• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Rolex SD

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
godkväll klockvänner!

funderar och kollar runt på en 16600, men undrar, vilket årsmodell ska man satsa på? eller spelar det kanske ingen roll alls? vad vet jag, jag är en simpel omegafanboy, skämt o sido. Kan någon förklara skillnaden på SD från olika årsmodeller? tack på förhand!

MVH
Mr Myagi
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
har kontakt med en kille från USA som rber rekommenderade, han har ett fullset från 06 för samma pris som gavve vill ha, så därför undrar jag om det finns någon större skillnad som jag bör känna igen. köper ju hellre av en forumsmedlem här än från staterna så att säga. men om gavves är kvar tills jag är tillbaka från norge så kanske det blir en affär!
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
År 2000 kom luminova med A-serien
År 2001, super luminova
År 2003-2004: Borttagna lugholes

Ungefär.
 
Nap en av dem senaste serier (M-Serie, Z- Serie eller den mytiske V-Serien om du kan finde den) de vil altid være eftertragtede och i høj kurs.... Især full-sets
Du måste dog regne med at skulle betale et hög pris for den. De er ikke just billige längere.....
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Blir det nått köp - eller först efter sommaren?

om det blir köp så blir det efter sommaren, men velar fortfarande mellan 16600 och 16610 två helt olika klockor men har svårt att bestämma mig då jag inte har klämt på en 16600 och vet inte hur den sitter på armen.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
om det blir köp så blir det efter sommaren, men velar fortfarande mellan 16600 och 16610 två helt olika klockor men har svårt att bestämma mig då jag inte har klämt på en 16600 och vet inte hur den sitter på armen.
Den sitter smutt. Jag har haft en och var mkt nöjd - inte lika vanlig och lite mer under radarn är subben
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Den sitter smutt. Jag har haft en och var mkt nöjd - inte lika vanlig och lite mer under radarn är subben

en sub kommer man alltid kunna köpa, en 16600 lite svårare att hitta! men eftersom man bor i Gdansk och besöken till Sverige inte är så ofta, så är det svårt att klämma på någon.

Hur är höjden på den? man har testat en sub den satt ganska bra.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
en sub kommer man alltid kunna köpa, en 16600 lite svårare att hitta! men eftersom man bor i Gdansk och besöken till Sverige inte är så ofta, så är det svårt att klämma på någon.

Hur är höjden på den? man har testat en sub den satt ganska bra.
Tyckte det var bra att den kom upp lite, så att kronan kom upp från handen
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Nap en av dem senaste serier (M-Serie, Z- Serie eller den mytiske V-Serien om du kan finde den) de vil altid være eftertragtede och i høj kurs.... Især full-sets
Du måste dog regne med at skulle betale et hög pris for den. De er ikke just billige längere.....

Jag har haft en V-serie. Den var likadan som M eller Z serien :)
 

Rber

Audemars
2-Faktor
förklara gärna skillnaderna på serierna?
Grovt förklarat så har varje produktionsår en egen serie = en egen bokstav. Ofta skiljer det inget serierna mellan mer än att man går in på nästa vända. Ibland sker det förändringar i modellen vilken man väljer att bryta med en ny serie. Zed sammanfattade förändringarna för SD ovan och vilka serier dessa kom.

(Notera dock att det ibland sker en förändring i slutet av en serie vilket gör att det kan finnas mindre skillnader i samma serie).
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Har inte perfekt koll på marknadsrpriserna och vad han hade med i sitt kitt. Men för fullset i gott skick är ju inte 37-40k helt fel antar jag

för det priset får man en fullset från staterna, men det är ju staterna! har mailat lite med Dawidsw så väntar på svar från honom.
jobbar nu för fullt (norge) och kommer nog ha pengar till aquanaut, men det är ju mycket roligare att köpa 2 klockor.

och vem vill ha en aquanaut egentligen :p hmm
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
för det priset får man en fullset från staterna, men det är ju staterna! har mailat lite med Dawidsw så väntar på svar från honom.
jobbar nu för fullt (norge) och kommer nog ha pengar till aquanaut, men det är ju mycket roligare att köpa 2 klockor.

och vem vill ha en aquanaut egentligen :p hmm
Jag tar gärna en Aquanaut :cigar:

Borde ju finnas en del godis i Tyskland att botansiera bland?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
din är snygg Gavve, men jag är lite kluven när det kommer till lugholes, vet ej om det är praktiskt/snyggt eller det motsatta, beror nog mest på okunskap.
Lug holes är bra skit, lätt att byta band etc. Dessutom ger det ju en skön tool känsla

Min gamla SD till höger, en U-serie från 1998 med "Swiss only" tavla
7484c87b.jpg
 

mrMyagi

Dr Snuggles
2-Faktor
Jag tar gärna en Aquanaut :cigar:

Borde ju finnas en del godis i Tyskland att botansiera bland?

men du har en fet samling så en aquanaut hade kompleterat den samlingen, själv har jag en SMP och lite till smått och gott, så en 16600 eller en 16610 passar mig ganska bra, sen kompletera med en DJ och sälja SMP:n är planen.
 
Topp