• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oyster Perpetual VS Rolex Datejust...

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Well, den är för hårda snubbar som klättrar i berg n stuff.

Denna klocka som MK postade kan ju vara för hårda snubbar som gör bizznizz i stället


Visst är det så, men jag anser att Exp1 blir lite tråkigt. Lever den enkom på sin historia eller har den något jag inte upptäckt än?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Visst är det så, men jag anser att Exp1 blir lite tråkigt. Lever den enkom på sin historia eller har den något jag inte upptäckt än?

Testa den så får du se om du blir kär... vissa klockor måste upplevas live. På bild kan den se trist ut ibland. En gammal kollega hade en sån, såg trevlig ut på hans arm
 

acce1999

Patek
2-Faktor
OPn är fin i all sin enkelhet. Hade gärna sett den med enklare tavlor med vanliga streckindex, som motsvarande äldre modell. I vitt, svart, silver, blått, kanske några fler. Briljant understatement. Den bästa just nu, enligt mig, är den silvriga 3-6-9, men jag tycker att visarna är för smala för de stora index som den tavlan har. Kanske ett byte till visare från 36 mm DJ skulle göra susen?

De mer udda tavlorna är också sköna. Undrar om de säljer i några volymer... Eller om de kommer att bli framtidens "stella dials", om trettio, fyrtio år sådär...

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Snygga. Och visst finns det "Date" också fortfarande, vilket inte är någon skillnad mot Datejust längre (förut hade datejust quikset medans date var non)?
Date finns. 34 mm vs 36 sedan "forntiden". Samma urverk. Lite enklare tavlor. Också sedan forntiden. Allra minst sedan kaliber 15xx introducerades.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
En fråga. Bär man dessa större än 4&5-siffriga DJ´s? Caset ser lite fetare ut?
Japp. Större. Om jag minns rätt, så är glasringens diameter nu verkligen 36 mm. På de äldre referenserna är glasringens diameter 34,5 på DJ och 35 på Explorer, även om boetten är 36 mm som mest. Tavlan är dock i samma storlek, men tack vare (eller på grund av) de bredare bandhornen och ringens diameter samt något rundade form, så är de nyare större.

Måttet bandhorn till bandhorn är dock orört, ca 43 mm. Eller är det 44?

A
 

n1tro

Panerai
Gillar verkligen 36mm Oyster Perpetual - en klassisk Rolex med all deras innovation i den första Rolexen som vandrat på denna jord - Oyster Perpetual?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Till de som är "oroliga" att 36mm blir för litet på armen så är det en vansesak primärt

En 36mm på länk passar nog de flesta (givet att de inte har jättearmar), och ser i de flesta fall smakfullare ut jämfört med när sparrisar sportar feta dykarur som är för stora för dem
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Var och kikade/klämde på OP idag. Fy fasen vad grym den är. Nästan så att jag blev sugen.

Skulle jag köpa en sproinkans Rolle skulle en blå OP ligga grymt högt på listan.

Klart att 'snikräddslan' infinner sig men kolla/kläm på den innan ni väljer att avstå. Jag tycker den var asgrym, dessutom lär den väl vara en av de ovanligaste Rolexarna man stöter på.
 
Idag medans tjejen var och kollade in Zara Home så drog jag och Nisse förbi Nymans, var sugen att testa några Rolex Oyster Perpetual men dom hade inga inne just nu??????

Men jag passade på att testa någa DJs, MEN jag tyckte ärligt talat att dom är lite för blinginga, måste nog bara acceptera att jag och PCL onte går ihop...

Så det blir nog en riktig kamp mellan en Exlorer I'a eller en OP....
 

wundlander

I know I look great in my Mustache
5175601364_a334eda9bf_z.jpg

Vilken skön boett. Liten men biffig.
Ser ju hur cool som helst ut på tygsnöre. Gillar tavlan också. Kul!

Edit: Limmade fel bild. Menade förstås bilden under denna. Med perlon-bandet. :banghead:
 
Var och kikade/klämde på OP idag. Fy fasen vad grym den är. Nästan så att jag blev sugen.

Skulle jag köpa en sproinkans Rolle skulle en blå OP ligga grymt högt på listan.

Klart att 'snikräddslan' infinner sig men kolla/kläm på den innan ni väljer att avstå. Jag tycker den var asgrym, dessutom lär den väl vara en av de ovanligaste Rolexarna man stöter på.

Vilka tavlor kollade du in? inga bilder?
 
Topp