• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex oysterlänk - låset ej centrerat på armen

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Jag har 17cm handleder och får alltid problem med Rolexlänkar av äldre modell. På min exp 1 har jag 5 + 5 länkbitar och låset sitter inte alls centrerat. Vikdelen skjuter iväg rätt rejält åt kl 12 sidan vilket gör att klockan hamnar snett på handleden.

ImageUploadedByTapatalk1425579763.423922.jpg


Svårt att visa på bild kanske.

ImageUploadedByTapatalk1425580264.260224.jpg



ImageUploadedByTapatalk1425580305.212772.jpg


Flippar man länken så att vikdelen pekar åt kl 6-sidan blir det bättre men det känns bakvänt och Kronan på låset upplevs som uppochner. Petnoga? Ja lite...

Vände hela klockan som test [emoji6]

ImageUploadedByTapatalk1425580351.800762.jpg


Helst skulle man fått plocka en av de 4 fasta bitarna på kl 6 sidan och lagt till en skruvad på andra sidan för att centrera viklåset. Det känns dock drastiskt och blir väl inte så snyggt då de fasta bitarna är avsmalnande till skillnad från de skruvade.

Finns det nåt annat trix man kan ta till?

Kortare viklås?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid färre bitar på kl 6-sidan så att låset ska centrera bra. Har för mig jag hade 4+6 på SDn. Fasta är väl dock omöjligt att ta bort.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag med 155 mm har samma problem. Lösningen är att man får böja viklåsbladen, då sitter den bra på armen.
 

_jonte

Patek
Du har ju en länkbit du kan flytta från kl6-sidan så du får 4 länkbitar kvar där. Varför inte bara göra så?
 

willbur

Rolex
2-Faktor
Nu är jag ganska ovan vid just länkar så kan inte riktigt ge något tips, men jag tror också att uret vill gå åt kl 12 av naturliga själ.
Oavsett om du har klockan på höger eller vänster handled och håller handen med tummen i vädret så gör ju dragningskraften att uret åker åt klockan 12 (neråt). Om du har klockan på höger handled och ska hälsa på någon genom att skaka hand så har du handen med tummen uppåt och då hamnar klockan lite för ett "fall" eftersom tyngden på uret gör att den vill neråt medans du håller handleden plant längst med ett bord och tavlan är rakt upp så rör sig inte klockan för handleden begränsar uret från att åka söderut?
Jag kanske är ute och cyklar, men jag känner också att klockan nästan aldrig är centrerad på handleden och det är nog för i vardagen så använder vi handen med just tummen "uppåt" när man t.ex ska greppa något och det gör att uret vill ner till marken och hamnar "utåt" på handleden mer än inåt.
 

luddviig

Panerai
Jag har väldigt små handleder, runt 15cm om jag kommer ihåg rätt och mina länkar är inte heller centrerade, dock är det ingenting jag stör mig på och har tänkt på faktiskt.
 

Rojalisten

Panerai
Kapa, lägga till länk? Annars får ni köra mc Donalds i några veckor så passar den perfekt ;) ev bara träna underarmar 5 dagar i veckan
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Suck. Träna underarmar hjälper inte handleden.. Har ganska sköna underarmar, inte är handlederna större för det.. Lite som att säga träna vader för att få större fotleder.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Förändras inte själva låsfunktionen (alltså låser inte alls eller sitter stenhårt) om bladen böjs för mkt?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Förändras inte själva låsfunktionen (alltså låser inte alls eller sitter stenhårt) om bladen böjs för mkt?
Du böjer förstås båda bladen, på så sätt att spänningen i låsningen bibehålls. Om du ökar böjningen på det blad som sitter närmast handleden måste du också öka böjningen på det yttre bladet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Förändras inte själva låsfunktionen (alltså låser inte alls eller sitter stenhårt) om bladen böjs för mkt?

Du kan ha rätt iom att diametern inte kommer vara den samma på de båda bladen. Detta har dock fungerat utmärkt på nästan alla viklåsblad jag böjt då man kan justera lite andra faktorer med.
 
Topp