• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oyster Perpetual VS Rolex Datejust...

16610

Patek
2-Faktor
Även jag är nöjd med min OP.
image.jpg
image.jpg
 

richard1991

Cartier
Jag tycker bara, och jag tror det är det som Rico också menar, att man ska ifrågasätta sina egna fördomar som ser typiskt 'kvinnliga' färger som sämre än 'manliga'. Om man gillar rosa urtavla eller index ska man köra på det! Att tveka för att det är en 'tjejfärg' är det som jag vänder mig mot.
Haha jag tycker att man ska ifrågasätta om man tycker att det är nödvändigt att vara extremt PK och könsneutral hela tiden. Våga låta vissa saker vara tjejiga och vice versa. Jag gillar rosa men förstår ändå resonemanget kring att det i grunden är en tjejig färg.
 

Skolläraren

Panerai
Haha jag tycker att man ska ifrågasätta om man tycker att det är nödvändigt att vara extremt PK och könsneutral hela tiden. Våga låta vissa saker vara tjejiga och vice versa. Jag gillar rosa men förstår ändå resonemanget kring att det i grunden är en tjejig färg.

Rosa brukade vara en färg för killar medan blått var en tjejfärg. Tiderna förändras och det borde våra synsätt också. Jag tycker absolut att det är nödvändigt att ifrågasätta korkade normer. Om man är extremt PK för att jag inte tycker att man ska könsbestämma färger så är jag väl extremt PK då.
 

16610

Patek
2-Faktor
Håller med par401 den känns större än DJ. Sen gillar jag skarpt att den inte har mitt polerad länk och polerad på ovansidan på boetten. Den ger ett helt enkelt ett qleant utseende... Man ska nog uppleva den irl.
 

Putteman

Cartier
Löjligt nöjd med min OP.
gtRqAyw.jpg

Får extremt mycket handledstid. Den känns väldigt allsidig. Dj som jag har med vitguldsring och Jubilee blir väldigt mycket mer dressig. Båda fyller sitt syfte
Jag plockar upp en gammal tråd från 2014 då din kommentar här intresserade mig. 😀

Jag har inte ekonomi till dubbla Rolex, och kan inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst.

Den ska vara 36 mm, och jag gillar känslan av lite ”bling”. Tycker det är snyggt helt enkelt. Samtidigt så har jag en klädstil som inte är suuuperuppklätt. Vill liksom att klockan ska funka fint till både skjorta o kavaj som jeans o t-shirt. Inte kännas fel nånstans. En OP36 kan ev vara lite trist, medans DJ36 med jubilee ev kan vara lite för mkt bling.

För mig väger det mellan dessa tre:

OP36

DJ36 jubilee o slät ring

DJ36 jubilee o flöjtad ring

Tittar på nytt, och såklart är även priset en faktor, skiljer ju 30 bagare.

Tyckte det var kul att ställa frågan när du nu hade två av dom och märker själv hur du bär dom. Men även andra får såklart kommentera. 😀
 

par

Patek
2-Faktor
Jag plockar upp en gammal tråd från 2014 då din kommentar här intresserade mig. 😀

Jag har inte ekonomi till dubbla Rolex, och kan inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst.

Den ska vara 36 mm, och jag gillar känslan av lite ”bling”. Tycker det är snyggt helt enkelt. Samtidigt så har jag en klädstil som inte är suuuperuppklätt. Vill liksom att klockan ska funka fint till både skjorta o kavaj som jeans o t-shirt. Inte kännas fel nånstans. En OP36 kan ev vara lite trist, medans DJ36 med jubilee ev kan vara lite för mkt bling.

För mig väger det mellan dessa tre:

OP36

DJ36 jubilee o slät ring

DJ36 jubilee o flöjtad ring

Tittar på nytt, och såklart är även priset en faktor, skiljer ju 30 bagare.

Tyckte det var kul att ställa frågan när du nu hade två av dom och märker själv hur du bär dom. Men även andra får såklart kommentera. 😀
Ska du bara ha en så köp en OP om du frågar mig. En DJ ska ha jubilee annars kan det lika gärna vara, den blir inte riktigt lika allsidig men helt klart gångbar till flera klädstilar.
 

Putteman

Cartier
Ska du bara ha en så köp en OP om du frågar mig. En DJ ska ha jubilee annars kan det lika gärna vara, den blir inte riktigt lika allsidig men helt klart gångbar till flera klädstilar.
Lite så jag tänker också. För prisskillnaden kan man ju även skaffa nån trevlig dress klocka att växla med vid behov.

Jubilee är väl största anledningen till DJ. Men vad tycker vi om kombon jubilee med slät ring? Är det ett bra sätt att klä ner DJ eller är det bara fel?
 
OP är Rolex absolut snyggaste modell!
Skulle nog nästan kunna sträcka mig till att säga att det är världens snyggaste klocka..🙂
 

FreddeM

Panerai
2-Faktor
Jag plockar upp en gammal tråd från 2014 då din kommentar här intresserade mig. 😀

Jag har inte ekonomi till dubbla Rolex, och kan inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst.

Den ska vara 36 mm, och jag gillar känslan av lite ”bling”. Tycker det är snyggt helt enkelt. Samtidigt så har jag en klädstil som inte är suuuperuppklätt. Vill liksom att klockan ska funka fint till både skjorta o kavaj som jeans o t-shirt. Inte kännas fel nånstans. En OP36 kan ev vara lite trist, medans DJ36 med jubilee ev kan vara lite för mkt bling.

För mig väger det mellan dessa tre:

OP36

DJ36 jubilee o slät ring

DJ36 jubilee o flöjtad ring

Tittar på nytt, och såklart är även priset en faktor, skiljer ju 30 bagare.

Tyckte det var kul att ställa frågan när du nu hade två av dom och märker själv hur du bär dom. Men även andra får såklart kommentera. 😀
Jag röstar för DJ med jubilee och flöjtad ring! Har haft på jubilee med både flöjtad och slät ring. Den senare kändes inte alls som en bra kombo. Blev som att göra något halvhjärtat 😁 Gillar OP också. Superfin klocka som funkar till mycket! Kanske funkar bättre i vardagen än en modern DJ… Men DJ har något alldeles särskilt tycker jag. Flyger ju dock inte under radarn direkt.. 😅
 

Putteman

Cartier
OP är Rolex absolut snyggaste modell!
Skulle nog nästan kunna sträcka mig till att säga att det är världens snyggaste klocka..🙂
Jag förstår precis vad du menar. :)

Handlar såklart alltid om vad man själv gillar. Men jag blir lite provocerad av när det i så många sammanhang nämns att OP är typ instegsrolex, bra första Rolex osv. Lite som att man förutsätter att alla vill ha en GMT, Sub eller annat. Om man helt kopplar bort kostnadsaspekten så hade jag alla dagar i veckan hellre valt en OP än en Sub t.ex. Tycker helt enkelt att den är snyggare, och någonstans ett mer "aktivt val" än att välja en Sub.

Men fråga är ju då vilken är den snyggaste färgen på tavlan av dom som erbjuds idag på nya?

Jag är helt klart inne på blå, lagom sportigt, lagom dressat. Vill ha en allroundklocka, så då går dom olika glada färgerna bort, även om dom kan vara snygga. Gillar även att det finns ett djup i typ den blå och den svarta.

Men silvertavlan är ju också egentligen helt fantastisk med tanke på dom guldiga indexen. Detta är kanske valet om man vill lyfta upp klockan till något mer dressad? Men är den då fortfarande tillräckligt allround och "går under radarn"??

Jag hade gärna sett att det funnits en mer grå tavla, typ rhodium, så jäkla snygg. :cool:
 

BankAnden

Panerai
Jag förstår precis vad du menar. :)

Handlar såklart alltid om vad man själv gillar. Men jag blir lite provocerad av när det i så många sammanhang nämns att OP är typ instegsrolex, bra första Rolex osv. Lite som att man förutsätter att alla vill ha en GMT, Sub eller annat. Om man helt kopplar bort kostnadsaspekten så hade jag alla dagar i veckan hellre valt en OP än en Sub t.ex. Tycker helt enkelt att den är snyggare, och någonstans ett mer "aktivt val" än att välja en Sub.

Men fråga är ju då vilken är den snyggaste färgen på tavlan av dom som erbjuds idag på nya?

Jag är helt klart inne på blå, lagom sportigt, lagom dressat. Vill ha en allroundklocka, så då går dom olika glada färgerna bort, även om dom kan vara snygga. Gillar även att det finns ett djup i typ den blå och den svarta.

Men silvertavlan är ju också egentligen helt fantastisk med tanke på dom guldiga indexen. Detta är kanske valet om man vill lyfta upp klockan till något mer dressad? Men är den då fortfarande tillräckligt allround och "går under radarn"??

Jag hade gärna sett att det funnits en mer grå tavla, typ rhodium, så jäkla snygg. :cool:
Så här tycker jag

OP = ingen blingkänsla alls då den är nedtonad och borstad rakt igenom
DJ fluted = absolut enbart jubilee
DJ smooth = absolut bara oyster

Vill du ha bling men inte för dressat tycker jag DJ smooth med oyster är perfekt - den blir elegant och sportig, samt att blanka bandhorn och mittlänk skapar lite blingkänsla

Var emot denna kombo tills jag fick testa en 😀
 
Senast ändrad:

Ukjent

Rolex
2-Faktor
Jag plockar upp en gammal tråd från 2014 då din kommentar här intresserade mig. 😀

Jag har inte ekonomi till dubbla Rolex, och kan inte bestämma mig för vilken jag gillar bäst.

Den ska vara 36 mm, och jag gillar känslan av lite ”bling”. Tycker det är snyggt helt enkelt. Samtidigt så har jag en klädstil som inte är suuuperuppklätt. Vill liksom att klockan ska funka fint till både skjorta o kavaj som jeans o t-shirt. Inte kännas fel nånstans. En OP36 kan ev vara lite trist, medans DJ36 med jubilee ev kan vara lite för mkt bling.

För mig väger det mellan dessa tre:

OP36

DJ36 jubilee o slät ring

DJ36 jubilee o flöjtad ring

Tittar på nytt, och såklart är även priset en faktor, skiljer ju 30 bagare.

Tyckte det var kul att ställa frågan när du nu hade två av dom och märker själv hur du bär dom. Men även andra får såklart kommentera. 😀
DJ med jubilee och fluted alla dagar i veckan. Specielt om det är din enda Rolex. Funkar till allt oavsett om det är sport eller dressad. Jag älskar min OP, men förutom att det är en rolig färg på tavlan så är det en väldigt tråkigt klocka jämfört med DJen 🙂

2A60B13F-47F6-4599-9326-2EB7C1446695.jpeg
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Så här tycker jag

OP = ingen blingkänsla alls då den är nedtonad och borstad rakt igenom
DJ fluted = absolut enbart jubilee
DJ smooth = absolut bara oyster

Vill du ha bling men inte för dressat tycker jag DJ smooth med oyster är perfekt - den blir elegant och sportig, samt att blanka bandhorn och mittlänk skapar lite blingkänsla

Var emot denna kombo tills jag fick testa en 😀
Helt enig! 😁
 
Topp