• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex pre-Ceramic priser

Amatören

Breitling
Jag håller på att lära mig lite om klockor. Ser att ni pratar om pre ceramic, vad innebär pre ceramic?
 

Amatören

Breitling
Refarna innan det byttes från aluminiuminsert till keramiska. Dvs t.ex. 14060, 16610, 16710 osv.
Aha, tack!!
Det jag noterat är att de som inte är keramiska är mest eftertraktade...är det pga de har slutat tillverkas?
En annan fråga, när du skriver ut alla serienummer, är det något du memorerat eller finns det någon logik som är kopplad till själva klockan/tidpunkt/urverk osv?
 
Aha, tack!!
Det jag noterat är att de som inte är keramiska är mest eftertraktade...är det pga de har slutat tillverkas?
En annan fråga, när du skriver ut alla serienummer, är det något du memorerat eller finns det någon logik som är kopplad till själva klockan/tidpunkt/urverk osv?
Det beror på vem du frågar och hur långt bak du går. Utbud och efterfrågan styr pris. Men just med Rolex har de flesta modeller stigit riktigt mycket i pris de senaste åren.

Nja det var bara referensnummer till olika modeller, dessa är bara att komma ihåg. Genom serienummer kan du dock ta reda på vilket år en gammal Rolex är från.
 
  • Like
Reactions: S88
Topp