• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex prishöjning from 1/2-2016??

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Nu gillar jag ju Rolex själv men vilka företag inom andra branscher än lyxkonsumtion kan höja priserna 5% per år utan någon egentlig koppling till ökade materialkostnader eller tillverkningskostnader?
Finns nog rätt många exempel
hcp.jpg
gold price over 20 years.png
17lead6.jpg
gs-chart2.jpg
2014-08-01-PriceofBacon.jpg
 

ScubaKing

Audemars
Nu gillar jag ju Rolex själv men vilka företag inom andra branscher än lyxkonsumtion kan höja priserna 5% per år utan någon egentlig koppling till ökade materialkostnader eller tillverkningskostnader?

Frågan är hur länge konsumenterna är med i leken, är det OK med en stål Rolex för 130,000 kr? Blancpain ligger väl där omkring med sin modell.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Möjligt, men oavsett hur många inlägg man gjort här så speglar inte det antal år som klockintresserad.
Min filosofi är att man alltid ska ta liknande ting med en nypa salt men alltid ha en god ton mot folk. För man vet aldrig vem som sitter bakom inläggen.

Självklart ska man hålla god ton! Men att gråhandlare skulle besitta info om prishöjningar innan tex AD gör det håller jag fortfarande för osannolikt. Jag tror snarare att det isf rör sig om en gissning baserat på tidigare års erfarenhet.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Möjligt, men oavsett hur många inlägg man gjort här så speglar inte det antal år som klockintresserad.
Min filosofi är att man alltid ska ta liknande ting med en nypa salt men alltid ha en god ton mot folk. För man vet aldrig vem som sitter bakom inläggen.
Jag menade att om man har hållit på med klockor i 20-30 år kanske man har erfarenhet om att det alltid surras om prishöjningar i februari och vet att det inte alltid stämmer. Självklart ska man ha en god ton mot andra medlemmar :)
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nu gillar jag ju Rolex själv men vilka företag inom andra branscher än lyxkonsumtion kan höja priserna 5% per år utan någon egentlig koppling till ökade materialkostnader eller tillverkningskostnader?
Oljeindustrin? De verkar kunnna höja och sänka som de känner för utan att det har någon relation till produktionskostnaderna.
 

Zalath

Panerai
Oljeindustrin? De verkar kunnna höja och sänka som de känner för utan att det har någon relation till produktionskostnaderna.
På kort och medellång sikt, ja. Främst för att produktionskapaciteten är så pass utbyggd att det kommer produceras även om det innebär att oljan säljs till ett pris som inte täcker in investeringarna. Dock lagras det otroligt mycket olja nu. I övrigt att oljebranschen extremt bunden av tillgång och efterfrågan, vilket har avspeglat det störtdykande priset.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
På kort och medellång sikt, ja. Främst för att produktionskapaciteten är så pass utbyggd att det kommer produceras även om det innebär att oljan säljs till ett pris som inte täcker in investeringarna. Dock lagras det otroligt mycket olja nu. I övrigt att oljebranschen extremt bunden av tillgång och efterfrågan, vilket har avspeglat det störtdykande priset.
Jag tänkte mer på att de i princip kan sätta vilket pris de vill. Vi står ändå där vid pumpen och svär :)
 

keroro

Rolex
2-Faktor
Vad gäller varumärken som Rolex så överstiger efterfrågan utbudet och det finns därmed utrymme att ta bättre betalt. I det korta perspektivet så kanske kunderna väljer andra märken men när man som marknadsledare höjer så lär inte de andra vara sena med att haka på. Jag minns att Omega höjde sina priser bara någon månad sedan Rolex senaste prishöjning.
Det är inte bara Rolex som höjer priserna lite titt som tätt utan många andra varumärken inom luxury gör detsamma. Lous Vuitton, Dior, Chanel etc. De höga priserna säkerställer exklusiviteten, den målgrupp som vill ha produkterna kommer att köpa oavsett priset. Gemensamt är också att de aldrig har rabatter (iaf officiella) eller reor, vilket också urholkar varumärkets exklusivitet.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Som vanligt finns det folk som har koll samt folk som menar att de med koll inte har koll för de själva inte har koll och därför kan ingen ha koll...

Höjningen har varit väntad länge till Februari. Frågan har bara varit exakt när och hur stor. Talades om 5-8% som jag nämnde tidigt i tråden.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
5% i sthlm höjer dom i allafall och få kan jag tänka mig Sverige :) kompisen har beställt en Datejust ll i guld stål och fick ett samtal att det blir 4tuss dyrare än han tänkt sig. Men han köpte ändå vilket rolex vet ;-)
Ursäkta om jag bumpar tråden lite men är nyfiken. Kompisen din, han hade väl inte beställt från någon officiell AD om han fick det samtalet; dvs, Kron, Nymans eller Rob?
 
Självklart ska man hålla god ton! Men att gråhandlare skulle besitta info om prishöjningar innan tex AD gör det håller jag fortfarande för osannolikt. Jag tror snarare att det isf rör sig om en gissning baserat på tidigare års erfarenhet.

Få lär ha så bra koll på Rolexpriserna som de riktigt stora gråhandlarna. De har tunna marginaler, allt bygger på volym, etc.. AD:na har mycket annat att fundera på, inklusive klädval och uppförande hos sin butikspersonal.
 
  • Like
Reactions: PCB

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Frågan är hur länge konsumenterna är med i leken, är det OK med en stål Rolex för 130,000 kr? Blancpain ligger väl där omkring med sin modell.
Rolex har lyckats så bra genom åren att det inte spelar någon roll vilka priser de tar (inom rimliga gränser). Man skulle kunna jämföra med bilbranschen där det finns bilar som är billigare, bättre och snabbare än Ferrari men där namnet står för en stor del av värdet. Folk är helt enkelt beredda att betala för exklusivitet trots att priset inte motsvarar det riktiga värdet.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Rolex har lyckats så bra genom åren att det inte spelar någon roll vilka priser de tar (inom rimliga gränser). Man skulle kunna jämföra med bilbranschen där det finns bilar som är billigare, bättre och snabbare än Ferrari men där namnet står för en stor del av värdet. Folk är helt enkelt beredda att betala för exklusivitet trots att priset inte motsvarar det riktiga värdet.
Det går väl iofs ändå att argumentera för att priset, trots höjning, relativt klockor av andra märken i ungefär samma prisklass, ligger rätt rimligt. Att slänga ut ett exempel är väl t.ex. IWC som tar ungefär lika mycket men där urverket kan vara ett i princip småmoddat ETA och där kvalitetskänslan inte är densamma.
 

Joakim Svensson

Rolex
2-Faktor
Det går väl iofs ändå att argumentera för att priset, trots höjning, relativt klockor av andra märken i ungefär samma prisklass, ligger rätt rimligt. Att slänga ut ett exempel är väl t.ex. IWC som tar ungefär lika mycket men där urverket kan vara ett i princip småmoddat ETA och där kvalitetskänslan inte är densamma.
Ja, runt 60k för en Ingy med ett moddat ETA är bedrövligt. Hellre 70k då för en Sub.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det går väl iofs ändå att argumentera för att priset, trots höjning, relativt klockor av andra märken i ungefär samma prisklass, ligger rätt rimligt. Att slänga ut ett exempel är väl t.ex. IWC som tar ungefär lika mycket men där urverket kan vara ett i princip småmoddat ETA och där kvalitetskänslan inte är densamma.
IWC är ju dock kända för att de inte säljs till fullpris.
 
Topp