• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex Oysterdate Precision, åsikter?

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Har letat någon vecka efter en Datejust med slät bezel, men dom är inte så vanliga. Har nu istället fått upp ögonen för den äldre Oysterdate Precision. Något mindre diameter. 35 mm.

Är det något att ha? Vad tycker ni om den?

Ganska så stilfull, men Datejust har snyggare tavla. Kommer dock inte riktigt överens med den där räfflade bezeln.

T ex: https://www.chrono24.se/rolex/oysterdat ... /index.htm
 

Singular

Rolex
2-Faktor
6694 håller inga 35mm, utan snarare 33-34, och är en lite snikig, manuell modell utan certning (manuell, långsamdatum och skruvkrona - inte kul). För samma storlek och stuk men i lite vettigare utförande, kolla på ref 1500 som är OP Date (dvs en lite, lite mindre Datejust).
 

Hardy

Thug
Singular skrev:
6694 håller inga 35mm, utan snarare 33-34, och är en lite snikig, manuell modell utan certning (manuell, långsamdatum och skruvkrona - inte kul). För samma storlek och stuk men i lite vettigare utförande, kolla på ref 1500 som är OP Date (dvs en lite, lite mindre Datejust).

+1
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
OK, tack för input. Min förebild är den svarttavlade datejusten med racingband på din sida :) Riktigt snygg.
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Singular skrev:
6694 håller inga 35mm, utan snarare 33-34, och är en lite snikig, manuell modell utan certning (manuell, långsamdatum och skruvkrona - inte kul). För samma storlek och stuk men i lite vettigare utförande, kolla på ref 1500 som är OP Date (dvs en lite, lite mindre Datejust).


skitsnack, det finns asmånga fina och prisvärda 6694 på marknaden. Kanske ingen värsting, men rolig instegsmodell!
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Fabian skrev:
Singular skrev:
6694 håller inga 35mm, utan snarare 33-34, och är en lite snikig, manuell modell utan certning (manuell, långsamdatum och skruvkrona - inte kul). För samma storlek och stuk men i lite vettigare utförande, kolla på ref 1500 som är OP Date (dvs en lite, lite mindre Datejust).


skitsnack, det finns asmånga fina och prisvärda 6694 på marknaden. Kanske ingen värsting, men rolig instegsmodell!

så det så :lol:
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
bra grejor -prisvärt Rolex! 34mm o lite tunnare... men om du bara har den som enda klocka kommer du kanske/antagligen få spel på att behöva skruva ut kronan för att dra upp den varannan dag... så om du kan skramla ihop så har en 1500 såklart högre bruksvärde, sen har du gamla Airkings ref:5500 som också är smutta 34mm men auto!!!
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Den kommer kanske användas ett par dagar i månaden så lite stök kan jag ta. :)
Ska mäta mina andra gamla kostymare för att få en känsla för hur litet 34 mm är.
 

jabla

Sarlacc
Jag gillar också bubblan men om klockan inte har snabbinställning av datumet rekomenderar jag en automatare som du kan ha i winder när den inte används. Det är ett väldigt snurrande om datumvisningen är ett par dagar före aktuellt datum och min erfarenhet är att det inträffar mycket oftare än att den är ett par dagar efter :D
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Dr Watch har nyss fått in en 1600 DJ, dvs en med slät ring + oyster. Ser riktigt bra ut - hugg den på en gång! ;)
 

Hardy

Thug
Singular skrev:
Hardy skrev:
Singular skrev:
Nä, för den är automatisk och certad.

vilket gör den mer eftertraktad och dyrare?

Lite, kanske - men det är skillnaderna (förutom en allmän modernisering - rimligt är att säga att den är en nyare 1500). Vad menar du med att den skulle vara en nyare 6694?


jag trodde att det var en nyare modell där 6694 var ursprunget, eftersom de ser rätt lika ut. men det var en ren gissning från min sida. tycker att det verkar som 15200 verkar vara en hel del dyrare än 6694 och 1500!
 

Gentle_Giant

Cartier
Hardy skrev:
Singular skrev:
Hardy skrev:
Singular skrev:
Nä, för den är automatisk och certad.

vilket gör den mer eftertraktad och dyrare?

Lite, kanske - men det är skillnaderna (förutom en allmän modernisering - rimligt är att säga att den är en nyare 1500). Vad menar du med att den skulle vara en nyare 6694?


jag trodde att det var en nyare modell där 6694 var ursprunget, eftersom de ser rätt lika ut. men det var en ren gissning från min sida. tycker att det verkar som 15200 verkar vara en hel del dyrare än 6694 och 1500!


Är detta något konstigt?
 

Hardy

Thug
Gentle_Giant skrev:
Hardy skrev:
Singular skrev:
Hardy skrev:
Singular skrev:
Nä, för den är automatisk och certad.

vilket gör den mer eftertraktad och dyrare?

Lite, kanske - men det är skillnaderna (förutom en allmän modernisering - rimligt är att säga att den är en nyare 1500). Vad menar du med att den skulle vara en nyare 6694?


jag trodde att det var en nyare modell där 6694 var ursprunget, eftersom de ser rätt lika ut. men det var en ren gissning från min sida. tycker att det verkar som 15200 verkar vara en hel del dyrare än 6694 och 1500!


Är detta något konstigt?


sa att det var en gissning Mr E...

ovan står det att den kanske är lite dyrare, det var därför ja skrev att jag hade uppfattat det som att de verkar vara en hel del dyrare.
 

Gentle_Giant

Cartier
sa att det var en gissning Mr E...

ovan står det att den kanske är lite dyrare, det var därför ja skrev att jag hade uppfattat det som att de verkar vara en hel del dyrare.

Ursäkta kladdet, men det Singular skriver är att det är främst skillnaderna och inte bara att den är automatisk och certad som gör den dyrare. Beroende på vilka klockor och referenser du syftar på kan väl mellanskillnaden vara "en hel del"(?) precis som du säger.
 

Hardy

Thug
Gentle_Giant skrev:
sa att det var en gissning Mr E...

ovan står det att den kanske är lite dyrare, det var därför ja skrev att jag hade uppfattat det som att de verkar vara en hel del dyrare.

Ursäkta kladdet, men det Singular skriver är att det är främst skillnaderna och inte bara att den är automatisk och certad som gör den dyrare. Beroende på vilka klockor och referenser du syftar på kan väl mellanskillnaden vara "en hel del"(?) precis som du säger.


i see!

tack
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Värt att ha i åtanke är att det finns ett klart större antal riktigt rackiga och/eller fulrenoverade 1500/6694 (eftersom de tillsammans med ex 6426 och 5500 är de billigaste modellerna) än nyare klockor som 15200 vilket naturligtvis påverkar den uppfattade prisbilden markant.
 

Hardy

Thug
Singular skrev:
Värt att ha i åtanke är att det finns ett klart större antal riktigt rackiga och/eller fulrenoverade 1500/6694 (eftersom de tillsammans med ex 6426 och 5500 är de billigaste modellerna) än nyare klockor som 15200 vilket naturligtvis påverkar den uppfattade prisbilden markant.

ja det har du helt rätt i!

lite sugen på en 15200 som du kanske märker ;)
försöker skaffa mig en prisuppfattning, va är rimligt för en full set tror du? 20k?
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Typ. Än en gång är det svårt att svara på - följande parametrar påverkar priset; är den en snygg eller ful variant (mao hur är efterfrågan), vilkt skick är klockan i, när servades den senast et cetera.
 

Hardy

Thug
Singular skrev:
Typ. Än en gång är det svårt att svara på - följande parametrar påverkar priset; är den en snygg eller ful variant (mao hur är efterfrågan), vilkt skick är klockan i, när servades den senast et cetera.

ja precis, sånt spelar alltid in.
jag funderade mer på ett medelpris/standardpris.


tack för all hjälp :)
 

wippan

Breitling
Hej,
Inte menat att kapa den här tråden men har en fråga angående just en Rolex Oysterdate Precision 6694 och letade efter lämplig tråd att posta i så det fick bli här :)

Saken är att min far hittade (ja faktiskt!) en Rolex liggandes i strandkanten halvt nedgrävd i sanden i början på 80-talet när vi var i Abu Dhabi. Slutade med att han fick med sig den hem och lämnade in den hos urmakare som konstaterade att jodå, visst var den äkta samt fick ordning och reda på den. Farsan använde den ett par år men sen har den blivit liggandes i många många år. Tills nu...

Frågan jag har är väl egentligen, är det värt att lägga runt 6000 på att "renovera" upp den med nytt glas, få igång urverk osv eller vad tycker ni? Det finns ingen originallänk med så antingen slänger man på ett snyggt läderband eller mesh kanske om det funkar? Är lite tveksam på storleken men är ju van vid större 44mm Breitling så klart den känns lite pyttig i jämförelse.
Foto 2019-11-27 09 12 02.jpg
Foto 2019-11-27 09 19 00.jpg

Tar tacksamt emot råd och synpunkter! Och har ni bra förslag på urmakare i och runt Gbg som gör detta till bra pris så får ni gärna tipsa.
 
Topp