om jag har förstått det rätt så måste boetten skickas till Rolex för att få ett nytt verk? För urmakarna måste skicka in ett verk för att få ett nytt. Alternativet verkar vara att köpa ett ok på eBay för ca 10KKr och lämna in det på service. Mycket spännande. Håller er underrättade.
 

rogart-63

Patek
Det va
Verkar bli tufft med verket. Om jag har förstått det rätt så måste boetten skickas till Rolex för att få ett nytt verk? För urmakarna måste skicka in ett verk för att få ett nytt. Alternativet verkar vara att köpa ett ok på eBay för ca 10KKr och lämna in det på service. Mycket spännande. Håller er underrättade.
Det var därför det gick att sälja det brandskadade verket på Ebay?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Någon som har ett 1225 eller 1570 verk?
Det är inte helt lätt att komma över något verket från AD. Jag måste lämna in ett verk för att få ett ersättningsverk, oklart hur komplett det måste vara... Tack på förhand.
I övrigt väntar jag bara på visarna för att kunna montera ihop klockan med mitt 2813 verk. Håller er underrättade.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Visarna har anlänt... För nya följare är det Milgauss visare från 50 talet som passar på Kinaverket.
Nu återstår bara monteringen, även om jag är ivrig så ska jag till urmakarskolan i morgonkväll och prioriterar därför familjen ikväll men här kommer att smakprov/paketöppning

image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Sen kommer en KS vän göra ett armband, håll till godo, den som väntar på något gott och allt det där... Trevlig helg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Inte för att göra lidandet länge för er mina vänner, men jag köpte precis ett ETA 2824-2 verk som jag tänkte montera i boetten. Känns inget bra att modda tavlan för att få den att passa ett kinaverk. Den som väntar på något gott... bandbrodern rapporterade nyligen att det röda lädret är på ingående mot svedala så snart kan jag nog få till ett avslut i väntan på 1570 verket och den finala visningen.
över och ut för nu.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Urverket har landat ETA2824-2, har gjort en provmontering, mina tavelpinnar är lite för grova och det verkar som balansen slår i boettbotten, i värsta fall får jag göra om verket till en manuell. Väntar på ”nya” visarna som passar verket, dock likadana som jag visade tidigare.
spännande, kommer med bilder efter helgen

H
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Urverket har landat ETA2824-2, har gjort en provmontering, mina tavelpinnar är lite för grova och det verkar som balansen slår i boettbotten, i värsta fall får jag göra om verket till en manuell. Väntar på ”nya” visarna som passar verket, dock likadana som jag visade tidigare.
spännande, kommer med bilder efter helgen

H
Du menar att rotorn skrapar i bryggan? I så fall är det ofta rotorlagret som är slitet, finns på cousins och kostar runt 200:-. Inte jättesvårt att byta om man är försiktig (risk att böja rotorlagret om man är oförsiktig).
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Du menar att rotorn skrapar i bryggan? I så fall är det ofta rotorlagret som är slitet, finns på cousins och kostar runt 200:-. Inte jättesvårt att byta om man är försiktig (risk att böja rotorlagret om man är oförsiktig).
Tack, verket är helt nytt från ETA, kan det fortfarande vara det tror du?
Tänkte gå på spots och dial feets från coucins för att lösa "tavelpinnarna" men jag kommer även behöva en distans för att fylla tomrummet mellan verket och boetten, förslag mottages gärna
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Går det att fåtag på en datumskiva som är något bredare, skulle vilja få datumet ca 1- 1,5 mm till "vänster"
 

rogart-63

Patek
DG2813 är väl av samma typ som Citizen 8200. Vet inte om du kan hitta nån datumskiva där siffrorna sitter längre mot inner kanten ? Kanske kan du lägga nåt för att förminska datumhålet? Limma ditt en tunn plastbit? Som du sen kan ta bort om och när du byter till ett annat verk? Eller måla den silvriga metallen vit på verket?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
DG2813 är väl av samma typ som Citizen 8200. Vet inte om du kan hitta nån datumskiva där siffrorna sitter längre mot inner kanten ? Kanske kan du lägga nåt för att förminska datumhålet? Limma ditt en tunn plastbit? Som du sen kan ta bort om och när du byter till ett annat verk? Eller måla den silvriga metallen vit på verket?
ska testa lite, kanske lägga en skiva över skivan? återkommer
 
Topp