• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej! titta vad jag hittade på eBay nu kan jag snart montera ihop musse pigg... (väntar dock på visarna och nya datum ”overlay” skivan)
ska försöka göra något pedagogiskt som går att följa...
s-l1600.jpg
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Tack @rogart-63 för bandet. Ljuset gör det inte rättvisa, bandet är vinrött i nappa. Jag ska byta spännet till ett Rolex.
image.jpeg
image.jpeg

Just nu väntar jag på en leverans från cousinsuk med tavelpelare mm. Jag väntar också på datumskivan och "Milgauss" visarna till ETA 2824-2 verket, från eBay. Så snart mina vänner kommer jag kunna erbjuda mer bilder.
På återhörande
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Provmonterade visarna på ETA verket, tycker verkligen att modellen är helt rätt, vad tycker ni?
image.jpeg

Väntar fortfarande på Cousins leveransen och datumskivan, hoppas kunna göra klart henne kommande helg.
På återseende och håll rätt på tiden, urkul och klockrent och allt det där...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Hej!
Födelsedag idag och närjag kom hem för en stund sedan hade jag två paket som väntade på mig, vad kan det vara...?
image.jpeg

Första paketet: date disc overlay, nu är 2824-2 verket helt perfekt... Inget fullt mellanrum längre.
image.jpeg

2:a paketet var från Cousinsuk och innehöll mina tavelfötter, dots och distansringarna som jag har väntat på, jag har dock fått en ring som passar av @rogart-63 så vi får se vilken som blir bäst.
image.jpeg

I helgen smäller det, nu ska Musse pigg användas igen... Kul att äntligen bli klar!! Håll till godo min vänner
 
Senast ändrad:

jarrebarre99

Patek
2-Faktor
Hej!
Födelsedag idag och närjag kom hem för en stund sedan hade jag två paket som väntade på mig, vad kan det vara...?
image.jpeg

Första paketet: date disc overlay, nu är 2824-2 verket helt perfekt... Inget fullt mellanrum längre.
image.jpeg

2:a paketet var från Cousinsuk och innehöll mina tavel fötter, dots och distans ringarna som jag har väntat på, jag har dock fått en ring som passar av @rogart-63 sånvi får se vilken som blir bäst.
image.jpeg

I helgen smäller det, nu ska Musse pigg användas igen... Kul att äntligen bli klar!! Håll till godo min vänner

Kul med paket på självaste födelsedagen, grattis!
Ser fram emot att se hur projektet fortskrider.
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Testade att montera ihop klockan. Ställaxeln blir inte linjerad och då är det svårt att få in den igen. Dots var inte som jag trodde dubbelhäftande "klistermärken" utan bara distanser. Jag körde därför en liten droppe Loctite på tavelfötterna. Men då får jag inte fast tavelfötterna eftersom det inte finns några spännskruvarna på sidorna. Och jag hade svårt att få till distansen så verket så jag har inget som håller fast verket i boetten, Mao jag demontera henne igen och gör ett nytt försök i helgen i lugn och ro...
image.jpeg

Innan date disc overlay
image.jpeg

Med overlay skivan och tavelfötterna monterade (saknar skruvar för att fästa dom i verket, förslag mottages gärna)
image.jpeg

Innan montering i boetten, ser bra ut (tycker jag!)
image.jpeg

Slutligen en bild innan det verkliga strulet började... Fick inte fast verket i boetten. Men bilden blev bra... Suck. Återkommer
H
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor

rogart-63

Patek
Jag tror att datumskivan gör att det blir ganska trångt under skivan? Jag fick utvingarna men dom är tröga som tusan, ska fundera lite. Epoxi kanske är melodin
Dom brukar nog vara lite tröga? Du får testa dig fram vilket som funkar bäst? Hade man haft en distansring med fötter monterade på själva ringen? Så hade man ju kunnat limma ringen direkt på tavlan?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Dom brukar nog vara lite tröga? Du får testa dig fram vilket som funkar bäst? Hade man haft en distansring med fötter monterade på själva ringen? Så hade man ju kunnat limma ringen direkt på tavlan?
Ja, jag gillar idén, då har jag dessutom hålen på rätt ställe, jag ska testa lite. Beställde några vinklar som kan fästas i boetten och med verkskruven så jag borde ha löst det problemet iaf...
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Låt mig presentera en vän, han kallas Musse Pigg, men döptes till Mickey Mouse...
image.jpeg

Två problem,
1, minutvisaren ligger lite lågt. Det medför att den endast kan sitta löst och inte tryckas ned helt, annars fastnar den på vissa timmindikatorer på tavlan (6 och 2)
2, lyckades inte centrera datumskivan, vilket medför att inte datumet är helt 100 i rutan, den ligger några 10 delar för högt.
 

rogart-63

Patek
Låt mig presentera en vän, han kallas Musse Pigg, men döptes till Mickey Mouse...
image.jpeg

Två problem,
1, minutvisaren ligger lite lågt. Det medför att den endast kan sitta löst och inte tryckas ned helt, annars fastnar den på vissa timmindikatorer på tavlan (6 och 2)
2, lyckades inte centrera datumskivan, vilket medför att inte datumet är helt 100 i rutan, den ligger några 10 delar för högt.
Finns det olika höjder på timhjul och minut rör? Kanske även på sekundhjulet?
 

Margarinkungen

Viking Line
Friends Of KS
2-Faktor
Försöker få ner höjden på tavlan så ställaxeln ska linjeras mot boetthålet. Jag har trimmat ner tavelfötternas ring (den sidan jag limmat på undersidan av verket) men det saknas fortfarande ca 1,5 mm, min tanke är att prova att limma distansskivan direkt på tavlan men jag måste fortfarande ha något som jag kan fästa i verket. Förslag mottages? Tack
 
Topp