• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex pinsamm tabbe

Cryssarn

Rolex
Sen är det ju ett stort mörkertal både med folk som inte vet och folk som har helt korrekta klockor. Tror det senare nämnda är större
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Det kan dock inte vara så att de inte är medvetna om detta. Om de hade velat fixa det och ansett det som nödvändigt hade de ju löst det.

Som med kronan, den sitter sällan helt rakt när man skruvat in den men på Skydwellern är den alltid rak. Slutsatsen är alltså att det går att fixa om man vill och det känns viktigt :)

Just det här med kronan är en detalj som jag stör mig på... hur står en urmakare ut med å ena sidan sätta ihop ett urverk med en noggrannhet på 99.9977% men å andra sidan acceptera att kronan (eller för all del rehautkronan) sitter på sniskan? Samma sak med Hublots skruvar på glasringen.
the devils in the details och allt det där
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Äsch. Lite som när Patek släppte igenom en klocka där man glömde bort att kontrollera tavlan på en Nautilus. Fattades en sekund-prick.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Rolex har ju aldrig ens brytt sig om att centrera sina bezelinlägg så att de matchar kl 12, så vem blir egentligen förvånad? Massproduktion och bristande QC kallas det.
 

månljus

Panerai
Haha...precis, precis, fast på den tiden så fanns inte den graverade skiten inne i klockorna!

Beträffande TS påstående så tror jag att Rolex är fullt medvetna om detta, så det är definitivt ingen tabbe från deras sida! Däremot är det väl lustigt att det skiljer sig på olika modeller, det enda logiska där jag kan tänka mig är att inre glaseringen skiljer sig åt i storlek!

Dock så ser det ut dom att min Milgauss har centrerad Rolex krona som påtalas i tråden.

image.jpeg
Det verkar ju till och med skilja sig inom en modell om man ska gå efter vad @dräpdrulle säger. Det om något känns lustigt enligt mig.
 

Ville_W

Rolex
2-Faktor
Ingen som ifrågarsätter varför dom har tramset med den graverade rehaut öht:D
Vad jag förstår så är rehauten en del av boetten och kan inte justeras när den väl är graverad. Alltså handlar det om tillverkningstoleranser som inte är bättre än så. Hur hårt det än låter för alla fanboys så är det en massproducerad industriprodukt och man har av säkert välgrundade produktionsskäl valt att axceptera denna nivå. Det förklarar också varför avvikelsen finns på vissa men inte andra. Utfallet sprider sig enligt den klassiska normalfördelningskurva runt det målvärde man har för kravet, måttet eller vad det nu är man styr sin produktion mot.
 

Casual Bum

Panerai
2-Faktor
Rolex skulle bli förlåtna med att vända kronan på tavlan upp och ner för det är ju Rolex liksom. Ofelbara.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Detta är en typisk sån grej som man är lyckligt ovetande om på sin klocka tills någon talar om det för en. Efter det tänker man på det jämt...
 

månljus

Panerai
Var har Rolex sagt, och garanterat, att den ska vara centrerad?
Konstigt argument. Det handlar ju om att det skulle vara snyggare om den var det. Och när alla ändå sitter där uppe så kan jag tycka att dom borde lagt lite extra tid på att få den centrerad. Rolex har ju inte heller sagt att deras index ska sitta korrekt och fint men visst fan förväntar man sig det ändå.
 
Topp