Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel
Stäng notis
Nymans Ur 1851 & Klocksnacks Podcast
I tionde avsnittet av Klocksnack - tillsammans med Nymans Ur 1851 pratar vi klockor och mode med Per Nilsson från King Magazine!
Fräsig klocka på armen i all ära, men stil är ju trots allt lite mer än så. Och vem kan vara bättre att ta ett snack om dettamed än modemagasinet King's välklädde chefredaktör.

Information om avsnitt 10 >>

Produktionsbolag: Lejon Media
Stäng notis
Klocksnack tillsammans med Nymans Ur 1851 i final!

Sveriges bästa poddar ska röstas fram - visst vore det fantastiskt roligt om vi som nykomlingar gick och vann i vår kategori?
Om du har lyssnat och gillat vad du hört, gå då genast in och rösta på oss här: Podcastpriset >>

Tack!

Rolex Oysterdate Precision, åsikter?

Diskussion i 'Diskussion' startad av Criss Cross, 7 april 2013.

1. Criss Cross
    Trådstartare

Criss Cross Friends of KS

Från:
    Stockholm
    Har letat någon vecka efter en Datejust med slät bezel, men dom är inte så vanliga. Har nu istället fått upp ögonen för den äldre Oysterdate Precision. Något mindre diameter. 35 mm.

Är det något att ha? Vad tycker ni om den?

Ganska så stilfull, men Datejust har snyggare tavla. Kommer dock inte riktigt överens med den där räfflade bezeln.

T ex: https://www.chrono24.se/rolex/oysterdat ... /index.htm

2. Singular

Singular Företag Forumsponsor

6694 håller inga 35mm, utan snarare 33-34, och är en lite snikig, manuell modell utan certning (manuell, långsamdatum och skruvkrona - inte kul). För samma storlek och stuk men i lite vettigare utförande, kolla på ref 1500 som är OP Date (dvs en lite, lite mindre Datejust).

3. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    +1

4. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    OK, tack för input. Min förebild är den svarttavlade datejusten med racingband på din sida :) Riktigt snygg.

5. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm

skitsnack, det finns asmånga fina och prisvärda 6694 på marknaden. Kanske ingen värsting, men rolig instegsmodell!

6. Fabian

Fabian Manboy

Från:
    Stockholm
    så det så :lol:

7. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    +1 på en 1500

8. NiklasArvid

NiklasArvid Gandhi

bra grejor -prisvärt Rolex! 34mm o lite tunnare... men om du bara har den som enda klocka kommer du kanske/antagligen få spel på att behöva skruva ut kronan för att dra upp den varannan dag... så om du kan skramla ihop så har en 1500 såklart högre bruksvärde, sen har du gamla Airkings ref:5500 som också är smutta 34mm men auto!!!

9. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Den kommer kanske användas ett par dagar i månaden så lite stök kan jag ta. :)
    Ska mäta mina andra gamla kostymare för att få en känsla för hur litet 34 mm är.

10. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Om den bara skall användas ett par dar i månaden föreslår jag en AirKing utan datum.

11. Criss Cross
    Trådstartare

Från:
    Stockholm
    Det vore ju smartare, men jag hör till skaran som gillar datumbubblan

12. jabla

jabla Förgöraren

Från:
    Helsingborg
    Jag gillar också bubblan men om klockan inte har snabbinställning av datumet rekomenderar jag en automatare som du kan ha i winder när den inte används. Det är ett väldigt snurrande om datumvisningen är ett par dagar före aktuellt datum och min erfarenhet är att det inträffar mycket oftare än att den är ett par dagar efter :D

13. JS

JS Friends of KS

Dr Watch har nyss fått in en 1600 DJ, dvs en med slät ring + oyster. Ser riktigt bra ut - hugg den på en gång! ;)

14. Rber

Rber Biskop

Är det denna modellen som bl.a. finns med ljust rosa tavla?

15. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    vad tycker ni om ref 15200 då?

är den bara en nyare 6694a?

(snor din tråd)

16. Singular

Nä, för den är automatisk och certad.

17. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    vilket gör den mer eftertraktad och dyrare?

18. Singular

Lite, kanske - men det är skillnaderna (förutom en allmän modernisering - rimligt är att säga att den är en nyare 1500). Vad menar du med att den skulle vara en nyare 6694?

19. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

jag trodde att det var en nyare modell där 6694 var ursprunget, eftersom de ser rätt lika ut. men det var en ren gissning från min sida. tycker att det verkar som 15200 verkar vara en hel del dyrare än 6694 och 1500!

20. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Är detta något konstigt?

21. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

sa att det var en gissning Mr E...

ovan står det att den kanske är lite dyrare, det var därför ja skrev att jag hade uppfattat det som att de verkar vara en hel del dyrare.

22. Gentle_Giant

Gentle_Giant Friends of KS

Ursäkta kladdet, men det Singular skriver är att det är främst skillnaderna och inte bara att den är automatisk och certad som gör den dyrare. Beroende på vilka klockor och referenser du syftar på kan väl mellanskillnaden vara "en hel del"(?) precis som du säger.

23. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till

i see!

tack

24. Singular

Värt att ha i åtanke är att det finns ett klart större antal riktigt rackiga och/eller fulrenoverade 1500/6694 (eftersom de tillsammans med ex 6426 och 5500 är de billigaste modellerna) än nyare klockor som 15200 vilket naturligtvis påverkar den uppfattade prisbilden markant.

25. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    ja det har du helt rätt i!

lite sugen på en 15200 som du kanske märker ;)
    försöker skaffa mig en prisuppfattning, va är rimligt för en full set tror du? 20k?

26. Singular

Typ. Än en gång är det svårt att svara på - följande parametrar påverkar priset; är den en snygg eller ful variant (mao hur är efterfrågan), vilkt skick är klockan i, när servades den senast et cetera.

27. Hardy

Hardy Thug

Från:
    och till
    ja precis, sånt spelar alltid in.
    jag funderade mer på ett medelpris/standardpris.

tack för all hjälp :)

Mårtenssons ur Brookfield